امیر ساعد وکیل درباره دلیل طرح شکایت باشگاه پرسپولیس از شجاع خلیل‌زاده در کمیته وضعیت فدراسیون فوتبال و این که چرا از این بازیکن در ارکان قضایی فیفا طرح شکایت نشده است، اظهار داشت: متأسفانه درباره این موضوع اشتباه بزرگی پیش آمده است. طبق قرارداد شجاع خلیل‌زاده با پرسپولیس، در صورت اختلاف در قرارداد و فسخ یکطرفه باید طبق روال متعارف کمیته وضعیت برای رسیدگی به قانونی یا غیرقانونی بودن فسخ قرارداد اقدام کند.

وی افزود: اشتباهی که در فضای مجازی مطرح شده ناشی از این است که آیا باشگاه پرسپولیس علیه باشگاه الریان قطر هم طرح دعوا کرده است؟ اگر می‌خواستیم علیه باشگاه قطری طرح دعوا کنیم باید این اقدام را در ارکان قضایی فیفا انجام می‌دادیم. زیرا کمیته وضعیت فدراسیون فوتبال ایران برای طرح دعوا موضوعیتی ندارد، اما فعلا موضوع این است در چارچوب رابطه قراردادی باشگاه پرسپولیس با شجاع خلیل زاده آیا فسخ قرارداد این بازیکن مجاز بوده یا خیر؟

وکیل باشگاه پرسپولیس ادامه داد: اگر پرسپولیس مدارک و مستنداتی داشته باشد که طبق آن بتواند ثابت کند باشگاه الریان تخلف کرده و بدون اجازه از پرسپولیس با بازیکن دارای قرارداد این باشگاه  قبل از تاریخ فسخ قرارداد خلیل‌زاده مذاکره کرده، این موضوع باید در فیفا بررسی شود. دلیل اصلی همین است و فکر می‌کنم مقداری ذهن مردم گمراه شده است.

وکیل افزود: تاکنون علیه باشگاه الریان طرح دعوا نکرده‌ایم و طرح شکایتمان در ارتباط با رابطه قراردادی خلیل زاده است. اگر مشخص شود وی قراردادش را به شکل مجاز فسخ کرده به حالت عادی می‌تواند بدون مشکل برای الریان بازی کند، اما اگر ثابت شود فسخ قرارداد خلیل زاده غیرمجاز و غیرموجه بوده، طبیعتا اگر تفاهمی بین باشگاه پرسپولیس و خلیل‌زاده حاصل نشود بحث جرایم مالی و محرومیت 4 ماهه این بازیکن از سوی کمیته  انضباطی فیفا در انتظار وی خواهد بود.

وی درباره این که قرار است فدراسیون فوتبال قطر برای شجاع زاده ITC موقت صادر کند، گفت: فدراسیون فوتبال قطر مجاز است ITC موقت را برای این بازیکن صادر کند اما اگر نتیجه شکایت ما در کمیته وضعیت به سود پرسپولیس باشد و کار به فیفا برسد، در این صورت حکم فیفا تعیین کننده تکلیف پرونده خواهد بود. طبق این حکم مشخص می‌شود آیا خلیل زاده همچنان می‌تواند برای الریان بازی کند و یا دچار محرومیت خواهد شد؟

وکیل باشگاه پرسپولیس درباره این که با این تفاسیر کمیته وضعیت فدراسیون فوتبال مرجع صالح رسیدگی به شکایت این باشگاه علیه خلیل زاده در رابطه با فسخ قرارداد است، توضیح داد: خلیل زاده با پرسپولیس قرارداد داشته و این قرارداد را در سازمان لیگ فسخ کرده است، طبق روال متعارف اگر یک بازیکن قرارداد خود را در سازمان لیگ به شکل یکطرفه فسخ کند، کمیته وضعیت نامه‌ای به باشگاه ارسال می‌کند تا طبق آن مدارک، مستندات و اعتراض خود را اعلام کند.

وکیل افزود: در اینجا اگر باشگاه پرسپولیس اعتراضی نداشته و با بازیکن به توافق رسیده باشد پرونده مختومه خواهد شد اما اگر باشگاه با اقدام بازیکن مخالفتی داشته باشد، در پاسخ به نامه کمیته وضعیت اعتراض خود را در این کمیته ثبت می‌کند. به همین دلیل کمیته وضعیت کرجع صالح رسیدگی است.

وی درباره این که آیا قرار است جلسه رسیدگی به پرونده عیسی آل کثیر در کمیته استیناف AFC به شکل حضوری برگزار شود، گفت: جلسه کمیته استیناف برای رسیدگی به پرونده آل کثیر قطعا به شکل مجازی و آنلاین برگزار می‌شود و تا جایی که می‌دانم برای اولین بار است در کمیته استیناف کنفدراسیون فوتبال آسیا متقاعد شده برای یک پرونده ورزشی تیم های ایرانی به جز تبادل لوایح، جلسه استماع شفاهی هم برگزار شود. به همین دلیل این موضوع را نکته خوب و مثبتی تلقی می‌کنیم. نامه‌ای زدیم و منتظر تأیید آن هستیم، به احتمال فراوان این جلسه در همین هفته برگزار خواهد شد.