به گزارش پارس نیوز، 

تغییرات پی در پی مدیریت در باشگاه استقلال طی یک دهه اخیر و نوساناتی که این باشگاه در 5 سال اخیر در بخش مدیریت، نتیجه گیری، هزینه‌های جاری و ... تجربه کرده نیازمند کارشناسی است.

در این بین انتقادات زیادی هم به وزارت ورزش و جوانان بابت تغییرات مدیریتی و عدم نظارت روی مسائل باشگاه ها وارد شده و خیلی از کارشناسان معتقدند تا زمانی که مدیران برنامه‌های بلند مدت نداشته باشند نمی‌توان به آینده باشگاه‌ها خوشبین بود زیرا تصمیمات و معیارها فقط نتیجه‌گیری است و طبعا مدیران برای بقای خود ریخت و پاش‌های کلان و البته بدون نظارت انجام می‌دهند تا حتی یک روز بیشتر در پست خود باقی بمانند.

مشکلات اینچنینی ما را بر آن داشت تا با دعوت از مدیران سابق باشگاه استقلال به مسائلی که در این باشگاه طی یک دهه اخیر اتفاق افتاده اشاره کنیم. کاظم اولیایی، علی فتح‌الله‌زاده، امیر رضا واعظ آشتیانی بخش اعظمی از مدیریت در باشگاه استقلال هستند که در این میزگرد در مورد مسائل مختلف صحبت کردند. همچنین میرشاد ماجدی عضو هیات مدیره باشگاه استقلال در این نشست به عنوان نماینده فعلی این باشگاه حاضر شد و نقطه نظرات خود را پیرامون مسائل مطرح شده عنوان کرد.

 در این نشست  که بعد از دیدار استقلال مقابل الهلال عربستان و پیش از بازی استقلال و سپاهان  برگزار گردید سوالاتی مطرح شد و مدیران استقلال در زمان‌های تعیین شده به سوالت پاسخ دادند که البته این میزگرد به صورت زنده برای مخاطبان پخش شد.سوالات مطرح شده به شرح زیر است.

*دلیل تغییرات پی در پی مدیریت در باشگاه استقلال چیست؟

* چرا باشگاه‌ها خصوصی نمی‌شوند؟

* چرا طی سال‌های اخیر نقش معاونان در استقلال بیشتر از مدیران عامل است؟

* چرا استقلالی‌ها در سالهای اخیر از این تیم راضی نیستند؟

* چرا روی جذب بازیکنان بی کیفیت خارجی نظارت نمی‌شود

 

آشتیانی:استقلال و پرسپولیس باشگاه نیستند که معاون و قائم مقام داشته باشند

مدیرعامل سابق باشگاه استقلال در بخشی از صحبت‌های خود گفت: مسائل مختلفی در جا به جایی ها دخیل است، باید نگاه منطقی نسبت به موضوع داشته باشیم ولی تجربه نشان می‌دهد تغییرات یکی پس از دیگری نتیجه نداده است و شرایط نه تنها بدتر شده بلکه بهتر نشده است. کارآمدی نقش بسیار مهمی دارد، اگر این جا به جایی ها صورت می‌گیرد بخشی از سلیقه منصوب کننده این افراد است. یا مثلا عملکرد مدیران قبل طوری کار کرده اند که رضایت منصوب کننده را در پی نداشته است. البته نسبت به این جا به جایی ها باید نگاه صفر و صد نداشته باشیم.البته در بخش های دیگر هم شاهد این اتفاقات و تغییرات هستیم.

