به گزارش پارس ، به نقل ازایسنا، کارلوس کی روش دیروز (شنبه) صحبت هایی درباره برنامه سازمان لیگ و تیم ملی فوتبال مطرح کرد که از همان ابتدا با موافقت و مخالفت عده زیادی روبرو شد. کی روش در صحبت هایش ضمن انتقاد شدید به برنامه ریزی لیگ برتر، چند پیشنهاد هم داشت تا فقط انتقاد نکرده باشد. سرمربی پرتغالی تیم ملی چهار پیشنهاد داشت و اصرار داشت که اگر می خواهیم در جام جهانی موفق باشیم باید آنها را انجام دهیم. کی روش در صحبت هایش از هدفی سخن گفت که رویای او و مردم ایران است.

کارلوس کی روش شنبه حسابی از برنامه سازمان لیگ شاکی بود و با هر واژه ای که می توانست سعی می کرد انتقادش را مطرح کند. او گفت که فکر می کنم برنامه سازمان لیگ را راننده این سازمان نوشته که اینقدر ایراد دارد! او همچنین از اعمال نفوذ باشگاه ها در تغییر برنامه لیگ سخن گفت که باعث اعتراض برخی از باشگاه ها شد.

پیش از این که به بررسی پیشنهادهای کی روش بپردازیم باید این نکته را در نظر داشته باشیم که تیم ملی در برهه حساسی قرار دارد و هر چقدر از آن حمایت شود باز هم کم است.

پس از صعود تیم ملی به جام جهانی، کارلوس کی روش سه جلسه با مسئولان سازمان لیگ برگزار کرد تا برنامه فصل سیزدهم لیگ بر اساس برنامه آماده سازی تیم ملی طراحی شود. بر این اساس قرار شد که فصل جدید لیگ برتر از تاریخ ۲۱ تیر آغاز شود. صحبت ها در آن برهه از هماهنگی سرمربی تیم ملی و سازمان لیگ حکایت می کرد، اما اولین اختلاف از همان روزهای اول نمایان شد. شروع لیگ برتر به تعویق افتاد و به دوم مرداد ماه موکول شد. همان زمان شائبه دخالت و درخواست چند باشگاه در این تغییر مطرح شد. یکی از ای تیم ها استقلال بود که تا آن زمان هنوز تیم خود را به طور کامل نبسته بود و قرارداد بازیکنانش را به ثبت نرسانده بود. صحبت های دیروز کارلوس کی روش به این شائبه دامن زد و باعث شد که مدیر روابط عمومی باشگاه استقلال به نمایندگی از باشگاهش به او واکنش نشان دهد. کی روش گفته بود که با سازمان لیگ برای زمان شروع بازی ها به توافق رسیده بود، اما از طرف" آسمان آبی" در برنامه دست برده شد و تغییر کرد!

* پیشنهادهای کی روش به این شرح است: ۱- شروع لیگ برتر در تاریخ ۲۱ تیر ۹۲ و اتمام آن در تاریخ ۲۲ فروردین ۹۳.۲- برگزاری جام حذفی پس از اتمام بازی های لیگ. ۳- پس از تاریخ ۲۲ فروردین ۹۳ همه بازیکنان انتخاب شده تیم ملی به صورت تمام وقت در خدمت تیم ملی باشند. ۴- بازیکنان منتخب تیم ملی تحت نظارت کمیته پزشکی فدراسیون فوتبال باشند.

نخستین پیشنهاد و توافق کی روش با سازمان لیگ که دستخوش تغییر شد، اما سایر پیشنهادها هنوز برای اجرا زمان دارند. اینک به بررسی و تحلیل این موارد می پردازیم.

کی روش خواسته که جام حذفی فوتبال پس از اتمام لیگ برگزار شود. مهدی تاج، رییس سازمان لیگ حرفه ای فوتبال به شدت اصرار دارد که جام حذفی پیش از لیگ به پایان برسد. برگزاری جام حذفی پس از لیگ برتر به این معناست که تیم های حاضر در جدول مسابقات، نمی توانند از ملی پوشان خود استفاده کنند. این مساله با انتقاد برخی از باشگاه ها از جمله ملوان روبرو شده است.

صادق درودگر، مدیرعامل ملوان در گفت وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ، نسبت به این موضوع انتقاد داشته است در حالی که اجرای چنین مساله ای بیش از هر چیز به سود تیم هایی از جنس ملوان خواهد بود.

ملوان جزو تیم هایی است که ملی پوش ندارند یا تعداد بسیار کمی ملی پوش دارند. در صورتی که قرار باشد تیم ها بدون حضور ملی پوشان خود در جام حذفی حاضر شوند، تیمی مانند ملوان این بخت را دارد که با تیم اصلی به مصاف تیم های پرمهره برود این در حالی است که تیم هایی مثل استقلال، پرسپولیس و سپاهان ناچار هستند با تیم های دوم خود به میدان بروند. بنابراین این مساله اگر معترضی داشته باشد، معقول و منطقی است که ملوان و تیم های مانند آن جزو معترضان نباشند.

