به نقل از آی‌ای، کاهش انتشار کربن در سطح جهان می‌تواند در کاهش تأثیر تغییرات آب و هوایی بسیار مؤثر باشد، اگرچه ممکن است کافی نباشد.

 

اکنون وزارت انرژی ایالات متحده(DOE) در تلاش برای تغییر رویه در عواملی که بر اساس پیش‌بینی‌های علمی وحشتناک، موجب تغییرات اقلیمی می‌شوند، برنامه‌های بلندپروازانه جدیدی را برای تسریع توسعه فناوری‌های جذب کربن اعلام کرده است.

این حرکت در قالب یک ابتکار جدید به نام "شات منفی کربن"(CDR) انجام می‌شود که هدف آن افزایش مقیاس فناوری‌های حذف کربن دی اکسید و مقرون به صرفه کردن آنهاست.

هدف این ابتکار که در وب سایت وزارت انرژی ایالات متحده اعلام شده است، کاهش قیمت حذف کربن به کمتر از ۱۰۰ دلار به ازای هر تن است. این بدان معناست که می‌توان از آن برای حذف میلیاردها تن کربن دی اکسید از جو استفاده کرد، بدون اینکه هزینه زیادی داشته باشد.

دی اکسید کربن آمریکا

وزارت انرژی ایالات متحده در بیانیه خود می‌گوید حذف یک میلیارد تن یا یک گیگاتن کربن دی اکسید معادل با از بین بردن آلودگی تقریباً ۲۵۰ میلیون خودرو در یک سال است.

وزارت انرژی ایالات متحده برای دستیابی به این هدف متعالی، باید این فناوری را بهبود بخشد. بزرگترین کارخانه جذب مستقیم کربن از هوا در جهان به نام "اورکا"(Orca) امسال در کشور ایسلند راه اندازی شد که در حال حاضر قادر به استخراج سالانه ۴۰۰۰ تن کربن دی اکسید است.

همچنین کارخانه دیگری در کشور اسکاتلند به عنوان بخشی از همکاری با شرکت انتقال انرژی بریتانیا به نام "استوگا"(Stogga) و شرکت فناوری جذب کربن کانادایی "کربن اینجینیرینگ"(Carbon Engineering) در حال ساخت است. طبق گفته این دو شرکت، ای کارخانه در نهایت تا یک میلیون تن کربن دی اکسید در سال را جذب خواهد کرد.

کشف شدن دارو های جدید با هوش مصنوعی

همه اینها از این واقعیت ناشی می‌شود که جدیدترین مدل‌های علمی نشان می‌دهند که ما به سرعت در حال از دست دادن وقت برای جلوگیری از بدترین اثرات تغییرات آب و هوایی هستیم. به عنوان مثال، آخرین گزارش در مورد تغییرات آب و هوایی به این واقعیت اشاره کرد که زمین در حال شکستن رکورد ۱۲۵ هزار ساله گرمای خود است.

اکنون دانشمندان ادعا می‌کنند که فناوری‌های جذب کربن باید دست در دست هم با هدف کاهش چشمگیر انتشار کربن کار کنند. همانطور که اتحادیه دانشمندان نگران(UCS) اخیراً در وب سایت خود اشاره کرده است: برای رسیدن به عدم انتشار گازهای گلخانه‌ای، ما باید کارهایی بیش از کاهش انتشار انجام دهیم و باید به طور فعال کربن دی اکسید را از جو حذف کنیم یا اثرات آن را جبران کنیم.

یکی از مشکلاتی که وزارت انرژی آمریکا با آن مواجه است، مقدار زیاد انرژی مورد نیاز برای استخراج چنین مقادیر زیادی از کربن دی اکسید از جو است که اگر به دقت برنامه‌ریزی نشود، فناوری‌های حذف کربن در واقع می‌توانند به مشکل مضاعفی تبدیل شوند.

تولید نفت از زباله های پلاستیکی

به این ترتیب، وزارت انرژی آمریکا در بیانیه خود گفته است که قصد دارد اطمینان حاصل کند که آلاینده‌های ایجاد شده هنگام اجرا و ساخت فناوری‌های حذف کربن به دقت تحت نظر گرفته می‌شوند و این تنها یکی از چالش‌هایی است که این وزارت در مسیر خود برای امکان‌پذیر ساختن این فناوری در مقیاس عظیمی که مورد نیاز است، با آن مواجه است.

انتهای پیام