نقل و انتقالات لیگ بیستم فوتبال کشورمان از روز ۶ شهریور ۱۳۹۹ برگزار شد و شاهد جابجایی بازیکنان در تیم‌های مختلف بودیم. بعضی از تیم‌ها از جمله ماشین سازی با وجود بسته بودن پنجره نقل و انتقالاتی اقدام به جذب بازیکن کرده اند و چند باشگاه مثل استقلال و پرسپولیس اکثر نفرات مد نظر خود را جذب کرده و آماده شروع مسابقات هستند.

یکی از مواردی که در بازار نقل و انتقالات چشمگیر بود و از نظرها پنهان نماند جدایی ستاره‌های لیگ گذشته و پیوستن آن‌ها به لیگ‌های خارجی بود. این موضوع در سال‌های گذشته هم وجود داشت اما امسال جلوه ویژه‌ای پیدا کرد. بی لیاقتی مدیران و ناکارآمدی آن‌ها در حفظ بازیکنان هم در جدایی بازیکنان از لیگ فوتبال ایران تاثیرگذار بود.

امسال در نقل و انتقالات جدایی چند بازیکن پرسپولیس همزمان با شروع مسابقات لیگ قهرمانان آسیا هواداران این تیم را شوکه کرد اما عملکرد خوب بازیکنان جدید این موضوع را به فراموشی سپرد.

به برخی از بازیکنانی که لیگ ایران را به مقصد کشورهای دیگر ترک کرده‌اند، نگاهی انداخته‌ایم.

مهدی ترابی ؛  سرنوشت ستاره لیگ نوزدهم چه خواهد شد؟

قبل از شروع مسابقات لیگ قهرمانان آسیا مهدی ترابی پس از چند جلسه که با مسئولان باشگاه پرسپولیس داشت، تصمیم گرفت از سرخپوشان پایتخت جدا شود. ترابی پس از چند سال تجربه موفق حضور در لیگ ایران و نمایش درخشان در ۲ تیم پرسپولیس و سایپا به تیم العربی قطر پیوست. لیگ قطر در سالیان اخیر همواره یکی از گزینه‌های دلخواه بازیکنان ایرانی بوده است و ترابی نیز از این اتفاق مستثنی نبود. ترابی زمان کی روش و ویلموتس به تیم ملی هم دعوت می‌شد. او فصل گذشته از نگاه اکثر کارشناسان بهترین بازیکن لیگ برتر بود.

علیرضا بیرانوند ؛ رویای حضور در تیم‌های بزرگ

دروازه بان اول تیم ملی که در جام جهانی یکی از شاخص ترین نفرات تیم تحت هدایت کی روش بود و توانست پنالتی کریستیانو رونالدو را مهار کند، در فصل نقل و انتقالات فوتبال ایران را به مقصد اروپا ترک کرد تا توانایی‌های خود را در خارج از ایران نیز نشان دهد. سنگربان اسبق نفت تهران فصل گذشته یکی از ارکان اصلی پوکر قهرمانی پرسپولیس بود و در اواخر فصل راهی آنتورپ بلژیک شد. بیرانوند هنوز نتوانسته در این تیم جایگاه ثابتی پیدا کند اما با توجه به قابلیتی که از او سراغ داریم، در ادامه فصل می‌تواند در لیگ بلژیک به موفقیت برسد. بیرانوند اولین بار در نفت تهران اسم خود را سر زبان‌ها انداخت و در تیم پرسپولیس سنگربان اول تیم ملی شد.

روزبه چشمی ؛ جدایی شماره ۴ استقلال

یکی از بازیکنانی که همواره در فصل نقل و انتقالات زمزمه های ترانسفر شدنش به لیگ‌های حوزه خلیج فارس شنیده می‌شد، روزبه چشمی بود که در نهایت این اتفاق در نقل و انتقالات تابستانی رخ داد. چشمی پس از چند فصل حضور در استقلال راه مهدی ترابی را طی کرد و راهی لیگ قطر شد. این بازیکن که توانایی بازی در پست هافبک دفاعی و دفاع وسط را دارد، در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه انتخاب اول کی روش برای بازی در پست دفاع وسط کنار مرتضی پورعلی‌گنجی بود. او با بدشانسی در بازی با مراکش مصدوم شد و جایگاه ثابت را در تیم ملی از دست داد.