وی تاکید کرد: ما ثبات مدیریت را قبول داریم ولی اگر مبتنی به هدف نباشد اصلا به درد نمی‌خورد. اگر در دنیا ثبات را مثال می‌زنیم باید بگوییم آنها برنامه هم داشته اند. ما حدیث داریم که امروز شما باید بهتر از دیروز و فردای شما بهتر از امروز باشد.اگر یک مدیر این حدیث را در ذهن داشته باشد می‌توانیم به نتایج خیلی خوبی برسیم. ثبات مدیریت در جایی که هرج و مرج است اصلا معنی ندارد. مدیر در هرج و مرج و بی برنامگی بماند که چه بشود؟

واعظ آشتیانی تصریح کرد: روزی که به استقلال آمدم برنامه و هدف ۴ ساله داشتم. ما تا حدودی به اهدافمان هم رسیده بودیم.سعی کردیم به  شاخص هایی که ما برای برنامه ها تعریف کردیم نزدیک باشیم.تفکر هدف یکی از شاخصه های مدیریت است.تا زمانی که باشگاه های ما مجامع فرمالیته داشته باشند وضعیت همین است. رئیس مجمع است که هدف را به هیات مدیره منتقل می‌کند. مجمع باید بخواهد آیا بر اساس سیاست های مجمع برنامه ها جلو رفته است یا خیر؟ اینجا مشخص می‌شود یک مدیر درست عمل کرده یا خیر.

وی ادامه داد: من حرف های آقای فتح الله زاده در مورد نظارت را قبول دارم. چرا از روزی که او از استقلال جدا شده شفاف سازی صورت نمی‌گیرد؟ آیا بعد از رفتن او از استقلال گزارشات نشان می‌دهد باشگاه بدهی اضافه نکرده؟ با حرف زدن که چیزی درست نمی‌شود. اینکه بگوییم 90 درصد بدهی ها داده شده آیا می‌تواند ملاک باشد؟

آشتیانی تاکید کرد: من به شما قول می‌دهم اگر استقلال و پرسپولیس همین امروز خصوصی شوند یکسال دیگر این دو باشگاه را پس می‌دهند. امروز صنعتی که من در آن حضور دارم بسته حمایتی ندارد. ما باید یکسری قابلیت داشته باشیم که خصوصی سازی کنیم. چرا چند بار دولت در خصوصی سازی عقب نشینی کرده است؟ چون آنها به این نتیجه رسیده اند که بستر آن را ندارند. آنها مدیرانی را انتخاب و منصوب کرده اند که جز تخریب و خرابکاری کاری نکرده اند! می‌خواهد این مدیر من باشم یا دیگران.باور کنید این دو باشگاه خصوصی نمی‌شوند. حرف قشنگ زدن یک بحث است و عمل یک حرف دیگر. من مخالف خصوصی سازی نیستم ولی این کار شدنی نیست.

مدیرعامل استقلال در سالهای 87 تا 89 در خصوص نقش پررنگ معاونان در این باشگاه که معمولا در باشگاه های دیگر اتفاق نمی‌افتد گفت:من اصلا برای باشگاهی مثل استقلال معاون ورزشی، معاون و یا حتی قائم مقام قائل نیستم. استقلال و پرسپولیس ۲ تیم فوتبال هستند. این دو تیم باشگاه نیستند که نیازمند معاون ورزشی و یا قائم مقام باشد. ما در استقلال که بودیم باشگاه را کمیته ای کردیم و افراد حاضر در باشگاه کسانی نبودند که حقوق به آنها بدهیم چون نیمه وقت کار می‌کردند.

وی افزود:آن زمان استقلال را با 18 نفر اداره می‌کردیم اما الان 60-70 نفر در باشگاه در سمت های مختلف مشغول هستند.مگر یک تیم فوتبال 60 نفر آدم می‌خواهد؟ زمان ما هزینه ها را با این روش کم می‌کردیم. وقتی معاون ورزشی برای یک باشگاه انتخاب می‌کنید یعنی تعدد رشته های ورزشی در این باشگاه باید زیاد باشد که آن معاون به همه مسائلش رسیدگی کند.استقلال مگر نیازی به قائم مقام دارد؟یکی از چالش های استقلال طی سال های اخیر همین بوده است چون معاونان ایجاد چالش می‌کنند. چون مدیرعامل برای اینکه نمی‌خواهد یکسری مسائل را از زبان خودش بگوید به معاونش می‌گوید به جای وی حرف بزند! تازه بعد از آن حرف ها کار خراب می‌شود و درست کردنش سخت است. این دو تیم حواشی زیادی دارند که باید جمع شود نه اینکه با تعدد افراد ایجاد حواشی شود.

