محمدباقر محمدی، معاون سازمان امداد و نجات هلال‌احمر در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، در پاسخ به این پرسش که « آخرین وضعیت مناطق سیل‌زده در کل کشور چگونه است؟ »، اظهار داشت: در استان ایلام در حال حاضر در بخش کلات مورموری امدادرسانی ادامه دارد؛ به طوری که در شب گذشته 90 میلی‌متر بارش باران داشتیم و با توجه به وضعیت خاک این منطقه که سیلاب ناگهانی اتفاق افتاد و اینکه کانال‌ها از شهر عبور می‌کردند، این سیلاب باعث شد آب وارد منازل مسکونی واحدهای تجاری و معابر شود.

وی یادآور شد:به علت فاصله نزدیک پایگاه امداد و نجات در بخش مورموری بلافاصله تیم‌هایی از این منطقه و مناطق دهلران، شهر آبدانان به این منطقه در قالب 8 تیم اعزام شدند که خوشبختانه تلفات جانی در این بخش نداشتیم، اما نزدیک به 90 مورد آبگرفتگی در معابر، منازل و مکان‌های تجاری شکل گرفته است.

معاون سازمان امداد و نجات هلال‌احمر یادآور شد: در حال حاضر امدادرسانی صورت گرفته و تخلیه آب از منازل انجام شده و وضعیت منطقه پایدار است؛ ضمن اینکه آب فروکش کرده و تا ظهر امروز امدادرسانی به این مناطق پایان پیدا می‌کند.

محمدی با اشاره به آخرین وضعیت مناطق سیل‌زده در استان لرستان، تصریح کرد:‌ در این استان شاهد آبگرفتگی و مسدود شدن آزادراه خرم‌زال بین استان‌های لرستان و خوزستان بوده‌ایم اما مورد خاص و مفقودی وجود نداشته؛ البته گزارش‌های اولیه از مفقود شدن یکی از نیروها در این مسیر داشته‌ایم اما در حال پیگیری این موضوع هستیم.

وی با اشاره به وضعیت استان آذربایجان غربی، خاطرنشان کرد: در این استان سه مفقودی داشته‌ایم؛ با توجه به اینکه این منطقه در دره بینار هم‌مرز با ترکیه است اجازه ورود تیم‌های امدادی ما داده نشد اما در حال پیگیری این موضوع هستیم.

معاون سازمان امداد و نجات هلال‌احمر با اشاره به جان‌باختن دو نفر در ارتفاعات علم‌کوه، ابراز داشت: در منطقه کلاردشت و ارتفاعات علم‌کوه چهارشنبه گذشته دو نفر مفقود شدند که به رغم تلاش‌های صورت گرفته ابتدا یک نفر فوت شد و برای نجات یکی از این افراد نی اقدام لازم صورت گرفت اما متأسفانه در حین انتقال در دیواره ارتفاعات این فرد جان باخت و به دلیل شرایط نامساعد حتی امکان انتقال نیروهای امدادی نیز وجود ندارد.

 

محمدی اضافه کرد:‌در استان‌های هرمزگان، کرمان، سیستان و بلوچستان و فارس آبگرفتگی‌ها فروکش کرده و شرایط نرمال است، اما نیروهای امدادی در آماده‌باش کامل قرار دارند.

وی با اشاره به بارش برف و باران در مناطق غربی کشور، تصریح کرد: در استان‌های آذربایجان غربی و شرقی و در کردستان شاهد برف و کولاک بوده‌ایم، اما در همه این مناطق امدادرسانی و نیروهای امدادی مشغول به ارائه خدمات بوده و در آماده‌باش کامل قرار دارند.