شهریار مغانلو؛ مسیر جذاب بهترین گلزن ایرانی لیگ نوزدهم

پیکان در فصل گذشته لیگ برتر شرایط جالبی را تجربه نکرد و تا اواخر فصل یکی از کاندیدای سقوط به لیگ یک بود اما در نهایت با توانست در لیگ برتر ماندگار شود. شهریار مغانلو یکی از بازیکنان کلیدی پیکان در فصل گذشته بود و با نمایش درخشان در خط حمله کانون توجهات را به خود جلب کرد و باعث ماندگاری پیکان در لیگ برتر شد. مغانلو در رده دوم بهترین گلزنان لیگ نوزدهم قرار گرفت و پس از دیاباته بهترین عملکرد را در این زمینه داشت. در فصل نقل و انتقالات با وجود اینکه برخی شنیده ها پیرامون انتقال مغانلو به پرسپولیس به گوش رسید اما این بازیکن ترجیح داد در اروپا به فوتبال خود ادامه دهد و به تیم سانتاکلارای پرتغال پیوست.

علی علیپور ؛ طی کردن مسیر طارمی

بهترین مهاجم چند فصل اخیر پرسپولیس که در ثبت پوکر قهرمانی سرخپوشان عملکرد فوق العاده ای داشت، ترجیح داد به فوتبال اروپا نقل مکان کند و در سطح بالاتری درخشش خود را ادامه دهد. علیپور که در پرسپولیس جانشین مهدی طارمی بود و جای خالی او را پر کرد، به نوعی راه مهاجم حال حاضر پورتو را طی کرد راهی تیم ماریتیمو شد. علیپور با وجود اینکه فصل گذشته با فراز و نشیب همراه بود اما همچنان نقطه اطمینان پرسپولیسی‌ها به حساب می‌آمد. امیر عابدزاده سنگربان ملی پوش کشورمان هم‌بازی علیپور در تیم ماریتیمو است.

شجاع خلیل زاده ؛ ترک فینالیست لیگ قهرمانان آسیا

مدافع کلیدی پرسپولیس چهارمین و شاید مهمترین بازیکنی بود که در فصل نقل و انتقالات از پرسپولیس جدا شد و به لیگ های خارجی نقل مکان کرد. در چند فصل اخیر پرسپولیس همیشه یکی از بهترین خطوط دفاعی لیگ برتر را در اختیار داشت و یکی از دلایل این موضوع حضور خلیل زاده در قلب دفاع سرخپوشان بود. خلیل زاده که در کنار سیدجلال حسینی یکی از ستون‌های پرسپولیسی‌ها بود راهی الریان قطر شد و دیگر بازیکن ایرانی لقب گرفت که در فصل نقل و انتقالات راهی لیگ ستارگان شده است. خلیل زاده پس از مدت ها توسط اسکوچیچ به اردوی اخیر تیم ملی دعوت شد و حتی دقایقی بازوبند کاپیتانی را نیز به بازو بست.

محمدرضا آزادی؛ سردار آزمون جدید

مهاجم جوان فصل گذشته تراکتور همواره در سال های اخیر یکی از استعدادهای فوتبال ایران معرفی شده و امید خط حمله ایران در سال های آینده خواهد بود. آزادی که شایعاتی درباره انتقالش به استقلال مطرح شده بود، در یک اقدام غافلگیرکننده به تیم پانتولیکوس یونان پیوست تا تجربه متفاوتی را تجربه کند. به نوعی می‌توان آزادی را با سردار آزمون مقایسه کرد که با سن کم راهی اروپا شد.