نماگر بازار بورس تهران مورخ ۲۴ شهریور با کاهش هشت هزار و ۶۶۵ واحدی به سطح یک میلیون و ۴۸۸ هزار واحد رسید و شاخص کل هم وزن با کاهش یک هزار و ۴۴۹ واحدی در سطح ۴۵۰ هزار و ۴۵۹ واحد قرار گرفت.

شاخص کل بازار کاهش ۰.۵۸ درصدی و شاخص هم وزن کاهش ۰.۳۲ درصدی را تجربه کردند.

مورخ ۲۷ شهریور میز نماگر بازار بورس تهران با کاهش ۳۷ هزار و ۹۹۱ واحدی به سطح یک میلیون و ۴۵۰ هزار واحد رسید و شاخص کل هم وزن با کاهش ۱۰ هزار و ۵۳۳ واحدی در سطح ۴۳۹ هزار و ۹۳۲ واحد قرار گرفت.

شاخص کل بازار کاهش ۲.۵۵ درصدی و شاخص هم وزن کاهش ۲.۳۴ درصدی را تجربه کردند.

۲۸ شهریور ماه درحالی که انتظار می‌رفت شاخص انتظار کل به محدوده یک میلیون و ۳۹۰ تا ۴۰۰ هزار واحد بازگردد نماگر بازار بورس تهران با کاهش ۲۹ هزار و ۷۴۱ واحدی به سطح یک میلیون و ۴۲۰ هزار واحد رسید و شاخص کل هم وزن با کاهش هشت هزار و ۹۳۸ واحدی در سطح ۴۳۱ هزار و دو واحد قرار گرفت.

شاخص کل بازار کاهش ۲.۰۵ درصدی و شاخص هم وزن کاهش ۲.۰۳ درصدی را تجربه کردند.

۲۹ شهریور شاخص بورس در پایان معاملات با رشد بیش از هفت هزار واحدی به محدوده یک میلیون و ۴۲۷ هزار واحد رسید.

همچنین حجم معاملات شش میلیارد و ۱۶۶ میلیون سهم بود که طی ۶۷۷ هزار و ۸۶۶ معامله داد و ستد شد و ارزش کل این معاملات نیز به ۴۳ هزار و ۴۸۴ میلیارد ریال رسید. ارزش کل بازار بورس نیز بالغ بر ۵۷ میلیون و ۳۷۳ هزار و ۳۸۵ میلیارد ریال شد.

۳۰ شهریور اما شاخص بورس در ۴۰ دقیقه ابتدایی معاملات، با افت ۱۰ هزار و ۹۴۵ واحدی به محدوده یک میلیون و ۴۱۶ هزار و ۸۲۶ واحد رسید.

علی عصاری کارشناس بازار سهام درباره روند ریزشی بازار سرمایه نیز این چنین گفت: در حال حاضر ترس در بورس غیرقابل انکار است. همچنین علاوه بر آن روند اخبار سیاسی و تحولاتی که در سیاست کلان در حال رخ دادن است تاثیر منفی بر تحرکات فعلی بازار گذاشته است. بنابراین تا رسیدن به یک ثبات در سیاست‌گذاری‌ها روند خنثی و منفی برای بورس قابل پیش‌بینی است.

وی در بخش دیگری درباره بالا بودن حجم عرضه‌ها در بازار و افت تقاضا گفت: مذاکرات برجام فارغ از هر نتیجه‌ای ترس سهامداران را برانگیخته و مانع از ورود نقدینگی در بازار شده است.

در راستای این روند، مورخ ۳۱ شهریور بازار در ابتدای روند خود شاهد فشار عرضه‌ها بود ولی در نیمه دوم در واکنش به سطح حمایتی یک میلیون و ۳۸۰ هزار واحد گارد صعودی به خود گرفت و از منفی‌های بازار کاسته شد، گروه پالایشی نیز بسیار پر تقاضا بود و برخی از نمادهای این گروه به صف نشستند.

کارشناسان این حوزه مطابق تحلیل روند هفته گذشته اظهار داشتند که به احتمال بسیار زیاد هفته آینده بازار بورس سبز پوش خواهد بود، بازگشت بازار در دقایق پایانی و نوع کندل شاخص کل نیز گواه این موضوع است.

در ادامه وضعیت هفته گذشته بازار بورس، محمدعلی دهقان دهنوی، رئیس سازمان بورس گفت: عرضه باقی مانده سهام عدالت بازار را با چالش مواجه نخواهد کرد و یک طرح برای عرضه سهام عدالت در قالب صندوق در شورای عالی بورس در حال بررسی است.

