به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ «تد کروز» سناتور جمهوری خواه از ایالت تگزاس آمریکا ، در حساب توییتری خود نوشت: با وجود تاکید آن‌ها (تضمین از سوی آمریکا)، تحت قانون اساسی آمریکا، تنها راه ضمانت ارائه آن (توافق احتمالی هسته‌ای) به صورت معاهده به سنا جهت تایید است که «جو بایدن» رییس جمهوری آمریکا از این امر هراس دارد.

تد کروز هفته پیش نیز در واکنش به اظهارات «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران مبنی بر اینکه ایران خواهان تضمین از سوی آمریکا برای عدم ترک دوباره توافق هسته‌ای یا برجام است مدعی شده بود که جو بایدن رییس جمهوری آمریکا می‌داند در آینده هر رییس جمهور جمهوری خواه آمریکا این توافق را پاره خواهد کرد.

حسین امیر عبداللهیان روز جمعه اظهار کرد: اقدامات و قانون‌شکنی‌های آمریکا از جمله تحریم‌های تازه این کشور ارائه تضمین‌های عینی از سوی آمریکا را به یک ضرورت غیرقابل چشم‌پوشی تبدیل کرده است.

در این راستا، معاونم دکتر باقری نیز در پایتخت‌های اروپایی دیدار‌هایی صریح، شفاف و مفید را انجام داده است.

ایران و گروه ۱+۵ شامل آمریکا، روسیه، چین، فرانسه و بریتانیا همراه با آلمان در ۲۳ تیر ۱۳۹۴ (۱۴ ژوئیه ۲۰۱۵) به توافقی جامع دست یافتند که براساس آن ایران برخی از فعالیت‌های هسته‌ای خود را محدود کرد و در مقابل تحریم‌های هسته‌ای علیه تهران تعلیق شد و چند ماه بعد شورای امنیت با تصویب قطعنامه اجماعی ۲۲۳۱ (۲۰۱۵) برجام را تایید کرد.

پس از پایان ریاست جمهوری «باراک اوباما»، «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری تندروی آمریکا در ۸ مه ۲۰۱۸ (۱۸ اردیبهشت۱۳۹۷) فرمانی را امضا کرد که براساس آن آمریکا از توافق بین المللی و چندجانبه برجام بطور یکجانبه خارج و تحریم‌های هسته‌ای ایران که بر اساس برجام تعلیق شده بود، طی یک دوره زمانی بازگشت.

ایران تا یک سال پس از خروج آمریکا از برجام به تمامی تعهداتش ذیل این توافق عمل کرد تا به کشور‌های اروپایی که وعده می‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران می‌کنند، فرصت دهد تا برای تحقق این وعده تلاش کنند.

اما پس از گذشت یک سال از خروج آمریکا از برجام، تهران اعلام کرد با توجه به اینکه کشور‌های اروپایی به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند، در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش خواهد داد. کاهش تعهدات ایران بر اساس مفاد توافق هسته‌ای برجام صورت می‌گرفت.