به گزارش پارس به نقل ازروزنامه گل؛ یک روز پس از شکست ایران مقابل عربستان، علی دایی از سمت سرمربیگری تیم ملی کنار گذاشته شد. شهریار مدتی در این خصوص سکوت کرد. اما پس از آن بارها به اخراج سیاسی خود اشاره کرد. موردی که فدراسیون فوتبال به هیچ وجه حاضر به پذیرش آن نبود، تا این که روز گذشته رییس سابق سازمان تربیت بدنی اقرار کرد برکناری علی دایی از سرمربیگری تیم ملی به دستور مستقیم محمود احمدی نژاد (رییس جمهور وقت) صورت گرفت.

در پایان تمرین دیروز صبح پرسپولیس گفتگوی مفصلی با علی دایی در این خصوص داشتیم. همچنین در خصوص تیم ملی و پرسپولیس نیز گپ و گفتی با شهریار داشتیم که از نظرتان می گذرد.

* اظهارات اخیر رییس کمیته المپیک در خصوص کنار رفتن شما از تیم ملی را شنیده اید؟

- بله، گذر زمان به خواست خداوند همیشه حق را روشن می کند. هیچ زمان ماه پشت ابر نمی ماند. یک روزی همیشه حقایق مشخص می شود. یادتان می آید چقدر گفتم برکناری ام از تیم ملی یک موضوع سیاسی بود؟

* بله، بارها به این مساله اشاره کردید که این تصمیم در فدراسیون فوتبال اتخاذ نشده است؟

- ۱۱ صبح ۹ فروردین ۱۳۸۸ از یک خبرگزاری برای من SMS آمد که از تیم ملی کنار گذاشته شده ام. آن وقت آقایان تازه بعدازظهر آن روز جلسه تشکیل دادند که من را برکنار کنند.

* اما علی کفاشیان همان زمان مصاحبه کرد و گفت که هیات رییسه فدراسیون فوتبال تشکیل جلسه فوق العاده داده و تصمیم به برکناری شما گرفتند و این که بگویند این تصمیم در جایی غیر از فدراسیون اتخاذ شده تنها یک اتهام است؟

- بله، تمام اعضای هیات رییس فدراسیون و خود آقای کفاشیان مصاحبه کردند که ما خودمان این تصمیم را گرفتیم. حالا می توان فهمید که چه کسانی با ملت روراست هستند و چه کسانی با مردم روراست برخورد نمی کنند.

* فکر می کنید الان واکنش رییس فدراسیون فوتبال به افشاگری رییس کمیته المپیک در مورد نحوه برکناری تان از تیم ملی چه خواهد بود؟

- نمی دانم! احمدی نژاد من را از تیم ملی کنار گذاشت. شاید قسمت و صلاح من بوده که این اتفاق بیفتد. خدا را شکر حالا مشخص شد چه کسی در تلویزیون به مردم دروغ گفت. در آرشیو صداوسیما باید فیلم تمام برنامه های زنده تلویزیونی آن زمان موجود باشد. حالا مشخص شد که علی دایی حقایق را اعلام کرد. همچنین مشخص شد تشکیل جلسه هیات رییسه فدراسیون برای برکناری من" کشک" بوده است.

* در موضوع اخیر در مورد ناپاکی در فوتبال ایران هم حرف شما به کرسی نشست.

- بله، مثل تمام جریاناتی که اتفاق افتاده مطمئن باشید که به خیلی حقایق می رسیم. آقایان دیگر نمی توانند بگویند امثال علی دایی دروغ می گوید. خدا را شکر سالم زندگی کرده ام و هیچ احدی نمی تواند حرفی برای گفتن داشته باشد. در این پرونده هم همه چیز مشخص است.

* خیلی از تصمیمات فوتبال ما خارج از فدراسیون گرفته و اجرایی می شود. مثلا قرارداد کارلوس کرش هم در دفتر علی سعیدلو (رییس وقت سازمان تربیت بدنی) به امضا رسید؟

- من درباره ماجرای خودم صحبت می کنم. آن زمان هم گفتم که آقای کفاشیان چند مرتبه با من تماس گرفت اما چون سرتمرین سایپا بودم، جواب ندادم. آقای هاشمی که آن زمان مدیرعامل سایپا بود، گفت که رییس فدراسیون با شما کار دارد، بعد که با هم صحبت کردیم، آقای کفاشیان گفت با مهندس صحبت کنید. دیدم آقای علی آبادی پشت خط هستند و با هم صحبت کردیم.

* و در محل سازمان تربیت بدنی قرار گذاشتید؟

- خیر، در دفتر آقای آذری در مجموعه ورزشی آزادی قرار گذاشتیم و صحبت کردیم. جای دیگری هم قرار نگذاشتیم. تقریبا یک ماه و نیم تا دو ماه هم بدون قرارداد در تیم ملی کار کردم. بعد از بازی مقابل عربستان هم که آقای احمدی نژاد مرا از سرمربیگری تیم ملی برداشت. حالا همه می فهمند که صحبت های من درست بوده است. بنابراین تا زمانی که بخواهم در کشورم کار و زندگی کنم، مطمئن باشید همیشه حرف حق را می زنم.

