ضدعفونی کردن لباس‌ها مهم است. ضدعفونی کردن لباس‌ها هنگام بیماری لازم است. ضدعفونی کردن لباس‌ها در جلوگیری از انتقال میکروب مهم است.

با توجه به اینکه ویروس در دمای بالای ۶۰ درجه از بین می‌رود، پزشکان توصیه می‌کنند لباس‌ها در ماشین لباسشویی و با آبگرم شسته شوند و این توصیه‌ها تاکنون مورد تایید پزشکان بوده است. این مراقبت‌ها در صورت ابتلای یکی از اعضای خانواده به ویروس کرونا، شدت می‌یابد و لباس‌ها، روتختی و حوله بیمار باید با دقت بیشتری شسته شوند تا از انتشار ویروس به داخل خانه و به افراد دیگر جلوگیری شود.

- ابتدا از دستکش استفاده کنید:

قبل از اینکه لباس‌های یک بیمار را لمس کنید، یک جفت دستکش یکبار مصرف بپوشید. بعد از اینکه لباس‌ها و ملحفه‌ها را در ماشین لباسشویی قرار دادید، دستکش‌ها را درآورده و داخل سطل زباله بریزید و دوباره بلافاصله دست‌های خود را بشویید. قبل از اینکه لباس‌های تمیز را از خشک کن درآورید و بخواهید آن را آویزان کنید تا خشک شود، دوباره دست‌های خود را بشویید و یک جفت دستکش نو بپوشید تا مجبور نشوید دوباره آن را ضدعفونی کنید.

- رعایت بهداشت:

شما باید هر سطحی را که لباس‌های فرد بیمار با آن در تماس بوده است مانند؛ قفسه کمد، پیشخوان یا جالباسی را ضدعفونی کنید. فرد بیمار باید سطل زباله جداگانه داشته باشد. برای ضدعفونی سطوح از آب و صابون استفاده کنید تا آلودگی‌ها و میکروب‌ها را از بین ببرید. سپس محلول ضدعفونی‌کننده را بر روی این سطوح اسپری کنید تا باقیمانده میکروب‌ها را از بین ببرد. از یک کیسه پارچه‌ای قابل شستشو یا یکبار مصرف برای لباس‌ها استفاده کنید تا میکروب‌ها از داخل آن منتشر نشوند.

- انجام دو مرحله: تمیز کردن + ضدعفونی کردن

تمیز کردن و ضدعفونی کردن دو مرحله است. پس از آب و صابون، از دستمال ضدعفونی‌کننده مرطوب بر روی سطوح استفاده کنید. یا از یک ضدعفونی‌کننده خانگی به طور مستقیم استفاده کنید. دستورالعمل‌ها روی محلول را با دقت بخوانید و این را بدانید که سطوح قبل از خشک کردن، چه مدت باید مرطوب بماند یا اینکه بگذارید محلول ضدعفونی‌کننده تبخیر شود.

- استفاده از سفید‌کننده:

سفید‌کننده‌های خانگی همچنین می‌تواند محل لباس‌ها را تمیز کند. مطمئن شوید که تاریخ انقضا ماده ضدعفونی‌کننده نگذشته باشد. بعضی از انواع آن، مانند محلول مخصوص لباس‌های  روشن یا سفید، ممکن است برای این کار مفید نباشد. به ازای هر گالن آب، یک پیمانه یا 5 قاشق غذاخوری سفید‌کننده اضافه کنید. یا در هر یک چهارم پیمانه از 4 قاشق چایخوری سفید‌کننده استفاده کنید. همچنین می‌توانید از محلول آماده‌ای استفاده کنید که حداقل 70درصد الکل داشته باشد. دستکش را فراموش نکنید.

- تکان ندهید:

ممکن است بخواهید لباس‌ها را در داخل سبد لباسشویی فشرده کنید. لباس‌های شسته را بیش از حد تکان ندهید یا جابجا نکنید. وقتی لباس‌های کثیف را از سبد درمی‌آورید، ذرات ویروس در هوا منتشر می‌شود.

- با سایر لباس‌ها مخلوط نکنید:

بهتر است از لباسشویی جداگانه برای شستن لباس‌های بیمار استفاده کنید ولی اگر مراحل شستشو را به درستی انجام دهید، مجبور نمی‌شوید از لباسشویی جدا استفاده کنید. فقط طبق دستورالعمل شستشو پیش بروید. کیسه پارچه‌ای را نیز داخل لباسشویی بشویید. نکته: البسه‌های ضخیم‌تر مانند حوله را جداگانه بشویید تا پارچه‌های ظریف‌تر بهتر شسته شده و راحت‌تر خشک شود.

