اختلال شخصیت سادیسم را می توان به عنوان وضعیتی تعریف کرد که در آن فرد تحت فشار  مشکلات  فردی قرار می گیرد و حالاتی مانند  خشم  ، سردرگمی، پرخاشگری و رفتارهای غیر متعارف از او دیده می شود. منظور از مشکلات فردی، مشکلات معمولی است که برای همه افراد معمولی نیز وجود دارد اما افراد مبتلا به اختلال آن را با خشونت جبران می کنند که  خشونت  یکی از بارزترین ویژگی های فرد سادیسمی می باشد.

افرادی که معمولا از کمبود دلسوزی دیگران رنج می برند و یا در مورد نظرات دیگران می ترسند، احتمال بیشتری وجود دارد که از خود رفتارهای خشونت بار نشان دهند و چنین افرادی معمولا دارای شخصیت ضد اجتماعی می باشند و از خشونت رنج می برند. رفتار ضد اجتماعی به خودی خود به دیگران ضربه نمی زند.

 

از طرفی رابطه ای هم بین اختلال سادیسمی معمولی و سادیسم جنسیتی وجود دارد. افراد مبتلا به سادیسم جنسیتی معمولا رفتارهایی مثل تحقیر ساختن و مغلوب کردن دیگران را از خود نشان می دهند.

سادیسم

اختلال سادیسم چیست ؟

افراد مبتلا به سادیسم معمولا از دیدن رنج و ناراحتی دیگران حس رضایت پیدا می کنند. این افراد معمولا نه تنها از رفتار سادیسمی خود احساس رضایت دارند، بلکه دوست دارند آن را در افراد دیگر نیز مشاهده کنند و در واقع بخش عظیمی از نیاز آن ها به خشونت، در دیدن این رفتارها در وجود دیگران برطرف می شود. افراد سادیسمی مدام حالاتی مثل خشونت و پرخاشگری را از خود بروز می دهند و افراد مبتلا به سادیسم همچنین از نظر احساسی نیز از خود خشونت نشان می دهند و به عنوان مثال این افراد از حمله دیگر افراد به یکدیگر لذت می برند و دوست دارند که شاهد این قضایا باشند.

سادیسم اجباری

این نوع سادیسم معمولا در بین افرادی که مقام و مسئولیت بالایی دارند، بیشتر دیده می شود. این افراد خودشان را در جایگاهی می بینند که انگار باید همه را تحت نظر و کنترل داشته باشند و از مجازات کردن دیگران نیز لذت می برند . کسی که سادیسم اجباری دارد، دوست دارد دیگران را مجبور به انجام اقداماتی کند تا به خودش احساس قدرت بیشتری دست بدهد.

سادیسم انفجاری

این افراد معمولا خشم های غیر قابل پیش بینی را از خود نشان می دهند و در نتیجه از زندگی شان ناامید می شوند. آن ها در مواقع خطیر کنترل خود را از دست می دهند و به جای فکر کردن، به خشونت می پردازند.

سادیسم ستمگرانه

این نوع سادیسم نیز مدام در حال ابراز خشم و عصبانیت می باشد و در نتیجه افراد زیادی قربانی آنان می شوند. این دسته به دسته سادیسم انفجاری نیز شباهت دارند، با این تفاوت که دقت آن ها در انجام کارها بیشتر است و گاهی اوقات نیز دوست دارند که خودشان را از دید  جامعه  پنهان کنند و به انجام کارهایی بپردازند که از نظر دیگران خلاف  قانون  است.

سادیسم از دست دادن کنترل

این نوع سادیسم به طور کامل با سه نوع دیگر متفاوت است. این افراد می توانند موقعیت های خطرناک را به خوبی تصور کنند، خودشان را در مقام ضربه زننده ببینند. اول از همه حمله کنند و نیازهای خشونتی خود را برآورده کنند و این افراد سعی دارند که با ابراز خشونت خود به دیگران ثابت کنند که از چیزی نمی ترسند.

علت های سادیسم

هیچ علت دقیق ، واضح و روشنی برای ابتلای افراد به سادیسم وجود ندارد.بعضی از افراد عقیده دارند که نشان دادن حالات سادیسمی دست خود فرد است و هیچ غیر آگاهی در آن وجود ندارد اما بعضی دیگر معتقدند که سادیسم به دلیل مشکلات بیولوژیکی در فرد اتفاق می افتد و دسته ای از متخصصان علت های سادیسم را نیز در اتفاقات سخت و وحشتناک مربوط به دوران کودکی فرد می دانند. آن ها همچنین معتقد هستند که مشکلاتی مثل  تجاوز  به کودک در سنین پایین می تواند علت مهمی در ابتلای افراد به سادیسم در آینده باشد و در بین تمام علت های احتمالی، هیچ اثری از  ژنتیک  و ارث سادیسم دیده نمی شود.