از سوی دیگر سازمان لیگ می تواند مراحل اولیه جام حذفی را که با حضور تیم های دسته یک و دو برگزار می شود پیش از اتمام لیگ برتر برگزار کند و پس از ۲۲ فروردین، مراحل نهایی را برنامه ریزی کند. این اتفاق چندان ضرری برای فوتبال ایران ندارد و حتی می شود به جرات گفت که فوایدی نیز برای آن دارد.

پیشنهاد دیگر کی روش در اختیار داشتن همه ملی پوشان پس از اتمام لیگ است. این مساله به آن معنا است که نمایندگان ایران در لیگ قهرمانان آسیا در صورت صعود به مرحله یک هشتم نهایی نمی توانند ملی پوشان خود را برای دو بازی به همراه داشته باشند. کی روش در صحبت های دیروزش لیگ قهرمانان آسیا را لیگ مسخره و میکی ماوس معرفی کرد و تلویحا ارزش چندانی برای آن قائل نبود.

کاری به حرف کارلوس کی روش درباره لیگ قهرمانان آسیا نداریم، اما کسی شک ندارد که ارزش جام جهانی بسیار بالاتر از این رقابت ها است. از طرف دیگر معلوم نیست که از بین چهار نماینده ایران چند تیم به مرحله یک هشتم نهایی صعود می کنند. حتی به فرض این که هر چهار تیم هم به آن مرحله صعود کنند، باز هم حمایت از تیم ملی ارزش آن را دارد که باشگاه ها بدون ملی پوشان و با ارزش دادن به بازیکنان جوان تر در مسابقات حاضر شوند.

وقتی تیم ملی فوتبال به جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه صعود کرد، مسابقات لیگ دسته اول آن سازمان که به جام آزادگان معروف بود با بی نظمی هایی همراه بود. در آن سال تیم مثل پرسپولیس که ۹ ملی پوش داشت، با هشت بازی معوقه روبرو بود و در نهایت با تصمیم امیر عابدینی، مدیرعامل وقت پرسپولیس، این تیم از لیگ کنار کشید و سپس کل مسابقات تعطیل شد. آن روز نتیجه تعطیلی لیگ و حمایت از تیم ملی در جام جهانی ۹۸ و نمایش درخشان برابر یوگسلاوی و امریکا و حتی آلمان معلوم شد. امسال هم برنامه لیگ طوری طراحی شد که تا مهر تیمی مثل استقلال، چهار بازی معوقه خواهد داشت! به این ترتیب کی روش حق دارد که از برنامه لیگ انتقاد کند.

مهدی تاج در اظهار نظری جالب توجه گفته است که کی روش فکر می کند ما برای اولین بار به جام جهانی صعود کرده ایم!

تاج درست می گوید، این چهارمین حضور ما در جام جهانی است، اما نگاه اجمالی به سه دوره گذشته جام جهانی که ایران در آنها حضور داشت نشان می دهد که رویکرد سازمان لیگ باید چگونه باشد. در سال ۹۸ لیگ تعطیل شد و تیم ملی به نخستین پیروزی اش در جام جهانی دست یافت و در سال ۲۰۰۶ تیم ملی بازیکنانش را آن طور که لازم بود در اختیار نداشت و آن نتایج حاصل شد. آن چه اکنون تاج باید بداند این است که تیم ملی برای اولین بار به جام جهانی نرفته، اما برای اولین بار می خواهد از گروهش صعود کند.

مطلب بعدی که کی روش خواسته، تحت نظر بودن ملی پوشان باشگاه ها توسط کمیته پزشکی فدراسیون فوتبال است. سال گذشته نمونه هایی وجود داشت که کادر پزشکی تیم ملی با بازی کردن چند بازیکن مصدوم مخالف بودند، ولی کادر پزشکی باشگاه رای به بازی آنها داد و در نتیجه مصدومیت بازیکنان تشدید شد. از این رو کی روش خواسته که بازیکنان ملی پوش زیر نظر کادر پزشکی تیم ملی و کمیته پزشکی فدراسیون فوتبال باشند. این مورد هم با انتقادهای شدیدی روبرو شده است.

در برنامه ای که کی روش تحت عنوان" به سوی برزیل ۲۰۱۴" طراحی کرده است، ۲۲۳ روز برای انجام بازی های لیگ برتر و لیگ قهرمانان آسیا وقت گنجانده شده است و این یعنی به طور متوسط ۷.۴ روز بین هر بازی فاصله وجود خواهد داشت. سازمان لیگ به راحتی می تواند خواسته های سرمربی تیم ملی را برآورده کند و باشگاه ها هم می توانند این برنامه را بپذیرند. موفقیت تیم ملی، موفقیت همه فوتبال است و باشگاه ها بیش از هر جایی از این موفقیت سود می برند.

تیم ملی فوتبال ایران ماموریت صعود به جام جهانی ۲۰۱۴ را با موفقیت به انجام رسانده است و حالا در مسیری گام بر می دارد که به یک هدف رویایی دست پیدا کند، راهیابی به مرحله دوم جام جهانی برای اولین بار در تاریخ فوتبال ایران.