آشتیانی در خصوص نارضایتی مردم از استقلال طی سالهای اخیر گفت: بار روانی یک تیم بعد از شکست خیلی مهم است که مدیریت شود.من چندی پیش انتقاد کردم چرا هیات مدیره بعد از باخت دربی جلسه گذاشت؟ این خودش هوادار را تحریک می‌کند.چقدر خوب بود هیات مدیره زمان جلسه را تغییر می‌داد که تداعی نشود که بازیکن جریمه می‌شود. این خودش یک چالش است که می‌خواهیم با بازیکنان برخورد کنیم.

اگر من را در چرخ گوشت بگذارند و من را 10 بار هم چرخ کنند من باور نمی‌کنم که یک عده خاص بعد از باخت ها هیچ نقشی روی سکوها ندارند.با پوست و گوشت و خونم این حرف را می‌زنم. صحبت های بی مورد مسئولان باشگاه می‌تواند تحریک کننده باشد. فضا باید به سمت آرامش برود.استقلال بازی را در قطر برد و این نشان می‌دهد مجموعه می‌خواست تیم را آرام کند.بار روانی تیم پایین آمده بود. خودم بازی با سایپا را دیدم، کلا در پای بازیکنان استرس بود.هوادار باید تیم را تشویق کند ولی نوع فشارش ضریب روحی بازیکن را تخریب می‌کند. نمی‌خواهم گناه را به گردن هوادار بیندازم ولی باشگاه در رفتار هواداران اثر گذار است.

وی در خصوص جذب بازیکنان بی کیفیت خارجی و هزینه های سرسام آوری که برای باشگاه ها دارد گفت:سرمربی نباید حرف اول و آخر را در مورد بازیکن بزند. در دنیای حرفه ای هم شرایط همین است.در دنیای حرفه ای بازیکنی در تیمی جواب ندهد او را به تیم دیگر قرضی می‌دهند و حتی از بابت آن سود هم می‌کنند. تا زمانی که باشگاه ها بازیکن برایشان هزینه است و سرمایه نیست وضعیت همین است. بازیکن یک نوع سرمایه است.

 

فتح‌الله‌زاده: 300 میلیارد هزینه شده اما استقلال فقط یک جام گرفت

وی که در 3 دوره مدیریت در باشگاه استقلال را تجربه کرده است در بخش ابتدایی صحبت‌های خود گفت:متاسفانه در بخش باشگاه‌داری شخص اول و تصمیم گیرنده اشراف کامل روی موضوعات ندارد. وقتی تصمیم گیری را بر عهده یک فرد می‌گذاریم چالش ها آغاز می‌شود.

باشگاه بزرگی مثل استقلال مجمعی دارد که حداقل 10-15 شخص کارکشته ورزشی در آن حضور داشته باشند و نباید به این شکل باشد که هر سال یک مدیر عوض شود.اگر روی کارشناسی افراد را انتخاب کنیم یک مدیر حداقل فرصت دارد 4 سال خودش را نشان بدهد ولی وقتی در عرض یک سال ۳ مدیر عوض می‌شود یک جای کار اشکال دارد.

تاوان این اشتباهات را چه کسانی می‌دهند؟ طبعا هواداران.دوستان اگر کسی خوششان بیاید بودجه خوبی به او می‌دهند و اگر خوششان نیاید بودجه خوبی نمی‌دهند.تغییرات در باشگاه‌های بزرگ خیلی خطرناک است و این موضوعات در دراز مدت به باشگاه ضربه می‌زند. در مجموع معتقدم باشگاه ها را باید به بخش خصوصی سوق بدهیم اگر چه دولت نباید بسته حمایتی‌اش را دریغ کند.

