به گزارش پارس نیوز، 

سال 1397 علاوه بر موفقیت و ناکامی هایی که برای فوتبال ایران داشت، شاهد اتفاقات و رویدادهای تاریخی هم بود که اغلب شامل رکوردهای شخصی بازیکنان و مربیان تیم های باشگاهی و ملی بودند. رکوردهایی که برخی از آنها دست نیافتنی به نظر می رسید اما سرانجام رکورددار جدیدی برای آنها ثبت شد. برخی رکوردها هم بسیار دور از دسترس بوده و شاید عبور از آنها سال های زیادی طول بکشد. در ادامه به برخی از مهم ترین رکوردهای فوتبال ایران در سال 1397 اشاره خواهیم کرد. 
کی روش و صد بازی روی نیمکت تیم ملی
کارلوس کی روش سرانجام پس از هشت سال از تیم ملی ایران جدا شد. وی در این مدت هدایت تیم ملی در صد بازی ملی، رسمی و دوستانه، را بر عهده داشت تا با اختلاف زیادی رکورددار حضور روی نیمکت ایران از نظر تعداد بازی باشد. پس از مربی پرتغالی، برانکو ایوانکوویچ با 54 بازی در رده دوم قرار دارد. کی روش تنها مربی تاریخ فوتبال ایران شناخته می شود که در دو دوره متوالی هدایت ایران را در جام ملت های آسیا بر عهده داشت. همچنین، ایران با هدایت کی روش برای اولین بار در تاریخ توانست در دو دوره متوالی به جام جهانی صعود کند. صعود ایران به جام جهانی 2018 در شرایطی رقم خورد که ایران بدون گل خورده صعودش را به عرصه جهانی قطعی کرده بود. 


اولین آقای گل آسیایی در قاره سبز
سال گذشته، کمتر هفته ای بود که لیگ هلند شاهد درخشش علیرضا جهانبخش نباشد؛ ستاره ایرانی تیم آلکمار با وجودی که در نقش یک وینگر برای تیمش بازی می کرد، با به ثمر رساندن 21 گل توانست عنوان آقای گلی این رقابتها را کسب کند؛ عنوانی که پیش از این بزرگانی چون رونالدو، زلاتان ابراهیموویچ، لوئیز سوارز و ... به آن دست یافته و آغاز راه موفقیت آنها بود. جهانبخش برای رسیدن به این مهم در دو بازی از سه هفته پایانی، هت تریک کرد. با درخشش خیره کننده این ملی پوش ایرانی، وی در پایان فصل با مبلغ 19 میلیون یورو به باشگاه انگلیسی برایتون پیوست؛ این انتقال رکورد گرانترین بازیکن در تاریخ باشگاه انگلیسی و همچنین در بین بازیکنان ایرانی به حساب می آید. 


تاریخ سازی کاپیتان شجاعی با حضور در سه جام جهانی
مسعود شجاعی کاپیتان تیم ملی کشورمان با حضور در جمع نفرات تیم ملی در جام جهانی 2018 و بازی در این رقابتها، به اولین بازیکن تاریخ فوتبال ایران بدل شد که در سه جام جهانی مختلف حضور داشته است. شجاعی که در جام های جهانی 2006 و 2014 و 2018 برای تیم ملی به میدان رفت، در دوران حضورش در عرصه ملی زیر نظر پنج مربی مختلف بازی کرد. وی با حضور چند دقیقه ای در ترکیب ایران در جام ملت های آسیا 2019، چهارمین دوره حضورش در این رقابتها را جشن گرفت. شجاعی در ابتدای فصل جاری به همراه دو کاپیتان دیگر تیم ملی، احسان حاج صفی و اشکان دژاگه، به تراکتورسازی تبریز پیوست. 


