به گزارش پارس نیوز، 

سعید فتاحی در برنامه زنده رادیویی تهران ورزشی و در خصوص سمینار برگزار شده در شهر دوحه گفت: سیستم VAR سیستمی نیست که خریداری و نصب شود و از آن استفاده کنیم. با توجه به اینکه برد بین‌المللی تأکید دارد که باید مراحل مختلف این سیستم برای داوران، ناظران، مربیان، بازیکنان و سرپرستان طی شود، باید حداقل 15 بازی به صورت آفلاین انجام بدهیم و اگر همه این مراحل درست استفاده شود لایسنس آن را به ما می‌دهند.

فتاحی در ادامه گفت: کشور تایلند سر خود از سیستم VAR استفاده کرد و به همین خاطر در آستانه تعلیق قرار گرفت،‌ اما آنها گفتند ما قوانین را نمی‌دانستیم و به همین خاطر فقط جریمه شدند. شرکت در کارگاه‌های آموزشی فیفا یکی از این مراحل است که ما در قطر حاضر بودیم، دوره خوبی بود،  10، 15 بازی به صورت آفلاین از سیستم VAR استفاده کردیم، دو سه بازی را تأیید کردند، سعی ما این است که در فصل آینده برای هفته‌های قبل از نیم‌فصل از VAR استفاده کنیم که در این زمینه باشگاه‌ها هم باید کمک کنند.

مسئول کمیته مسابقات سازمان لیگ در پاسخ به این سوال که پس چرا در ابتدا عده‌ای عنوان کردند که می‌توانیم به زودی از سیستم کمک‌داور ویدئویی استفاده کنیم،‌گفت: آن‌ها اطلاع نداشتند این قانون، قانون نویی است که برد بین‌المللی فوتبال تأکید دارد مراحل خاصش طی شود. ما یا باید مانند کشورهای ژاپن، قطر و همچنین لیگ‌های معتبر اروپایی این سیستم را مستقیماً از فیفا خریداری کنیم که در آن صورت این مراحل را نداریم. سیستم مورد تأیید فیفا دائمی نیست و برای هر سال باید شارژ شود که مبلغ آن بالا است.

فتاحی در ادامه گفت: برد بین‌المللی فوتبال اعلام کرده خودتان می‌توانید بومی‌سازی کنید و باید این مراحل را طی کنید، حتی ما از فیفا درخواست کردیم در این زمینه به ما کمک کند. تلاش‌مان این است که بتوانیم برای فصل آینده از این سیستم استفاده کنیم. سیستم فیفا برای هر ورزشگاه 300 هزار دلار هزینه خواهد داشت و با توجه به اینکه ما 14 ورزشگاه داریم و حتی حق پخش را هم به ما نمی‌دهد گذران فوتبال ما به مشکل می‌خورد.

وی در خصوص حساسیت بالای هفته‌های پایانی مسابقات لیگ برتر گفت: دو روز قبل با آقایان بهاروند، تورک و حسن‌زاده جلسه داشتیم و پیش‌بینی کردیم که بازی‌های حساس را با نظم خوب برگزار کنیم تا فوتبالی سالم و پاک داشته باشیم، از همه اهالی فوتبال مانند بازیکنان، خبرنگاران و ... خواستیم اگر مسائل غیرفوتبالی را مشاهده کردند به ما اطلاع بدهند، کمیته اخلاق در این زمینه وارد شده و رصد می‌کند. ما در لیگ دو در بحث تبانی دستگیری داشتیم و آنها را به مراجع قضایی معرفی کردیم. هر ساله در هفته‌های پایانی لیگ کارگروهی تشکیل می‌شود که مسابقات را رصد کنیم و هر هفته هم در این مورد جلسه داریم که فقط در مورد لیگ برتر نیست و شامل لیگ یک، لیگ دو و لیگ سه هم می‌شود.

مسئول کمیته برگزاری مسابقات سازمان لیگ در مورد اینکه فشردگی بازی‌های فصل آینده چگونه است، گفت: تقویم فصل بعد آماده است، تقویم خامی را آماده کرده‌ایم تا به تیم‌ها بدهیم و آنها نظراتشان را مستقیماً اعمال کنند و به ما بگویند.