محسن هاشمی در کانال تلگرامی‌اش نوشت: روز گذشته، رئیس و اعضایشورای شهر تهران در جلسه هم اندیشی با شهردار و معاونان وی شرکت کردند و  رئیس شورای شهر در این جلسه به بررسی وضعیت تهران وعملکرد مدیریت شهری پرداخت‌: نخستین ماه از انتصاب جناب آقای افشانی بعنوان شهردار سپری شده و امیدواریم ایشان با توجه به سحرخیزی و تحرک خوبی که دارند از این فرصت برای آشنایی بیشتر با مسایل شهراستفاده کرده باشند.

شرایط خطیر مدیریت شهری را  نسبت به دهه های اخیر با مشکلات زیادی مواجه کرده و هنوز انتظارات مردم محقق نشده است و چشم انداز روشنی هم برای تحول در عملکرد مدیریت شهری وجود ندارد.

ماهیانه بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان از منابع مالی شهر، جهت پرداخت حقوق و مزایای کارکنان شهرداری هزینه می شود و این رقم با احتساب هزینه های جاری شهر مانند جمع آوری پسماند و حفظ و نگه داشت معابر وفضای سبز بالغ بر ۱۲ هزار میلیارد تومان در سال می شود، یعنی ماهانه هزار میلیارد تومان هزینه اداره شهر بدون فعالیتهای عمرانی و زیر بنایی است.

تامین این رقم برای هر شهرداری دشوار است و آقای افشانی امروز به خوبی این مطلب را درک می کند، 

اواخر سال گذشته با اعمال تخفیف ۳۳ درصدی که باری بالغ بر هزار میلیارد تومان به شهر تحمیل کرد، بودجه سال گذشته تا ۹۴ درصد محقق شد اما روشن است اینگونه اعمال تخفیف نه به صلاح منابع شهری است و نه جذابیت بار نخست را برای تسریع در پرداخت ها دارد.

طبیعی است امسال با فشار بر منابع نقدینگی شهر مواجه باشیم و این شرایط با توجه به پدیده بحران های همزاد که منابع دولتی و سیستم بانکی را نیز بشدت تحت فشار گذاشته موجب شده مدیریت شهری نتواند بسادگی بحران کمبود نقدینگی خود را برطرف کند.

در کنار این موضوع اصلاحات در ساختار مدیریت شهری ضروری است، چابک سازی ساختار جز با کاهش و ساماندهی هرم مدیریتی محقق نمی شود، نسبت مدیران در شهرداری به شدت از حالت نرمال خارج شده و فربه گردیده و نیاز به تعدیل مدیران جدی است، تعدیلی که هم بار هزینه های شهر را کاهش می دهد و هم موجب کاهش اعتراض به تعدیل نیروهای عادی می گردد.

در دوره آقای نجفی هم به صراحت عرض کردم نباید از سیاستهای انبساطی در حوزه عمرانی به دامن سیاستهای انقباضی و روزمرگی افتاد، در طول ده ماه سپری شده از حضور شورای شهر پنجم و مدیریت شهری جدید، نتوانسته ایم تحول مورد انتظار در پروژه های زیربنایی شهر را که مورد نظر شهروندان است بوجود بیاوریم.

سیستم حمل و نقل عمومی با مشکلات جدی در تامین تجهیزات و توسعه مواجه است که این مشکلات خود را در پاییز و توام شدن با آلودگی هوا نشان خواهد داد و انتظار شهروندان بهبود شرایط امسال نسبت به سال های گذشته است.

یکی از مهم ترین فرصت ها برای این تحول، افزایش ظرفیت سیستم حمل و نقل عمومی و ۳ برابر شدن ظرفیت مترو ظرف مدتی کوتاه است که از طریق تامین تجهیزات و تکمیل خطوط ساخته شده فعلی ممکن است، 

این اقدام هم اثر جدی بر ترافیک وآلودگی هوا می گذارد و هم موجب جذب منابع از صندوق ذخیره ارزی و نمادی از کارامدی مدیریت شهری خواهد شد.

چالش دیگر مدیریت شهری، تزلزل در مدیران و در جریان بودن فرایند انتصابات است که باید هرچه سریعتر به وضعیت تثبیت مدیریتی و انتظار عملکرد مشخص از مدیران است.

دوره تاثیر گفتار درمانی و معرفی یک سایت یا گزارش بعنوان دستاورد مدیریت شهری جدید در حال سپری شدن است.

محورهای پیشنهادی هاشمی برای تحول:

کمیسیون برنامه و بودجه:

هوشمندسازی سیستم منابع انسانی و پیمانکاری شهرداری و تامین درامد پایدار شهر

کمیسیون سلامت و محیط زیست:

تحول در نظام معیوب و فرسوده پسماند و مبارزه با حیوانات موذی را در کنار حفظ، بهبود و توسعه فضای سبز

کمیسیون شهرسازی:

پیگیری حقوق از دست رفته شهرداری در تخلفات با تمرکز بر پرونده های بزرگ و ایجاد منابع مالی قابل توجه برای شهر

براساس مدل پارتو، در ۲۰ درصد پرونده های تخلف می توان درآمدی چند هزار میلیارد تومانی را براساس آرا کمیسیون ماده صد ایجاد کرد

کمیسیون حقوقی ونظارت:


 فعال کردن مبارزه با رانت وتخلفات بدور از فضای مچگیری و هیاهو، تقویت نظم و قانون در مجموعه شهرداری، ساماندهی وضعیت سردرگم اساسنامه ها وشرکتهای وابسته به شهرداری

کمیسیون عمران وحمل ونقل:

اجرای سامانه کنترل پروژه های عمرانی جهت شفاف سازی و پیگیری پروژه ها،  نقد کردن ظرفیت ۷ میلیون نفری مترو، برقی کردن ۱۷۶ کیلومتر بی آر تی

کمیسیون فرهنگی اجتماعی:

تمرکز بر آسیب های اجتماعی و ساماندهی وضعیت زننده برخی آسیبهای اجتماعی نظیر معتادان متجاهر، کودکان کار، متکدیان و صیانت از فرهنگ دینی و ملی