وی افزود: در طرح ارتقای جایگاه بازار سرمایه ۳۰ الی ۴۰ پروژه اساسی را دنبال می‌کنیم که بهینه سازی دامنه نوسان را هم شامل می‌شود؛ برخی نهادها در مورد دسترسی به اطلاعات نهانی هنوز شفاف سازی نکردند اما دیر یا زود انجام خواهد شد.

رئیس سازمان بورس گفت: وزارت نفت در تعیین نرخ خوراک ملاحظات لازم برای سودآوری پالایشگاه‌ها را در نظر دارد. بنابراین درست است که قیمت «دیر» می‌رسد اما «خوب» می‌رسد. ۱۵۰ میلیون دلار دیگر برای صندوق تثبیت بازار طلبکاریم. نظرات مردم در فضای مجازی را دنبال می‌کنم و به دنبال ساماندهی فضای مجازی هستیم؛ وزیر اقتصاد حامی بازار سرمایه است و خیال ما راحت است که پشتیبانی وزارت اقتصاد را داریم.

*رشد ۲۶ هزار واحدی شاخص بورس

پس از هفته پر افت و خیز گذشته، روز جاری مورخ ۳ مهر ۱۴۰۰، شاخص بورس در ۴۰ دقیقه ابتدایی معاملات امروز، با رشد ۲۶ هزار و ۶۳ واحدی به محدوده یک میلیون و ۴۱۲ هزار و ۴۸۷ واحد رسید.

از تغییرات شاخص‌های دیگر بورس می‌توان به رشد پنج هزار و ۱۷۱ واحدی شاخص کل هم وزن اشاره کرد.

همچنین حجم معاملات امروز تا کنون یک میلیارد و ۸۶۶ میلیون هزار سهم بود که طی ۳۸۲ هزار و ۸۷۱ هزار معامله داد و ستد شد و ارزش کل این معاملات نیز به ۱۹ هزار و ۹۹۹ میلیون ریال رسید.

ارزش کل بازار بورس نیز بالغ بر ۵۶ میلیون و ۷۷۲ هزار و ۴۱۴ میلیون ریال شد.

همچنین تا این لحظه نمادهای "فولاد"، "فملی" و "شستا" بیشترین تأثیر مثبت را در شاخص داشته‌اند.

در بورس امروز حقیقی‌ها حدود ۲۸۰ میلیارد تومان وارد بازار سهام کردند. ارزش کل معاملات خرد ۶هزار و ۴۵۰میلیارد تومان بود، افراد حقیقی ۸۳درصد یعنی پنج هزار و ۳۴۰میلیارد تومان سهام خریدند و مازاد خریدشان چهار درصد از کل معاملات شد.

بیشترین ورود پول حقیقی به بورس و فرابورس در سه گروه «فرآورده‌های نفتی»، «محصولات شیمیایی» و «شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی» رقم خورد در حالی که برآیند معاملات گروه‌های «فلزات اساسی» و «بانک‌ها و مؤسسات اعتباری»به نفع حقوقی‌ها تمام شد.

سه نماد «شپنا»، «شتران» و «شپدیس» لقب بیشترین افزایش سهام حقیقی را به خود اختصاص دادند، توجه حقوقی‌ها نیز بیشتر به «فجهان»، «فسبزوار» و «فجهان» معطوف بود.

الکیت حقیقی در ترکیب سهامداری شرکت پالایش نفت اصفهان معادل ۱۰۰میلیارد تومان افزایش یافت و از سوی دیگر سهامداران حقوقی مجتمع جهان فولاد سیرجان با برتری ۹۵میلیارد تومانی ابتکار عمل را در دست گرفتند.

امروز افزایش سهام حقیقی‌ها در ۹۹نماد و افزایش سهام حقوقی‌ها در ۸۳نماد به بیش از یک میلیارد تومان رسید که جمع تغییر مالکیت دسته اول ۷۱۰میلیارد تومان و تغییر مالکیت دسته دوم ۴۳۰میلیارد تومان بود.

ایمان رئیسی، کارشناس بازار سرمایه درباره روند بازار هفته جاری گفت: روزهای آینده با توجه به روند عرضه و تقاضا در روز چهارشنبه و کاهش فشار عرضه‌ها و همچنین با کاهشی نشدن نرخ ارز این امکان وجود دارد با وجود جذاب شدن قیمت‌ها سرمایه‌گذاران از فرصت اصلاح قیمت استفاده کنند و روند نزولی شاخص را به اتمام برسانند. اما این به معنای کسب سودهای چند صد درصدی نخواهد بود و تعادلی مثبت را در بازار خواهیم داشت.