صحبت‌های جنجالی علیرضا منصوریان سرمربی مستعفی تراکتور باعث خشم هواداران و مسئولان این تیم تبریزی شده است، اما سوال این است که کدام بخش از صحبت‌های منصوریان از واقعیت دور بوده است و تراکتوری‌ها بابت آن شاکی هستند.

با برکناری علیرضا منصوریان و انتخاب مسعود شجاعی به عنوان سرمربی موقت، باشگاه تراکتور به روند بی توجهی خود به ثبات در کادرفنی و مدیریت تداوم بخشید. این باشگاه بعد از آغاز لیگ بیستم، مدیرعامل خود را پس از تنها چند ماه حضور برکنار کرده بود و با اخراج منصوریان در هفته پنجم، به تنها باشگاهی تبدیل شد که خیلی زود دست به تغییرات در فاز مدیریت و کادرفنی می‌زند. در حالی که طی چند فصل اخیر، رفت و آمد‌های سریالی مربیان و مدیران در باشگاه تراکتور به یک نقطه ضعف بزرگ برای این باشگاه تبدیل شده است، صحبت‌های اخیر علیرضا منصوریان در یک برنامه‌ تلویزیونی کانون توجه را بار دیگر به این سمت معطوف کرده است که در باشگاه تراکتور چه اتفاقاتی رخ می‌دهند؟

بعد از صحبت‌های منصوریان ، باشگاه تراکتور بلافاصله بیانه‌ای صادر کرد، اما کدام بخش از صحبت‌های منصوریان از واقعیت دور بوده است که تراکتوری‌ها بابت آن شاکی هستند.

علیرضا منصوریان در بخشی از صحبت‌های خود با انتقاد از باشگاه تراکتور اعلام کرده که نحوه برکناری اش درست نبوده و به او توهین شده است.

او در این باره گفت: من به ۲ دلیل خیلی ناراحت شدم. چرا که به من خیلی توهین کردند. آن‌ها باید قبل از رفتن من از تبریز یا رسیدن من به تهران این کار را انجام می‌دادند. من از مالک تراکتور خواستم اجازه بدهد این ۲ بازی را ببرم. پول برای من اصلا مهم نبود. کمترین توقع من این بود که مالکی که من را آورده به من بگوید قصد دارند من را برکنار کنند. من از آن مربیانی نیستم که از توهینی که به من شده است، راحت بگذرم. چرا که این توهین به فوتبال ایران بود. مالک می‌گوید من پول دارم و می‌توانم مربی را برکنار کنم!

بیانیه مبهم باشگاه تراکتور برای برکناری منصوریان

برکناری منصوریان در شرایطی رخ داد که تراکتور با هدایت او در ۵ هفته لیگ برتر فوتبال، صاحب ۶ امتیاز شده و با صدر جدول هم فاصله چندانی نداشت. دلیلی که باشگاه تراکتور برای برکناری منصوریان اعلام کرد، کوتاه و مبهم بود. این باشگاه در سایت رسمی خود اعلام کرد: نظر به تحقق نیافتن اهداف تعیین شده در هنگام عقد قرارداد، هیئت مدیره باشگاه برای قطع رابطه قراردادی با علیرضا منصوریان به توافق رسیده است. سرمربی جدید تیم فوتبال تراکتور متعاقبا معرفی خواهد شد.

این در حالی است که شرایط تیمِ منصوریان به گونه‌ای نبود که باعث برکناری او پس از گذشت تنها ۵ هفته شود. در این بخش، بدون شک نمی‌توان خرده‌ای به منصوریان گرفت که از برکناری اش شوکه و شاکی باشد. ضمن این که سابقه عجیب تراکتور در برکناری سرمربیانش در فصول اخیر باعث شده تا در این زمینه اکثر فوتبالی‌ها حق را به منصوریان بدهند.

تغییر برای تراکتوری ها به راحتی آب خوردن است

یکی دیگر از مواردی که منصوریان به آن اشاره کرد، تعدد رفت و آمد مربیان و مدیران در باشگاه تراکتور بود. او در این باره گفت: باشگاه تراکتور ۸ مدیر و ۸ سرمربی را در ۲ سال تغییر داده است. علت این مسئله مالک محور بودن تراکتور است.

