برای خروج از کشور به پاسپورت نیاز است. پاسپورت تاریخ انقضا دارد.


 

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام نیلگام سفر، اگر شرایط گرفتن پاسپورت را دارید، ابتدا باید یک مرکز خدمات پلیس 10+ را که نزدیک محل سکونت یا محل کار شما قرار دارد انتخاب کرده و اگر کارمند یا شاغل هستید برای چند ساعت مرخصی بگیرید تا بتوانید با خیال راحت با توجه به شلوغی مراکز پلیس 10+ مراحل دریافت پاسپورت را با موفقیت انجام دهید. بهتر است صبح حدود ساعت 8 صبح به دفتر خدمات پلیس 10+ مراجعه نمایید.

مراحل دریافت پاسپورت

در این مراکز برای راحتی کار معمولاً یک لیست تحت عنوان مدارک لازم برای پاسپورت بر روی تابلو نصب شده است تا مراجعه کنندگان آن را مطالعه نمایند. اما این مدارک پاسپورت شامل چه چیزهایی است؟

اصلی ترین مدارک پاسپورت عبارتند از: کارت ملی + شناسنامه + کارت پایان خدمت (برای آقایان کمتر از 50 سال و بیشتر از 18 سال) + اجازه نامه محضری شوهر به همسر برای خروج از کشور

مراکز پلیس 10+ معمولاً چند باجه دارند که یکی از این باجه ها مربوط به دریافت گذرنامه می‌باش د (پاسپورت همان گذرنامه است).

به سمت متصدی گذرنامه رفته و اگر شخصی در نوبت نیست، درخواست فرم پاسپورت را از متصدی داشته باشید و در صورت شلوغ بودن، نام خود را در لیست ثبت نمایید و فرم را هم دریافت کنید تا زمانی که نوبت‌تان می‌شود، امور با سرعت بیشتری انجام شود.

پاسپورت

داخل فرمی که بابت آن به صورت نقدی باید چیزی در حدود 3 هزار تومان بپردازید (1400) چیزهایی را باید یادداشت نمایید که در ادامه به عنوان آنها می‌پردازیم:

نام (به فارسی و لاتین با حروف بزرگ)، نام خانوادگی (به فارسی و لاتین با حروف بزرگ)، نام پدر، تاریخ تولد به شمسی، تاریخ تولد به میلادی، سریال شناسنامه، کد ملی، رنگ چشم، رنگ پوست، شغل و آدرس محلی که در آن مشغول به کار هستید، آدرس محل سکونت، معرفی 2 نفر از بستگان برای مواقع ضروری و یک بخش برای اجازه نامه محضری وجود دارد که در دفاتر اسناد رسمی با ثبت مهر و امضا انجام می‌شود (برای خانم های متاهل) و در بخش پایانی، برگه را با ثبت مجدد نام و نام خانوادگی باید امضا نمایید.

زمانی که نوبت شما می‌شود که مدارک پاسپورت را تحویل متصدی دهید باید فرم پر شده را به همراه مدارک پاسپورت دیگر که در بالا به آنها اشاره داشتیم به شخص متصدی تحویل دهید و بنشینید تا کار شما را انجام دهند.

متصدی پلیس 10+ اطلاعاتی که در فرم ثبت کرده اید را در سیستم ثبت می‌کند. در این مرحله از شما درخواست می‌شود به باجه عکاسی رفته تا یک عکس فوری برای شما ثبت شود و در نهایت با گرفتن مبلغی در حدود 203 هزار تومان (1400) و گرفتن اثر انگشت الکترونیکی، برگه سیستمی را برای بررسی مجدد به شما تحویل می‌دهد که در صورت درست بودن، شما با موفقیت مراحل دریافت پاسپورت را به درستی گذرانده اید و باید در روزهای آینده منتظر دریافت پاسپورت خود باشید.

در نظر داشته باشید به غیر از کارت پول، مقداری پول نقد نیز همراه خود داشته باشید.

ویزا

پاسپورت چند روزه میاد؟

معمولاً یک هفته کاری زمان می‌برد تا پاسپورت خود را دریافت نمایید اما این زمان ممکن است کمتر نیز باشد.

این بود توضیحات کلی درباره مراحل دریافت پاسپورت، مدارک لازم برای پاسپورت، قیمت پاسپورت و درنهایت پاسخ به پرسش پرتکرار پاسپورت چند روزه میاد بود که دراختیار شما عزیزان قرار گرفت. برای تمدید پاسپورت هم حتماً پاسپورت قبلی خود را همراه داشته باشید و به این نکته مهم دقت داشته باشید که برای سفرهای خارجی و دریافت ویزا که به پاسپورت نیاز صددرصدی خواهید داشت باید پاسورت شما دارای حداقل اعتبار 6 ماهه باشد. بنابراین تمدید پاسپورت نیز مانند دریافت پاسپورت اول از درجه اهمیت بالایی برخوردار می‌باشد.