رحمتی رکورددار بیشترین بازی در تاریخ لیگ برتر شد
مهدی رحمتی سنگربان و کاپیتان استقلال که در این فصل عملکرد فوق العاده ای در ترکیب آبی پوشان داشته، با انجام پانزدهمین بازی خود در لیگ برتر فصل جاری از رکورد ابراهیم صادقی با 437 بازی در تاریخ لیگ برتر عبور کرد و به عنوان رکورددار بیشترین بازی در تاریخ این رقابتها لقب گرفت. رحمتی که هنوز پس از چند سال دوری از تیم ملی، رکورددار بیشترین بازی بین دروازه بانها و همچنین بیشترین کلین شیت در تیم ملی را در اختیار دارد، در لیگ برتر با فاصله ای فوق العاده زیاد، بیشترین کلین شیت را انجام داده و در 181 بازی دروازه تیمش را بسته نگه داشته است. 


سردار آزمون برترین گلزن ایرانی در رقابت های باشگاهی اروپا
پس از سالها که علی دایی با 6 گل رکورددار گلزنی در رقابت های باشگاهی در سطح قاره اروپا در بین بازیکنان ایرانی بود، سرانجام این رکورد جابجا شد. سردار آزمون با دو گلی که در مرحله یک شانزدهم نهایی رقابت های لیگ اروپا برابر فنرباغچه ترکیه به ثمر رساند، آمار گل های خود در رقابت های اروپایی را به 8 رساند تا از رکورد علی دایی عبور کند. آزمون که در حال حاضر پنجمین گلزن برتر تاریخ بازی های تیم ملی شناخته می شود، یکی از بازیکنانی است که به نظر می رسد تا رسیدن به رده دوم این رده بندی پیش خواهد رفت که در این صورت تنها علی دایی را بالاتر از خود خواهد دید. 


ده هزارمین گل تاریخ لیگ برتر ایران
در فصل جاری رقابت های لیگ برتر، تعداد گل های به ثمر رسیده در تمامی ادوار این مسابقات به عدد 10 هزار رسید. این اتفاق در هفته دهم، و در دقیقه 81 دیدار تیم های پدیده مشهد و صنعت نفت آبادان رخ داد و امین قاسمی نژاد نام خود را به عنوان زننده ده هزارمین گل تاریخ لیگ برتر ثبت کرد. 


رکوردهای بیرانوند

علیرضا بیرانوند سال بسیار درخشان و فراموش نشدنی را پشت سر گذاشت. اولین دروازه بان تاریخ فوتبال ایران که موفق به مهار ضربه پنالتی در جام جهانی شد، در عرصه باشگاهی و ملی موفقیت های قابل توجهی را کسب کرد. بیرانوند تنها بازیکن لیگ قهرمانان آسیا در فصل گذشته بود که در تمامی دقایق 14 بازی تیمش در میدان حضور داشت. وی همچنین در جام ملت های آسیا تا مرحله نیمه نهایی به خوبی از دروازه ایران محافظت کرد و رکورد بیشترین بازی متوالی بدون گل خورده را به نام خود ثبت کرد؛ سنگربان ملی پوش پرسپولیس برای رسیدن به این مهم، در دقیقه 2 بازی با عمان ضربه پنالتی حریف را به خوبی مهار کرد تا دروازه ایران همچنان بسته باقی مانده و این سنگربان 27 ساله به روند کلین شیت های خود ادامه دهد. وی در 20 بازی نخست خود در بازی های ملی رسمی موفق به ثبت 16 کلین شیت شده که این آمار در سطح جهان بی نظیر است. 


حذف تیمی شایسته در مرحله گروهی
ایران گرچه در جام جهانی 2018 هم نتوانست از مرحله گروهی صعود کند، اما نمایش بسیار درخشان و قابل تحسینی داشت. تیم ملی در این دوره رکورد بیشترین امتیاز در یک دوره جام جهانی را با کسب 4 امتیاز داشت؛ همچنین، تیم ملی که در هیچ دوره ای نتوانسته بود بازیها را با برد آغاز کند، در این دوره طلسم شکنی کرد و در مسابقه اول مراکش را مغلوب کرد. پیروزی برابر مراکش سبب شد تا ایران در رقابت های جام جهانی همچنان برابر تیم های آفریقایی بدون شکست باشد. در این دوره، ایران برای اولین بار از روی نقطه پنالتی به گل رسید. شاگردان کی روش در گروه مرگ، تنها با دریافت دو گل توانستند رکورد کمترین گل خورده ایران در ادوار مختلف جام جهانی را به ثبت برسانند.

۲۰۸۱