 

فتح‌الله‌زاده تاکید کرد:شاید گفتن این صحبت‌ها تلخ است و برای من هم تبعاتی داشته باشد.در این سال‌ها پیشنهاد پست‌های مختلفی را رد کردم. نظام و مسئولان بلندپایه کشور ما فوتبال را قبول ندارند و باری به هر جهت آن را می‌دانند. امروز اعضای فیفا از اعضای سازمان ملل هم بیشتر است. پس این نشان می‌دهد فوتبال جایگاهی ویژه پیدا کرده است.

مقام معظم رهبری می‌فرمایند که باید جهانی فکر کرد اما این فرمایش رهبر انقلاب جا نیفتاده است. ما باید برای برخی از وزرا کلاس‌های توجیهی بگذاریم.زمانی که به آلمان رفتم کالموند رئیس باشگاه بایرلورکوزن از من سوال کرد آیا تیم های پایه داریم یا نه؟ وقتی گفتم تیم های پایه  داریم گفت من به شما کمک می‌کنم که در آکادمی هزینه کنید.

من هیچوقت ندیدم 4 مدیری که با هم اختلاف دارند در تلویزیون کنار هم بنشینند و در مورد دلایل اختلافاتشان حرف بزنند.مثلا من از استقلال رفتم هر روز می‌گویند بدهی ها برای من است. در این ۴سال اخیر پروپیچ، مگویان، نویمایر، گرو،گومز، بویان، جباروف، عادل شیحی، پادووانی، رابسون جانواریو خریداری شده اند و رفته اند. اینها را هم من خریدم؟این همه هزینه هم برای این بازیکنان شده اند.

الان 300 میلیارد تومان پول آمده و خود وزیر هم مدعی شده تمام بدهی ها را داده ایم اما اگر از من می‌پرسید می‌گویم 90 درصد بدهی های استقلال مانده است. 10 بار  به دیوان محاسبات رفته ام و برای مباحث مالی پاسخ داده ام. همه اینها را گفتم که بگویم نطارت هم خیلی مهم است. همه باید بدانند فوتبال ورزش، سیاست، مباحث اجتماعی و فرهنگی است و باید به آن نگاه ویژه داشت.

مدیرعامل سابق استقلال گفت: در ۳ سال 60 میلیارد خرج کردیم یک قهرمانی لیگ، یک قهرمانی حذفی و یک سومی آسیا در کارنامه داریم اما الان 300 میلیارد هزینه شده که فقط یک قهرمانی جام حذفی به دست آمده است.به خاطر این مسائل است که شفاف سازی صورت نمی‌گیرد. من از رسانه ملی انتظار دارم که با دعوت از مدیران عملکرد آنها را به گوش مردم برساند. رئیس هیات مدیره استقلال خودش مدعی شد که الحاجی گرو و نویمایر 10 میلیارد برای این باشگاه هزینه داشته اند. آیا آیا مقصر این موضوع من هستم؟

وی در خصوص نقش معاونان در استقلال طی سالهای اخیر که پررنگ تر از مدیران عمل در این باشگاه هستند گفت: من اگر یک باشگاه خصوصی داشته باشم با 3 نفر باشگاه را اداره می‌کنم اما وقتی باشگاه دولتی است و شما 8 نفر هیات مدیره دارید هر کدام یک معاون به شما تحمیل می‌کنند!این ها معضل باشگاهدای دولتی است. کل هزینه های مالی در زمان ما ۲۵ میلیون تومان حقوق پرسنل بوده است اما بعد از رفتن من و درست در ماه دوم حقوق پرسنل باشگاه به 120 میلیون افزایش پیدا کرده است!این در زمانی اتفاق افتاده که وزیر وقت به من می‌گفت شما زیاد خرج کردید! امروز که در خدمت شما هستم باشگاه استقلال ۲۱۷ میلیون تومان حقوق پرسنل می‌دهد. وقتی نظارت نباشد همین می شود.

فتح الله زاده در خصوص نارضایتی هواداران استقلال در سالهای اخیر از این تیم گفت: عقاید من با دوستان فرق دارد. در زمان ما هم تیم می‌باخت، حتی بارها جلوی دفتر من شیشه ها را شکستند ولی من نگفتم توطئه می‌کنند.شما همین امروز 5 لیدر ببرید تا علیه من شعار بدهند اگر این کار را کردند هر چه شما بگویید درست است.

