دولت عراق از سرگیری مذاکرات راهبردی با آمریکا را خواستار شد.

مقامات عراقی تائید کردند دولت بغداد اوایل مارس در یادداشتی رسمی به متیو تولر، سفیر آمریکا در عراق از سرگیری مذاکرات راهبردی بویژه پرداختن به موضوع خروج نظامیان آمریکا از عراق را مطرح کرده است.

بنا به گفته یک مقام آگاه، آمریکا قصد دارد از این فرصت بهره گیرد و در خلال آن ادعای خود در خصوص حضور نیرو‌های ائتلاف به دعوت دولت بغداد و نیز تنها با هدف آموزش و مشاوره به نیرو‌های عراقی را شفاف سازی کند. آمریکایی‌ها همچنین به دنبال آن هستند که از رهگذر این مذاکرات اعلام کنند حضور نظامی آن‌ها برای اطمینان از جلوگیری از پا گرفتن گروه تروریستی داعش است.

بنا به نوشته آسوشیتدپرس، دولت بایدن قرار است ماه آینده گفتگو‌های استراتژیک با مقامات عراقی را درباره خروج نیرو‌های باقیمانده خود و روابط دوجانبه از سر بگیرد. به گفته یک مقام ارشد دولتی که نخواست نامش فاش شود، هدف این مذاکرات شکل دادن به آینده روابط ایالات متحده و عراق است و امنیت، تجارت، آب و هوا و موارد دیگر را دربر خواهد گرفت.

گفتگو‌های استراتژیک میان عراق و آمریکا برای اولین بار در زمان دونالد ترامپ در ماه ژوئن ۲۰۲۰ آغاز شد و تاکنون دو نشست (دیگری در ماه اوت) برگزار شده است.

برغم مصوبه پارلمان عراق مبنی بر خروج نیرو‌های آمریکا از خاک این کشور، واشنگتن هر بار به بهانه‌ای در این مسیر مانع تراشی می‌کند.