به گزارش خبرنگار مهر، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری که صبح امروز(دوشنبه) برگزار شد، در واکنش به اظهارات نخست وزیر رژیم صهیونیستی که گفته ایران تهدیدی برای موجودیت اسرائیل ایت، گفت: ماهیت رژیم صهیونیستی، خود مخرب است و سیاست‌هایی که در پیش گرفته، مبنای نامشروع بودن هر چه بیشتر این رژیم متجاوز و اشغالگر است.

خطیب‌زاده ادامه داد: صهیونیست‌ها این را می‌دانند و پیش‌تر هم پاسخ‌های لازم به آنها داده شده است.

آمریکا باید در مذاکرات تضمین بدهد

وی در واکنش به اظهارات سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا درخصوص مذاکرات هسته‌ای تصریح کرد: ایالات متحده باید بداند که عضو برجام نیست و نمی‌تواند اظهاراتش را  به اعضای دیگر برجام  منتسب کند و یا درخواستی داشته باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: آمریکا بهتر است اول از همه برادری خودش را ثابت کند.

خطیب‌زاده افزود: آنچه که مهم است اینکه ما عملی از دولت فعلی ایالات متحده ندیده‌ایم. اقدامات آمریکا برخلاف جهت اعلامی آنها بوده است. ایالات متحده مسیرش برای بازگشت به برجام روشن است.

وی اضافه کرد: آمریکا اول باید بپذیرد به عنوان مقصر وضعیت فعلی، از این مسیری که رفته است، برمی‌گردد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: آمریکا برای بازگشت از این مسیر نیز باید تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی که بعد از خروج از برجام اعمال شده است را یکجا و به صورت موثر بردارد و مهمتر اینکه تضمین بدهد هیچ دولتی در ایالات متحده جهان و حقوق بین‌الملل را به سخره نخواهد کرد و آن رفتارها را تکرار نخواهد کرد.

سفرها میان ایران و افغانستان بصورت عادی انجام می‌شود

خطیب‌زاده در واکنش به برخی اخبار در خصوص سفر «احمد مسعود» به ایران گفت: در خصوص سفرهای انجام شده به ایران، این سفرها همواره بصورت عادی و با آگاهی کابل و گروه‌های افغانستانی انجام می‌شود.

وی افزود: در هفته گذشته نیز برای عقد توافقی میان شرکت توانیر و «برشنا» افغانستان سفری انجام شد. کاظمی قمی نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور افغانستان هم بزودی به کابل سفر خواهد کرد.

مسببان حمله به منزل نخست وزیر عراق شناسایی شوند

خطیب‌زاده در پاسخ به سؤالی درباره سوء قصد به جان نخست وزیر عراق نیز بیان کرد:‌ باید اجازه دهیم نهادهای ذیربط و قانونی در عراق بررسی‌های خود را تکمیل کنند.

وی ادامه داد: در تماس تلفنی دیروز آقای امیرعبداللهیان با «فؤاد حسین» وزیر خارجه عراق این موضوع بحث شد که همه باید کمک کنیم مسببان، آمران و عاملان این موضوع شناسایی شوند.

عربستان برای پیشرفت مذاکرات، از اظهارات رسانه‌ای فراتر برود

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص ادامه فرآیند مذاکرات بین ایران و عربستان گفت:  تماس‌ها بین ایران و عربستان قطع نشده است، البته بعد از دور چهارم، گفتگوی جدیدی به صورت حضوری انجام نشده است.

خطیب‌زاده ادامه داد: گفتگوها به صورت صریح و شفاف انجام شده و پیشرفت گفتگوها منوط به این است که ریاض از اظهارات صرف رسانه‌ای فراتر رود. اگر شاهد جدیت از سوی آنها باشیم قطعا دور بعدی می‌تواند برگزار شود.

وی کشورمان اضافه کرد: گفتگوهای ایران و عربستان دوجانبه و مبتنی بر موضوعات مورد علاقه و نظر دو کشور است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: هیچ وقت درباره دوستان خود با طرف ثالثی صحبت نکردیم. منطق محاصره و فشار هیچ وقت به نتیجه نرسیده و درباره لبنان هم به نتیجه نرسیده است.