این بخش از صحبت‌های سرمربی مستعفی تراکتور را هم باید بی قید و شرط بپذیریم؛ چرا که اعداد دروغ نمی‌گویند و واقعیت همانی است که منصوریان گفت. تراکتوری‌ها در اقدامی کم سابقه در فوتبال ایران، برای تغییر سرمربی و مدیر به هیچ قید و بندی پایبند نبوده و چنین تغییراتی که از بنیادی‌ترین تغییرات در یک باشگاه حرفه‌ای به شمار می‌روند، برای آن‌ها در سال‌های اخیر به راحتی آب خوردن بوده است.

فراز کمالوند و امیرقلعه نویی تنها سرمربیان باثبات تراکتور

تراکتور در ۱۳ دوره از رقابت‌های لیگ برتر حضور داشته و تنها در ۴ فصل از ابتدا تا انتها با یک سرمربی کارش را جلو برده است. جالب این که فقط ۲ مربی از جمله فراز کمالوند و امیر قلعه نویی قادر به انجام این کار بودند. این تیم پس از خصوصی شدن، لیگ هجدهم را با ۳ سرمربی به پایان رساند، در لیگ نوزدهم هم همین روند را ادامه داد و با ۳ سرمربی کار خود را به پایان رساند و در لیگ بیستم و در حالی که تنها ۸ هفته از رقابت‌ها گذشته است، سرمربی را روی نیمکت تراکتور ندیده ایم. چنین آماری را حتی در تیم‌های حاشیه خلیج فارس هم شاهد نیستیم و باشگاه تراکتور به شدت در این زمینه مورد نقد است.

علیرضا منصوریان در بخش‌های دیگری از صحبت‌های خود نیز انتقادات تندی نسبت به باشگاه تراکتور و به خصوص مالک این باشگاه داشت. او به دخالت مالک در تمامی زمینه‌های اجرایی از ریز تا درشت اشاره کرده و اظهار کرد: ما مشکلات عدیده‌ای داشتیم که تنها به موارد کوچک آن اشاره می‌کنم. ما باید صبر می‌کردیم که رئیس دستور بدهد ملانج بگیریم.

او در مورد برند مورد استفاده باشگاه هم اظهاراتی داشت که بسیار جنجالی بود. منصوریان ادعا کرد که بسیاری از لباس‌هایی که این باشگاه مورد استفاده قرار می‌دهد، فقط مارک یک کمپانی را دارند و تولید آن مجموعه نیستند.

البته بهداد بیات نماینده مالک باشگاه تراکتور بیان کرد: تمام مدارک مربوط به ترخیص لباس‌های آن برند از گمرک موجود است. زنوزی یک سال شعار «حمایت از کالای ایرانی» را بر روی پیراهن بازیکنان حک کرد. ما با این کار نشان دادیم هیچ کدام از تحریم‌ها کارساز نیست، چون از قلب آمریکا بهترین لباس‌ها را با کمترین هزینه خریداری کردیم.

در حالی که طی فصول اخیر باشگاه تراکتور همواره جزء باشگاه‌های ولخرج در بازار نقل و انتقالات بوده و به پشتوانه مالک متمول خود از هزینه در بازار نقل و انتقالات ابایی نداشته است، علیرضا منصوریان از پرداخت نشدن به موقع مطالبات اعضای تیم انتقاد کرده و اظهار کرد: من فکر می‌کردم زمان حضور در تراکتور همه چیز گل و بلبل است و پول‌ها به حسابمان واریز می‌شوند. در حالی که تا هفته پنجم و بازی با فولاد، تنها ۳ درصد از ۶۵ درصد حقوقی که باید تا آن زمان می‌گرفتم را دریافت کردم. این قسمت از صحبت‌های منصوریان اگر صحیح باشد، مدیریت باشگاه تراکتور به شدت زیر سوال خواهد رفت و اگر هم صحت نداشته باشد، ارائه اسناد پرداخت از سوی این باشگاه می‌تواند اتهام یاد شده را پاک کند.