به گزارش پارس نیوز، 

دیدار ایران و استرالیا در مرحله پلی آف جام جهانی 1998 از او یک بت ساخت و از یک گزارشگر تبدیل به سوپرمن ناسیونالیستی ایران شد. تا مدت‌ها نقل محافل سوتی‌های گزارشگری صدا و سیما بود و حالا در قامت یک مجری و در خلال جام ملت‌های آسیا 2019 به استادیوی شبکه ورزش آمده است. او استاد بازی با احساسات ملی ایرانی‌هاست: استاد جواد خیابانی!

خیابانی

شاید خود کارلوس کی روش هم فکر نمی‌کرد که جملات او در انتقاد به وزیر ورزش اینگونه حماسی مورد انتقاد قرار گیرد. اما یک کلاغ چهل کلاغ رسانه‌ای کار را به جایی کشاند که نه تنها ترجمه حرف‌های کی روش تحریف شد بلکه روی ترجمه تحریف‌شده تحریفی دیگر صورت گرفت و جواد خیابانی با جمله معروف «تو رئیس این مردم نیستی، تو کارمند این مردمی» کاملاً سمت و سوی ناسیونالیستی به صحبت‌های کی روش داد. هنوز مشخص نیست که او چگونه از حرف‌های کی روش جمله مردم ایران نان ندارند که بخورند را استخراج کرده و بسیار هوشمندانه ذهن‌ها را از شخص اصلی مورد انتقاد کی روش یعنی وزیر ورزش را منحرف کرده و سرمربی تیم ملی را در مقابل مردم قرار داد!

اما کار به جاهای بدتری نیز کشیده می‌شود. در بازی ایران و عمان خیابانی صراحتاً می‌گوید شور و شعور ایرانی‌های حاضر در ورزشگاه بیشتر از عمانی‌هاست. این در حالی است که او در برنامه‌ای که نسبت به صحبت‌های کی روش انتقاد کرد گفته بود که من قاضی نیستم و در مقام قضاوت قرار نمی‌گیرم بلکه راوی هستم و آنچه را که می‌بینم روایت می‌کنم. بسیار خوب آقای خیابانی! شور و شعور مردم عمان را کجا دیده‌اید که سنگ محک دست می‌گیرید و آن را وزن می‌کنید؟

سوال دیگر اینکه شما تصاویر هواداران ایرانی را سانسور می‌کنید. این چه شور و شعوری است که باید سانسور شود و از فیلترینگ صدا و سیما عبور کند؟ بگذارید یک بار ما هم این شور و شعوری که از هواداران ایرانی مدنظر شماست حداقل به چشم بصر ببینیم و مدام یک تصویر ثابت از ابتدا تا انتهای بازی در قاب تلویزیونی برای ما تکرار نشود.

هنوز چند روزی از اظهارات مسعود ده نمکی راجع به دیدار ایران و یمن نمی‌گذرد. حس مظلوم‌سالاری ده نمکی اینگونه ارضا می‌شد که ایران نباید 5 گل به یمن می‌زد و این خلاف جوانمردی است. او اساساً نمی‌داند جوانمردی در فوتبال به فیرپلی معنی می‌شود و فیرپلی جنبه رفتاری دارد و به عملکرد تاکتیکی و تکنیکی مربوط نیست.

حالا یکی هم باید بیاید تا به خیابانی تفهیم کند که عبارات به اصطلاح ناسیونالیستی او را در فوتبال «ریسیزم» می‌گویند و جزو تنفربرانگیزترین حرکاتی است که می‌تواند پیرامون فوتبال رخ دهد. البته که خیابانی در مصاحبه مفتضحانه خود با سرمربی بولیوی نشان داد که نباید امید داشت که او ترجمه لغت "ریسیزم" را به درستی بداند اما عمان و عمانی‌ها چه هیزم تری به ما فروخته‌اند که به آن‌ها توهین بکنیم و با حس خودبزرگ‌بینی شعور آن‌ها را کمتر از ایرانی‌ها بدانیم!

ما بلد نیستیم بغض کنیم و افکار ناسیونالیستی خود را فریاد بزنیم اما جناب آقای خیابانی، میلیون‌ها نفر از افرادی که تو آن‌ها را مردم می‌خوانی قاب تلویزیون را تماشا می‌کنند و صد افسوس که ذهن کودکان و نوجوانان عاشق فوتبال را با این مفاهیم شستشو می‌دهیم و بعدها انتظار داریم جو خوبی را در ورزشگاه‌های ما رقم بزنند.