بزودی سفرهای دیپلماتیکی بین ایران و ترکیه خواهیم داشت

خطیب‌زاده در پاسخ به سوالی درباره روابط ایران و ترکیه نیز گفت: روابط دو کشور از حیث اقتصادی، سیاسی، مردمی، امنیتی رو به گسترش است و در سال‌های اخیر در ابعاد اقتصادی روابط نزدیکی داشتیم.

وی ادامه داد: ظرفیت‌ها و پتانسیل روابط بیش از آن است که امروز محقق شده است و برنامه‌های متعددی نیز وجود دارد که می‌توانیم شاهد عملیاتی شدن توافقات باشیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: انشاءالله در آینده نزدیک شاهد سفرهای دیپلماتیک در سطح یک و دو بین دو کشور خواهیم بود.

امیدواریم سوءتفاهمات رسانه‌ای میان ایران و آذربایجان تکرار نشود

خطیب‌زاده در خصوص روابط ایران و جمهوری آذربایجان نیز گفت: طی سه دهه گذشته همواره مخالف اشغال سرزمین آذربایجان بودیم و از تمامیت ارضی و حاکمیت این کشور حمایت کردیم و سال گذشته بعد از این‌که بخشی از مناطق اشغالی آزاد شد، به ملت و دولت آذربایجان تبریک گفتیم و از این سالگرد استقبال می‌کنیم.

وی ادامه داد: اراده رهبران دو کشور بر گسترش روابط است و گفتگوهای منظمی بین وزرای خارجه و مقامات دیگر در جریان است.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: امیدواریم شاهد توسعه هر چه بیشتر روابط و عدم تکرار سوء تفاهمات در حوزه رسانه‌ای باشیم.

گروسی خود را اسیر رفتارهای غیرفنی برخی کشورها نکند

خطیب‌زاده در واکنش به اظهارات اخیر رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: من ایشان را به آسمان صاف اساسنامه آژانس و قوانین پادمانی دعوت می‌کنم و توصیه می‌کنم خود را اسیر رفتارهای غیرفنی برخی کشورها نکند.

وی ادامه داد: پرواز در آسمان شفاف قوانین لازم الاجرایی که با آن آشنا هستند، برای ایشان راحت‌تر است.

سفر استاندار خراسان رضوی به افغانستان درباره مراودات تجاری بود

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به وسالی درخصوص مراودات تجاری میان ایران و افغانستان گفت: استاندار خراسان رضوی برای تردد کامیون‌ها و ادامه مراودات در حوزه سوخت و انرژی سفری به افغانستان داشت. آن‌چه برای ما مهم است مردم افغانستان هستند.

فعلا نمی‌توانیم درباره مشروعیت طالبان صحبت کنیم

خطیب‌زاده در پاسخ به سؤالی درخصوص به رسمیت شناختن طالبان نیز  گفت: ما الان در نقطه‌ای نیستیم که درباره مشروعیت هیئت حاکمه سرپرستی افغانستان صحبت کنیم. دولت فراگیر به شمول همه اقوام و قومیت‌ها در افغانستان به عنوان دولت مسئول موضوعی است که جامعه جهانی منتظر آن است.

وی با بیان اینکه ما نمی‌توانیم مردم افغانستان را تنها بگذاریم، گفت: هیئت حاکمه سرپرستی افغانستان، مواضع ایران را می‌داند و از آن‌ها می‌خواهیم به عنوان هیأت حاکمه، مسئولانه عمل کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره وضعیت نازنین زاغری نیز اظهار داشت: موضوع انسانی در بستر انسانی خود باید پیگیری شود. متاسفیم برخی در انگلیس و کشورهای دیگر موضوعات انسانی را گروگان برخی موضوعات سیاسی کردند.

خطیب‌زاده ادامه داد: دستگاه قضایی ما با رأفت اسلامی عمل می‌کند و همه طرف‌ها را دعوت می‌کنم تا اجازه دهند مجاری تفکیک قوا در چارچوب خود عمل کند. اگر این سؤال را از لندن بپرسید می‌گویند دادگاه ما مستقل عمل می‌کند.