* ماجرای ناپاکی در فوتبال که به راه انداختید تبعات فراوانی داشته.

- من راجع به این مساله خیلی صحبت کرده ام. خیلی ها درگیر موضوع ناپاکی در فوتبال شده اند. از خود ما مربی ها گرفته تا ارکان فوتبال که مستقیم یا غیرمستقیم کار می کنند. ما باید ریشه یابی کنیم و ریشه فساد را بخشکانیم. نه این که با قربانی کردن یکی، دو نفر قضیه را ماست مالی کنیم.

* پس از آن که شما سفت و سخت پیگیر پرونده ناپاکی در فوتبال شدید، کمیسیون اصل ۹۰ مجلس هم به این ماجرا ورود کرد.

- امیدوارم هر ارگانی که وارد پرونده می شود، درست و حسابی بیاید و پیگیری کند وگرنه هر کمیسیونی می تواند به مساله ورود کند. هر کسی که می تواند باید به سالم سازی در فوتبال ورود کند. صحبت من این نبود که فقط داوری مان مشکل دار است. به طور حتم در میان ما مربیان هم افراد متخلف وجود دارد.

* در ارکان تصمیم گیری فوتبال مان هم افراد متخلف وجود دارند؟

- بله، در فدراسیون فوتبال تا دل تان بخواهد این گونه موارد وجود دارد. در سازمان لیگ و مسئولان برگزاری مسابقات هم همین شرایط هست. اینها باید پاکسازی شوند.

* اگر کمیسیون اصل ۹۰ از شما دعوت کند در این پرونده کمک شان کنید، آیا پاسخ مثبت خواهید داد؟

- ابتدا باید ببینم در پی چه مسایلی هستند تا بعد از آن در این خصوص تصمیم گیری کنم.

* تلاش هایی شده که پای شما را هم به این ماجرا بکشانند؟

- هر کاری بکنند خودشان را هم بکشند، نمی توانند به این هدف شان برسند. در فوتبال که هیچ احدی نمی تواند انگی به من بچسباند، در زندگی شخصی ام هم سالم زندگی کرده ام. بنابراین هیچ کس نمی تواند هیچ وصله ای به من بچسباند. باز هم تاکید می کنم تا آخر این ماجرا سر حرفم ایستاده ام. خیلی وقت ها بوده که خواسته اند من را خراب کنند و مقابل مردم قرار بدهند. از زمان جام جهانی گرفته تا وقتی که سرمربی تیم ملی بودم. دیدید که الان حقانیت من ثابت شد یا همان وقتی که از پرسپولیس من را کنار گذاشتند. تمام این وقایع نشان دهنده خیلی مسایل است.

* علی دایی جای چه کسی را در فوتبال تنگ کرده که می خواهند زیر پایش را خالی کنند؟

- خدا را شکر زندگی ام از راه فوتبال تامین نمی شود. فوتبال عشق من است. عاشق کارم هستم. خدا را شکر می کنم در زمینه ای فعالیت می کنم که عاشق آن حرفه هستم.

* وقتی صحبت نکنید یک حرف است وقتی هم صحبت می کنید می گویند علی دایی مدام با همه وارد دعوا می شود؟

- اصلا مساله دعوا نیست. اگر بخواهیم سالم کار کنیم، این اتفاق ها پیش می آید اما اگر بخواهیم زیر سبیلی رد کنیم به طور حتم اتفاقی برای مان نمی افتد. متاسفانه در این مملکت جوی را ایجاد می کنند که اگر دنبال حق بروی، مثل این است که مرتکب جرمی شده ای. اگر دنبال حق خودت باشی محکومت می کنند. مصاحبه های آن چنانی می کنند. متاسفم برای چنین جو خرابی که ایجاد می کنند. دنبال حقم از فدراسیون می روم همین جو است. دنبال حقم از پرسپولیس می روم، مجرم نشان داده می شوم. متاسفم برای آدم هایی که چنین مسایلی را عنوان می کنند.

* افشین پیروانی و خداداد عزیزی هم در مصاحبه های شان تلویحا از شما دفاع کرده اند؟

- زمانی که کار کرده ام باید حقم را بگیرم. حق گرفتنی است اما متاسفانه در ورزش و فوتبال ما جوی درست می کنند که انگار نباید دنبال حق خودت باشی. اگر دنبال حق و حقوقت باشی باید حواست به یکسری حملات باشد. خیلی از کسانی که شاید خودشان در این ناپاکی ها مشکل داشته باشند، مثل آب خوردن به شما حمله می کنند.

