مثل هر موضوعی، هیچهایک موافقان و مخالفان خودش را در ایران دارد. موافقان این روش سفر کردن معتقدند فردی که با روش هیچهایک سفر می‌کند، می‌تواند فرهنگ بومی هر منطقه را به راحتی به جای دیگر منتقل کند و به نوعی اشاعه‌دهنده فرهنگ بومی باشد؛ اما در نقطه مقابل مخالفان این نوع سفر کردن می‌گویند قرار نیست هر کسی که تصمیم به سفر گرفت از افراد بومی هر منطقه سواستفاده کند تا سفر برایش رایگان تمام شود. با وجود تمام این اظهارنظرها این نکته قابل چشم‌پوشی نیست که سفر به روش هیچهایک به سرعت در حال گسترش است.

ترفندهای هیچهایک شدن

ممکن است فکر کنید هیچهایک بودن کار خاصی لازم ندارد و بسیار ساده است. این حرف تا حدی درست است؛ اما در واقع این کار هم مانند هر کار دیگری ترفندها و قلق‌های خاص خودش را دارد.

اولین نکته در هیچهایک شدن این است که هر احتمالی را در نظر بگیرید. برای مثال این احتمال را بدهید که ممکن است هیچ راننده‌ای شما را سوار نکند و مجبور باشید کلی از راه را پیاده‌روی کنید. بنابراین خودتان را برای یک پیاده‌روی طولانی آماده کنید. مساله دیگر این است که بدانید کجا باید سفر رایگانتان را آغاز کنید. هیچ‌گاه در مرکز شهر هیچهایک نکنید و سعی کنید برای تردد در داخل شهر از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید. رایگان سواری را بگذارید برای اوقاتی که در حاشیه شهر و خروجی‌های آن هستید. بهترین مکان برای هیچهایک یا رایگان‌سواری عوارضی‌ها، پارکینگ‌ها و محل‌های اقامت در بزرگراه‌ها و اتوبان‌هاست. می‌توانید نزدیک ماشین‌های پارک‌شده یا کامیون‌ها بروید و هدف خود را برایشان بازگو کنید. این گونه راحت‌تر به نتیجه می‌رسید. در پمپ‌بنزین‌ها و جایگاه‌های سوخت احتمال فراوانی وجود دارد که بتوانید سوار یک ماشین شوید. اگر کنار جاده ایستاده‌اید و منتظر ماشین‌های عبوری هستید، نکته اول اینکه در یک جای امن بایستید تا اگر راننده‌ای خواست شما را سوار کند بتواند با خیال راحت به شانه کناری جاده بیاید و بایستد. نکته بعدی اینکه عینک آفتابی‌تان را بردارید تا راننده چهره‌تان را واضح ببیند و بتوانید ارتباط چشمی موثر با راننده برقرار کنید و نکته سوم اینکه وقتی در شهر هستید یک کاغذ بزرگ تهیه کنید و نام مقصدتان را با خط درشت و خوانا روی آن بنویسید و وقتی کنار جاده قرار گرفتید آن را در دست بگیرید تا هرچه سریع‌تر به مقصد برسید. به ترتیب تریلی، کامیون، نیسان و بعد سواری برای “مرامی‌سواری” جذاب‌تر هستند و می‌شود به آن‌ها اعتماد کرد؛ ضمن اینکه سواری‌ها بیشتر برای مسافرکشی نگه می‌دارند.

سفر ارزان

شاید پیش بیاید مدت زمان زیادی کنار جاده باشید و کسی سوارتان نمی‌کند؛ در این حالت بهتر است فعلن رایگان‌سواری را از ذهن دور کنید و به یک مقصد نزدیک‌تر فکر کنید و ماشین بگیرید تا بعد بتوانید به مقصد اصلی‌تان بروید.
در این نوع سفرها اصولن باید انعطاف زیادی داشته باشید. برای مثال اگر از قبل هاستل یا اتاقی را برای ماندن در نظر دارید که هیچ اما اگر می‌خواهید هرجا شد بساط اتراق را پهن کنید، پس باید کیسه خواب و یا یک چادر کوچک و وسایل ابتدایی سفر مانند قاشق و چنگال، چاقوی جیبی، چراغ قوه، کلاه، کرم ضدآفتاب، دستمال، مسواک و… را هم با خود حمل کنید.

دریافت ویزا در عرض 3 روز

موارد امنیتی را رعایت کنید

هیچهایک یک سفر امن است به شرطی که مدیریتش را بلد باشید، با این نوع سفر هر روز چالش‌های جدیدی سر راهتان قرار می‌گیرد که باید با آنها مواجه شوید. اما از قدیم گفته‌اند احتیاط شرط عقل است. بنابراین توصیه ما به شما این است که اگر در موقع هیچهایک شدن حس خوبی از دیدن راننده به شما دست نداد، تعلل نکنید و سعی کنید ماشین را ترک کنید. انتخاب عاقلانه این است که سوار ماشینی شوید که تنها یک سرنشین یعنی راننده دارد، یا نهایتا ماشینی که یک زوج در آن هستند. اگر دیدید که یک یا چند مرد در صندلی عقب یک ماشین هستند از سوار شدن به آن اجتناب کنید. همیشه سعی کنید که در صندلی جلو و کنار راننده بشینید. هنگامی هم که بر روی صندلی عقب سوار می‌شوید از خاموش بودن قفل کودک قبل از بستن آن مطمئن شوید. بهترین کار این است که وقتی هوا روشن است، روش هیچهایک کردن را در پیش بگیرید و پول زیاد، وسایل گران قیمت یا طلا همراه نداشته باشید و نکته امنیتی آخر اینکه تنهایی هیچهایک شدن کار خطرناکی است؛ بنابراین همیشه سعی کنید با یک دوست یا به صورت گروهی این کار را انجام دهید.

هزینه ی سفر به فضا / فروش صد بلیط 450 هزار دلاری