به گزارش پارس نیوز، 

شنبه عصر هیجان در فوتبال آلمان به اوج خودش خواهد رسید. مثل همیشه زیگنال ایدونا پارک جای سوزن انداخت نیست، اما این مرتبه هیجان وجود همه تماشاگران را فرا خواهد گرفت. «رِویردربی» یا «روهردربی» بین دورتموند و شالکه در هر حالتی پرهیجان است، چه تیم‌های ایالت «نورت راین وستفالیا» شرایط خوبی داشته باشند چه از لحاظ جدولی برای‌شان نتیجه بازی فرقی نکند. چند نکته جالب این دیدار تاریخی و مهم را بررسی خواهیم کرد.

منطقه رِویر، روهر یا کولن‌پات

رِویر، روهر یا کولن‌پات. هر اسمی شنیدید متعلق به همین منطقه است که دو باشگاه پرطرفدار فوتبال دارد. شهرآورد آن‌ها هم از سال ۱۹۲۵ شکل گرفت و آبی‌های سطلنتی که از قدیم به معدنچی‌ها هم معروف بودند رقابت همیشگی‌شان با مشکی و زردها را شروع کردند. دیداری که بسیاری می‌گوید مثل آن را هیچ‌جای دنیا نمی‌توان پیدا کرد. فاصله ۲ شهر گلزن‌کرشن و دورتموند فقط ۳۲ کیلومتر است و با وجود حضور تیم‌های دیگر در این منطقه، نبرد آن‌ها حساسیت خاصی پیدا کرد.

رویارویی‌های تاریخی

دورتموند از ۱۰ دربی اولیه ۸ بازی را واگذار کرده بود و حتی در یکی از دیدارها در سال ۱۹۴۰ از حریف ۱۰ گل دریافت کرد. سرانجام اولین برد آن‌ها برابر شالکه در سال ۱۹۶۳ به‌دست آمد. این نخست موفقیت آبی‌های گلزن‌کرشن در رِویردربی بود. دومین موفقیت بزرگ شالکه در این بازی بزرگ چهارم مارس ۱۹۷۲ بود که با برتری ۳ بر صفر برابر دورتموند در خانه حریف این تیم را به دسته پایین‌تر فرستاد. البته پس از این برد دورتموند در ۱۱ بازی در خانه برابر شالکه شکست نخورد و تا سال ۱۹۹۲ آبی‌ها در حسرت پیروزی ماندند.

ژرمن شپرد

در یکی از دیدارها در سال ۱۹۶۹ پلیس برای آرام کردن جو به استفاده از سگ رو آورد. در این بین یک سگ ژرمن شپرد به نام «بلیتس» فریدل راوش بازیکن شالکه را گاز گرفت. راوش تشنج کرد و بازی نیمه‌تمام ماند. بعد از آن متوجه شدند این سگ متعلق به پلیس نبوده و یک طرفدار دورتموند خودش را بین پلیس‌ها جا زده و با سگش به دنبال بازیکنان شالکه دویده است!

چند نکته جالب و خواندنی درباره رِویردربی بین دورتموند و شالکه

انتقام

گونتر زیفرت رئیس باشگاه شالکه برای اینکه آن اتفاق ژرمن شپرد را تلافی کند به یک باغ وحش محلی رفت و یک شیر را برای یک روز قرض گرفت تا بین هواداران رقیب در روز بازی وحشت ایجاد کند. البته آن شیر در روز بازی کسی را گاز نگرفت! سگی هم نبود که با آن بازیکنان دورتموند را دنبال کنند، اگر هم بود با دستور صادره باید با پوزه‌بند وارد می‌شد!

سردرد قهرمانی

یکی دیگر از خاطرات شیرین هواداران شالکه در فصل ۱۹۸۸-۱۹۸۷ رقم خورد. وقتی که دورتموند برای قهرمانی فقط یک امتیاز در پارک‌اشتادیون می‌خواست، اما با نتیجه سنگین ۵ بر ۲ شکست خوردند. در نهایت آن فصل دورتموند نبرد قهرمانی را به اشتوتگارت واگذار کرد و با تفاضل گل کمتر دوم شد. شالکه هم در رده یازدهم جدول بوندس‌لیگا قرار گرفت.

دومین سردرد قهرمانی

اما دورتموند هم اتفاق سال ۱۹۸۸ را ۱۹ سال بعد تلافی کرد. شالکه هم مثل دورتموند آن فصل با اشتوتگارت در کورس قهرمانی بود. یک هفته مانده به پایان رقابت‌های بوندس‌لیگا در وستفالن آن‌ها ۲ بر صفر از زنبورها باختند تا با ۲ امتیاز کمتر قهرمانی از دست‌شان برود. داستان زمانی تلخ‌تر می‌شود که یادآور شویم آبی‌های سلطنتی از سال ۱۹۵۸ به بعد قهرمان آلمان نشده‌اند. آن سال می‌توانستند بعد از ۴۹ سال قهرمانی را جشن بگیرد. این حسرت هنوز هم پابرجاست.

شروع خاطره‌انگیز

همه می‌دانیم روبرت لواندوفسکی مهاجم فعلی بایرن‌مونیخ بهترین گلزن خارجی تاریخ بوندس‌لیگا است، اما شاید یادتان نیاید اولین گل او در بوندس‌لیگا در کدام دیدار به ثمر رسید. «رِویردربی»! سومین بازی لواندوفسکی در ترکیب زنبورها بود که یورگن کلوپ او را به‌عنوان بازیکن تعویضی وارد زمین کرد. ۱۹ سپتامبر ۲۰۱۰ لِوا موفق شد سومین گل دورتموند را برابر شالکه بزند و تیمش هم آن بازی را ۳ بر یک برد. این نخستین گل از ۱۰۳ گلی بود که او با پیراهن مشکی و زرد به ثمر رساند.

چند نکته جالب و خواندنی درباره رِویردربی بین دورتموند و شالکه

هیجان‌انگیزترین شهرآورد تاریخ؟

در آلمان و به‌خصوص در نورت راین وستفالیا این بازی را مادر همه شهرآوردها می‌نامند. با یادآوری یک بازی می‌توان بر هیجان‌انگیز بودن آن تأکید کرد. همین فصل گذشته در زیگنال ایدونا پارک وقتی دورتموند به‌راحتی در ۲۵ دقیقه ۴ مرتبه دروازه شالکه را باز کرد همه فکر می‌کردند یکی از تاریخی‌ترین بردهای زنبورها رقم می‌خورد. با این حال ترمز دورتموند در نیمه دوم بدجور کشیده شد. از دقیقه ۶۱ به بعد شالکه به بازی برگشت و ۴ گل خورده را تلافی کرد که آخرین گل را در واپسین ثانیه‌های بازی نالدو زد. این تساوی ۴-۴ برای همیشه یکی از هیجان‌ترین بازی‌های تاریخ خواهد بود.