ممکن است 100 هزار نفر یک نفر را تشویق کنند ولی 100 نفر علیه او شعار بدهد، ما فقط این 100 نفر را می‌بینیم.یکی از مشکلات ما قبل از  بازی با پرسپولیس این بود که یک عده خط  دادند که حتما این کار را کردند مدیرعامل علیه سرمربی حرف زد، سرمربی علیه معاون و معاون باشگاه علیه سرمربی تیم مصاحبه کرد. این کار درست نیست.

استقلال امسال خوب یار گرفته و مدیریت زحمت کشیده است و حالا کادر فنی باید خودی نشان بدهد. انتظارم این است که شفر تیمش را جمع کند.طبیعی است هوادار بعد از ۵ سال نتیجه نگرفتن ناراحت نباشد؟ مطمئن باشید اگر تیم را در آرامش حفظ کنند می‌تواند هم سهمیه آسیا را بگیرد و هم در آسیا آبروداری کند.

 

اولیایی: به لیدر، بوقچی و چوقچی اعتقاد ندارم!

مدیرعامل سابق باشگاه استقلال گفت: این شیوه تیمداری شیوه غلطی است.باشگاهی که 75 سال سابقه داشته و در 21 رشته فعال بوده نباید اینگونه مدیریت شوند. بعد از مصوبات شورای انقلاب باشگاه ها بلاتکلیف ماندند.مدیرانی که تغییرات پی در پی دادند تحت فشار این کار را انجام دادند.

باشگاه های ما تکلیفی ندارند، آنها نمی‌دانند دولتی هستند، خصوصی شده اند یا خصولتی هستند. آیا منی که قهرمانی آسیا داشته ام و قهرمان ایران و تهران در کارنامه دارم نمره‌ام بیست است؟ما هیچ تعریفی از باشگاهداری و نحوه انتخاب نفرات نداریم. ایران خودرو اتومبیل را به مصرف کننده می‌دهد، جالب است که آقای فرکی بعد از بازی تیمش با سایپا گفت ما دربی سکوت برگزار کردیم! پس این هزینه را به ملت تحمیل می کنید برای چه؟چرا مردم باید خودروها را گران بخرند چون ایران خودرو در باشگاهداری هزینه دارد؟ همه اینها به این خاطر است که پایه های درست باشگاهداری تعریف نشده است.

وی ادامه داد: ما باید برای ورزش قانون های حمایتی داشته باشیم نه اینکه برخی افراد در ورزش پولشویی کنند. مثل بعضی ها که هزینه های گزاف کردند و وصله ناجور فوتبال شدند. من معتقدم مردم و فوتبالیست ها که در عقبه این باشگاه حضور داشتند می‌توانند این باشگاه را اداره کنند. طرح برای اداره این باشگاه ها وجود داشته ولی اراده ای برای اجرای آن وجود نداشته است.

اولیایی که حامی خصوصی سازی است در واکنش به صحبت های واعظ آشتیانی که مدعی بود بستر خصوصی سازی فراهم نیست گفت:من با صحبت‌های آشتیانی موافق نیستم، در کجای دنیا دولت باشگاه را در اختیار می‌گیرد؟اگر در مورد ورزش حرفه ای حرف می‌زنیم باید بدانیم ورزش می تواند خودش درآمد خودش را تامین کند. با این نظر که باشگاه های خصوصی دچار مشکل می شوند کاملا مخالفم و معتقدم ادامه این روند هم به صلاح باشگاه ها نیست.

بعد از اینکه زنگنه در وزارت نفت حضور پیدا کرد مدعی شد که به فکر تیمداری نیست و به خاطر این کار باید دست او را بوسید.چون او صراحتا اعلام کرد وزارت نفت نیازی به تیمداری ندارد. مدیر صنعتی که نمی‌تواند مدیر فوتبال باشد. ما در مورد ورزش حرفه ای غلط رفته ایم و از این به بعد هم اگر با این روش جلو برویم اشتباه کردیم.