این اختلال معمولا در کنار اختلال های دیگر رخ می دهد ، مثلا افرادی که در رفتارهای عادی سعی دارند که بیش از حد خاص باشند و یا در رفتار خود دچار اغراق هستند ، احتمال بیشتری برای ابتلا به سادیسم در آن ها وجود دارد.

انواع اختلالات سادیسم :

بعضی از انواع اختلالات سادیسم را در ادامه  سلامت روان  در نمناک به شما معرفی می کنیم:

افسردگی

اختلال دو قطبی

اختلال شخصیتی مرزی

اختلال وحشتی

اختلال خود دفاعی

اختلال هیستریک

علائم  ابتلا به بیماری سادیسم

افراد مبتلا به سادیسم عمدا به تحقیر دیگران می پردازند :آن ها سعی دارند که گره و مشکلاتی را بر سر راه دیگران ایجاد کنند.

این افراد تمایل دارند که دیگران را تحت کنترل خود بگیرند:برایشان فرقی ندارد که فرد مورد نظر شاگرد، زندانی، بیمار، اعضای  خانواده  یا والدینشان باشد و در هر صورت دوست دارند که همه را مدیریت کنند و همه مطابق میل آنان رفتار کنند.

تفاوت میزان درد در بیماران مبتلا به اچ.آی.وی / علت

علائم سادیسم

این افراد از آسیب زدن به دیگران احساس لذت و رضایت دارند دروغ گفتن آن ها معمولا دلیل خاصی ندارد و بدون هیچ دلیلی این رفتار را انجام می دهند.

این افراد معمولا سعی در ناامید کردن دیگران دارند.

افراد سادیسمی برعکس انسان های معمولی دیگران را از به انجام رساندن کارهایشان می ترسانند.

افراد سادیسمی سعی دارند که برای دیگران محدودیت ایجاد کنند:مثلا همسر خود را مدام  چک  می کنند و  استقلال  او را می گیرند و بچه های خود را نیز گوشه گیر، بی اعتماد بنفس و ضد اجتماعی بار می آورند.

این افراد علاقه بیش از حد بالایی به ورزش های خشن، هنرهای رزمی، سلاح ها، دیدن جراحت ها و  مرگ  دیگران دارند.

هدف آن ها از خشونت و متشنج کردن فضا این است که به دیگران نشان دهند از همه قوی تر هستند.

تشخیص اختلال سادیسم

معمولا روانپزشکان با ملاقات های حضوری و از راه های زیر به تشخیص این اختلال می پردازند.

جذاب ترین راهکار برای درمان بیماران آلزایمری

تمام مدل های خشونتی فرد را مورد بررسی قرار می دهند از خانواده ، همسر ، دوستان، فرزندان ،  والدین  و همکاران وی سوال می پرسند و مواردی که بیشتر باعث ایجاد خشونت در افراد می شود را بررسی می کنند.

همچنین سعی می کنند که افراد را در معرض موقعیت هایی قرار دهند تا خشم آن ها را بربانگیزند و بتوانند بیشتر آن ها را زیر ذره بین قرار دهند.

آناتومی روابط این افراد را با جزئیات مورد بررسی قرار می دهند.

در این بین ممکن است که افراد و دور و بری های این شخص ، علائم را با اختلالات دیگر اشتباه گرفته باشند.

معمولا سادیسم را می توان با اختلالات زیر کمی شبیه دانست :

اختلال شخصیتی اسکیزوئید

اختلال پارانوئید

اختلال ضد اجتماعی

اختلال اسکیزوتیپال

اختلالات شخصیتی که در اثر مصرف  دارو  اتفاق می افتد.

درمان اختلال سادیسم

روانپزشک بعد از بررسی های متعدد می تواند  درمان  مناسب را برای بیمار تجویز کند که در این قسمت به آن ها اشاره می کنیم:

مشاوره و روان درمانی

اگرچه که نوع اختلال شخصیتی این افراد با یکدیگر متفاوت است اما می توان با انجام جلسات مشاوره و روان درمانی توسط فرد با تجربه بخش زیادی از علائم سادیسم را از بین برد .

دارو درمانی

داروهای آرام بخش نیز وجود دارند که می توانند از میل فرد به  خودکشی  ، خشونت های بی جا، پرخاشگری و اضطراب و  افسردگی  جلوگیری کنند که به افراد سادیسمی هم تجویز می شوند.