- شستشو با آب گرم کافی نیست:

چه کپک و چه ویروس و یا هر چیز دیگری و یا هر عامل بیماری زای دیگری باشد، می‌تواند در چرخه شستشو با آبگرم زنده بماند. یک ماده ضدعفونی‌کننده، مانند سفید‌کننده کلر، وقتی به لباس‌ها افزوده می‌شود، در از بین بردن عوامل بیماری زا بسیار بهتر عمل می‌کند. آب گرم آسیبی به لباس‌ها نمی‌رساند. از گرم‌ترین آب استفاده کنید و لباس‌ها را طبق دستورالعمل آن بشویید.

- نحوه استفاده از کلر سفید‌کننده:

ابتدا نمادهای موجود بر روی لباسشویی را بررسی کنید تا بدانید آیا استفاده از مواد سفید‌کننده برای آن لباس مناسب است یا خیر. مثلث خالی یعنی می‌توانید سفید‌کننده بریزید. نماد «X» به معنای «ممنوع» و نماد یک مثلث با نوارهای مورب به این معنی است که شما باید از اکسیژن یا سفید‌کننده «بدون رنگ» استفاده کنید. برای یک دور شستشو با حجم متوسط لباس، از سه چهارم پیمانه سفید‌کننده کلر استفاده کنید. اگر لباس‌ها زیاد است یا بسیار چرک است، از 1/4 پیمانه سفید‌کننده کلر استفاده کنید.

- لباسشویی را زیاد پر نکنید:

لباس‌ها برای تمیز شدن در لباسشویی به فضای کافی نیاز دارند تا در آب خوب قرار بگیرند و در آن به راحتی بچرخند. اگر ماشین لباسشویی بیش از حد پر باشد، این روند درست انجام نمی‌شود. گرچه ممکن است وسوسه شوید همه لباس‌ها را یک جا بریزید و در یک مرحله بشویید، اما ارزش این را دارد که آن را نصف کنید و در دو نوبت بشویید. فراموش نکنید که پس از پر کردن لباسشویی، دستکش‌ها را درآورده و دست‌های خود را تمیز بشویید.

- لباسشویی را تمیز کنید:

* آیا می‌دانید که باید لگن لباسشویی را بشویید؟ اگر شخصی در خانه شما بیمار باشد، انجام این کار بسیار مهم است. آسان‌تر است اگر لباسشویی کلید «تمیز‌کننده» داشته باشد. اگر نداشت، این کارها را انجام دهید:

* دمای آب را روی گرم تنظیم کنید و کلید «شستشوی اضافی» را انتخاب کنید.

*یک چهارم پیمانه سفید‌کننده معمولی که تمیز کنندگی آن 6درصد است را به مخزن شوینده دستگاه اضافه کنید یا یک پیمانه کامل بریزید تا «حداکثر مخزن پر شود».

این چرخه را با لگن خالی لباسشویی اجرا کنید. چه چیزی بهتر از استفاده از سفید‌کننده کلر در لباسشویی است؟ و  استفاده همزمان آب گرم با آن. مهلت استفاده از تنظیمات، کم‌مصرف نیست که از دماهای پایین‌تری استفاده می‌کنند که ضدعفونی‌کننده نیستند. بار خشک‌کن را حداقل تا 28 دقیقه بر روی حرارت زیاد تنظیم کنید تا ضدعفونی لباس‌ها کامل شود.

- لباس‌ها را آویزان کنید تا خشک شود:

اگر لباسشویی خشک کن ندارد یا خود شما دوست دارید این کار را انجام دهید، مطمئن شوید که لباس‌های آویزان شده در زیر نور مستقیم خورشید و با روشی عالی برای کمک به بهداشت انجام می‌شود: اشعه ماورای بنفش خورشید ابر قدرت ضدعفونی‌کننده است. مطمئن شوید که سبدها یا کیسه‌ای را که برای جمع‌آوری لباس‌ها استفاده می‌کنید، تمیز شده باشد. قبل از انجام شستشوی کامل، برای آخرین بار دست‌های خود را بشویید.

مترجم: مهتا زمانی‌نیک