وی در خصوص نقش معاونان در استقلال طی سالهای اخیر که پررنگ تر از مدیران عمل در این باشگاه هستند گفت: من از معاون باشگاه استقلال دفاع می‌کنم، چون اگر شفر با خطیر تضاد پیدا کند باید حق معاون باشگاه را نادیده گرفت.البته نباید اینگونه شود که چه کسی درست می‌گوید و در مسائل ریز شد. مثلا من عکسی را از آقای مباشری در قطر دیدم که در تمرین حضور داشت.

چرا باشگاه  به جای معاونش محمد مومنی را که رئیس آکادمی است به قطر نفرستاد تا گزارشی از آکادمی و زیر ساخت های این کشور داشته باشد که در آکادمی استقلال از آن الگوبرداری کند؟ من یک سوال دارم، 6 ماه پیش دولت تحقیق و تفحص را مصوب کرد ولی با گذشت 6 ماه هیچ اتفاقی نیفتاد. چرا؟مگر مردم نمایندگان را انتخاب نکردند؟ پس چرا این تحقیق و تفحص صورت نگرفت؟ 

وی در خصوص اینکه چرا هواداران استقلال از نتایج تیمشان طی سالهای اخیر راضی نیستند گفت: متاسفانه تشکل هواداری در باشگاه استقلال همه چیز را تحت تاثیر قرار می‌دهد و آنها متوجه سیاست های باشگاه نیستند. هوادار یک نعمت بزرگ است که کشورهای حاشیه خلیج فارس آرزوی داشتن چنین تماشاگری را دارند.ما در باشگاه توقعات بی دلیل ایجاد کردیم در حالی که باید واقعیت را گفت.متاسفانه الان با هواداران با صداقت صحبت نمی‌شود.

باشگاهی که می‌تواند بیش از یک میلیارد به خارجی ها پول بدهد چگونه نمی‌تواند یک زمین تمرین داشته باشد؟ اینها تناقض است.همین باعث نارضایتی می‌شود.من با حضور لیدر و بوقچی و چوقچی در این فوتبال مخالفم! این ها ضعف است. جالب است لیدرها بادیگارد فوتبالیست ها می‌شوند چون پول بیشتری از آنها می‌گیرند.

اولیایی در خصوص جذب بازیکنان بی کیفیت در مقاطع مختلف در باشگاه استقلال گفت:برای باشگاهی مثل استقلال باید ظرفیت های فرهنگی را در نظر بگیریم.ما بیشترین نقل و انتقالات را در باشگاه های لیگ برتری داریم.ما باید در استقلال کمیته فنی داشته باشیم و جذب نفرات به عهده آنها باشد. سرمربی که نمی‌تواند 80 درصد یک تیم را تغییر بدهد.ما اگر کارخانه بازیکن سازی راه بیندازیم از آنها می‌توانیم در تیم های بزرگسالان استفاده کنیم.

 

میرشاد ماجدی:هیات مدیره اختلاف خطیر و شفر را برطرف کرد

عضو هیات مدیره باشگاه استقلال در ابتدای صحبت‌های خود گفت:تا زمانی که فوتبال ما خصوصی نشود و قائم به فرد باشیم مشکلات پا برجا است.معمولا مدیران به دلیل عدم کفایت جای خود را به یک مدیر دیگر می‌دهند. 2 مدیرعامل قبلی باشگاه فکر می‌کنم روی همین موضوع از سمت خود کنار رفتند.یکی از شاخه های عدم کفایت نتیجه نگرفتن است، سپس هزینه‌هایی که صورت می‌گیرد و سوم عدم پاسخگویی به مردم بابت مشکلاتی که در باشگاه داشتند.

