به گزارش پارس نیوز، 

یحیی گل‌محمدی که تیمش را به عنوان پدیده مسابقات معرفی کرد لیگ را در حالی به پایان می‌رساند که سهمیه گرفتنش بعید است و در صورت باخت به استقلال هم به محال تبدیل می‌شود. نگاهی به آمار پدیده نشان می‌دهد که آنها یکی از بهترین کیفیت‌های فوتبالی را ارائه می‌دهند اما در نتیجه‌گیری به اندازه زیبایی بازی‌شان موفق نبوده‌اند. دو عامل در این که یحیی گل‌محمدی خیلی زود قافیه قهرمانی را به حریفانش واگذار کرد تاثیر دارد.

اولین فاکتور آن شاید در مهاجمان این تیم باشد. مهاجمانی که با وجود این که با گلزنی‌شان در این فصل حسابی اسم و رسمی برای خود دست و پا کرده‌اند اما در آمار گلزنی می‌توان لقب بدترین را به آنها داد! امین قاسمی‌نژاد 9 گل در این فصل به ثمررسانده و با این آمار پنجمین گلزن برتر لیگ است. اما او این تعداد گل را از بالای 90 شوتی که به سمت دروازه حریفان انجام داده ثبت کرده است. این در حالی است که کی‌روش که آقای گل لیگ برتر است و 14 گل به ثمررسانده فقط 71 شوت به سمت دروازه زده است و برای علی علیپور هم این عدد بر اساس آمار متریکا 70 است. قاسمی نژاد اما مهاجم خوشبختی است که در خط حمله تیمی بازی می‌کند که به این تعداد او را در موقعیت گل قرار می‌دهد و آن قدر برای او موقعیت ایجاد می‌کنند که با وجود خراب کردن بیش از 90 درصد آنها یکی از برترین گلزنان لیگ برتر باشد.

فاکتور دوم در عقب افتادن تیم یحیی از کورس مدعیان، نبردن آنها در بازی با تیم‌های بالای جدولی است. پدیده در 8بازی رفت و برگشت مقابل پرسپولیس و استقلال و سپاهان و تراکتورسازی 4 باخت و دو مساوی را ثبت کرده و دو بازی این تیم هم هنوز برگزار نشده است. یعنی آنها تا این‌جای فصل هیچ کدام از مدعیان قهرمانی را نتوانسته‌اند شکست دهند. نکته دیگر این است که  تیم یحیی در بازی مقابل تیم‌های بزرگ نه تنها نتیجه را واگذار کرده بلکه نتوانسته نمایش همیشگی‌اش  را هم به نمایش بگذارد. یعنی تیم او که یکی از مالکانه‌ترین بازی‌ها را انجام می‌دهد و در تعداد پاس‌های ارسال شده رکورددار است در این بازی ها بدترین آمارش را ثبت کرده است.  

این دو فاکتور تیم یحیی را از کورس جا گذاشته و حالا بازی با استقلال را به آخرین شانس این تیم برای آسیایی شدن تبدیل کرده است. دیداری که بر اساس مدل بازی دو تیم می‌توان آن را جنگ تیکی‌تاکا دانست. براساس آمار متریکا استقلال از نظر میزان مالکیت و تعداد پاس‌های ارسال شده در رده اول و دوم لیگ قرار دارد. پدیده هم چهارمین تیم مالکانه لیگ است که از نظر تعداد پاس در رده اول قرار دارد. آماری که نشان از یک نبردجانانه و تاکتیکی بین یحیی و شفر دارد. نبردی که شاید روی کاغذ و بر اساس اتفاقات یک فصل بتوان استقلال را برنده بی‌چون و چرای آن دانست اما قانون فوتبال اجازه نمی‌دهد که قصاص قبل از جنایت کرد.