* آیا گرفتن حق ارزش این همه درگیری را دارد؟

- از حق دفاع کردن هزینه دارد. سالم زندگی کردن هزینه دارد. من عادت کرده ام این هزینه را بپردازم. الان هم خیلی صحبت ها شده اما هزینه اش را می دهم و از حقم دفاع می کنم.

* این دنبال حق رفتن ها تمرکزتان را از روی پرسپولیس و مسایل فنی تیم مختل نمی کند؟

- اصلا و ابدا این طور نیست. تمام تمرکزم روی کار با تیمم است. اینها دو مقوله جداست. من صحبت هایم را کرده ام. باقی مسایل را وکیلم پیگیری می کند. من باید این تلنگر را می زدم. حالا تمام حواسم روی تیمم است که ان شاءا… بتوانم نتیجه بگیرم.

* حرف و حدیث هایی مطرح شده که پرسپولیس در نیم فصل دستخوش رفت و آمدهایی خواهد شد؟

- به طور حتم سعی می کنیم تغییراتی داشته باشیم اما تمام نقل قول هایی که می شود، حرف و حدیث است. به طور حتم سعی می کنیم بازیکن از دست ندهیم. به تمام بازیکنان مان ایمان داریم. شاید بعضی نفرات کم بازی کرده اند. سعی می کنیم تیم را تقویت کنیم و خروجی هم نداشته باشیم.

* جمعه برابر داماش بازی دارید. سه شنبه تیم ملی بازی دارد و شما از چهارشنبه ملی پوشان خود را در اختیار خواهید داشت. مشکلی بابت هماهنگی نفرات تیم به وجود نمی آید؟

- شرایط سخت است اما ما با هم تمرین کرده ایم. ان شاءا… تا روز بازی چه نفرات ملی پوش و چه نفرات حاضر در تمرین مصدوم نشوند تا بتوانیم از آنها استفاده کنیم.

* بازی ایران مقابل تایلند را چگونه پیش بینی می کنید؟

- با اینکه ما بازی تدارکاتی نداشته ایم اما فکر نکنم تیمی مثل تایلند در ورزشگاه آزادی بتواند برای ما مشکل ساز شود. آنقدر بازیکن سطح بالا و خوب داریم که بتوانیم راحت و با اختلاف گل خوب تایلند را شکست بدهیم.

* استرالیا با فرانسه بازی می کند، ژاپن با صربستان و ایران هم اردوی تیم ملی اش لغو می شود! آیا با این شرایط می توان به نتایج آبرومندانه در برزیل امیدوار بود؟

- متاسفانه ما بازی تدارکاتی نداشته ایم. شما باید بروید دنبال دلایل این اتفاقات بگردید. حالا بازی مقابل تایلند می تواند برای ما هم جنبه بازی تدارکاتی داشته باشد و هم بازی رسمی.

* برخی مربیان تیم های لیگ برتری دعوت دورگه ها را نفی و مورد شدیدترین انتقادات قرار داده اند! نظر شما در این خصوص چیست؟

- من می گویم هر کسی در دنیا به طریقی ایرانی باشد باید مورد استفاده قرار بگیرد. من هیچ موقع استفاده از چنین بازیکنانی را نفی نکرده ام. البته دورگه هایی که از بازیکنان داخلی مان بهتر باشند. ما نباید لیگ خودمان و بازیکنان داخل ایران را فراموش کنیم اما اگر بازیکنی ببینیم در خارج از ایران که کلاس بالاتر از نفرات داخلی دارد، حتما باید از آنها کمک گرفت. بازیکنانی مثل دژآگه و قوچان نژاد جواب دادند.

* پس به نوعی موافق استفاده از بازیکنان ایرانی خارج از کشور هستید؟

- گفتم که مخالف استفاده از دورگه ها نیستم چرا که بازیکنان زیادی در تیم های ملی کشورهای اروپایی هستند که ملیت های دو یا حتی چندگانه دارند. پودولسکی و کلوزه و اوزیل در آلمان. در ایتالیا هم موارد این چنینی داریم.

* علی دایی چقدر به این جمله که" ایران شانسی به جام جهانی صعود کرد" اعتقاد دارد؟

- هر طوری بوده ما به جام جهانی صعود کرده ایم. این مساله باعث خوشحالی ایرانیان شده است. شاید شانس در این صعود همراه مان بوده اما شما نمی توانید بدون زحمت و سعی و تلاش، شانس را به سمت خودتان بکشانید. پیش از شکست دادن کره جنوبی در اولسان، قطر و لبنان را شکست دادیم. بنابراین شانس زمانی به آدم رو می آورد که سعی و تلاشش را کرده باشد.

* فکر می کنید با چه تیم هایی همگروه باشیم، شانس صعود به دور دوم جام جهانی را خواهیم داشت؟

- شرایط در برزیل سخت است. ایران به هر تیمی بخورد، شرایط متفاوتی خواهد داشت. البته با زمان اندکی که تا شروع جام جهانی باقی مانده نمی توانیم برنامه ریزی بلندمدتی داشته باشیم.