این تصمیم گیری های غیر اصلح باعث شد تا مدیران قبلی از سمت خود کنار بروند البته من هرگز قصد بی احترامی به دوستان قبلی را ندارم. معتقدم ثبات مدیریت یکی از دلایل موفقیت است و اگر ثبات نباشد حتی در کوتاه مدت هم جواب نمی‌گیریم. در سمینار آخری که پیرامون جام ملت های آسیا داشتم به این موضوع اشاره شد که باشگاه ها و فدراسیون های کشور مختلف آسیایی همه 10 ساله برنامه داشتند.

وی در خصوص بحث پرداختی به بازیکنان خارجی استقلال گفت: باید قبول کنیم زمانی که فتحی تیم را تحویل گرفت فقط ۱۰ روز به شروع لیگ مانده بود. یعنی در انتخاب بازیکنان و .... نمی‌توانست دخالت کند. امسال سال سختی بود و وزارت ورزش هم کمک های زیادی کرد. طبیعتا از سال آتی عملکرد تیم مورد بررسی قرار می‌گیرد چون هر انتخاب و انتصابی با نظر مدیران باشگاه انجام می‌شود و طبیعتا مسئولیتش بر عهده ما مدیران است.چقدر خوب است که ما در چنین جلساتی بنشینیم و با هم مشکلات را حل کنیم. نفراتی مثل اولیایی، فتح الله زاده و آشتیانی کوه تجربه هستند و باید از این نفرات تجربه کسب کنیم. 

ماجدی تاکید کرد: ما در راس باشگاهداری در متودولوژی و روش شناسی مشکل داریم. زمان آقای فتح الله زاده یک بازیکن با 100 میلیون به استقلال آمد که همه می  گفتند بمب منفجر شده است ولی الان جلوی این صد میلیون سه صفر دیگر اضافه شده است.ما در حال حاضر با جا انداختن سیاست وندالیسم کار را جلو می‌بریم یعنی کسانی که با هوچی گری و پرخاشگری جلوی علم را می‌گیرند.ما باید جلوی این معضلات را بگیریم.من امیدوارم دست به دست هم بدهیم که مقابل این مشکلات بایستیم.

عضو هیات مدیره باشگاه استقلال در خصوص نقش معاونان در باشگاهی مثل استقلال طی یک دهه اخیر گفت: من در حال حاضر نقش پررنگ معاونان را نسبت به مدیر عامل قبول ندارم.در اینکه اختلاف بین شفر و خطیر وجود داشت حرفی نیست اما هیات مدیره این فشار را گذاشت و در جلسه مشکلات را حل کردند. حداقل می‌توان گفت در روی قضایا این مشکلات را حل کردند. تنها کسی که می‌توانم بگویم نقشش از مافوقش پررنگ تر بود ریچارد بروس دیک‌چنی معاون جرج بوش بوده است!فتحی کسی است که سالها مدیریت کرده و قطعا اجازه نخواهد داد کسی برایش تصمیم بگیرد. 

وی در خصوص اینکه چرا هواداران در سال‌های اخیر از این باشگاه راضی نبوده اند گفت: هوادار همیشه برد  می‌خواهد،شفر زمانی به استقلال آمد که ما 6 گل از العین خورده بودیم. به این مشکلات طلبکاران استقلال را هم اضافه کنید. به هر حال در این دوره فرصت کافی وجود نداشته که مدیران باشگاه تیمی را آماده کنند که در مسابقات عالی و با معیارهای مدیران نتیجه بگیرد.

عضو هیات مدیره استقلال در مورد اینکه چرا بازیکنان بی کیفیت خارجی جذب این باشگاه می‌شود گفت:وقتی یک بازیکن ما ۱۰ دقیقه بازی می‌کند و ۲ نفر را دریبل می‌کند کل فضای مجازی او را مسی لقب می‌دهند!این زرنگی باشگاه است که بتواند بازیکنی جذب کند که کیفیت خوبی داشته باشد. تمام بازیکنانی که به ایران می‌آیند همه در بسته هستند. بختیار رحمانی زمانی ک

ه به استقلال آمد ستاره فوتبال ایران بود اما موفق نشد.خود رسانه و فضای مجازی هم در این زمینه تاثیر دارند و باید با هوش باشند.