به گزارش پارس نیوز، فضای خداحافظی ملی پوشان فوتبال روز گذشته شباهتی به تیمی که قرار است برود و بعد از 40 سال در آسیا سنت شکنی کند و قهرمان شود نداشت.

کارلوس کی روش و بازیکنان تیم ملی در حضور رسانه ها تند ترین گلایه ها را نسبت به وزیر ورزش و جوانان اظهار کردند و این در حالی بود که در مورد فدراسیون فوتبال و غیبت مدیرانش حرفی به میان نیامد و این موضوع کمی مشکوک به نظر می رسد.

کی روش اگر گلایه ای بابت بی احترامی به تیم دارد این موضوع فقط مربوط به وزیر نمی شود و باید ریشه اعتراضات دیروز را از خود این روز تفکیک کرد و دنبال صورت مسئله در جای دیگری گشت.

دعوای فدراسیون فوتبال و وزارت علنی شد/ تمام لایه‌های پنهان یک دعوای حقوقی!

اتفاقات اخیر بین فدراسیون فوتبال و زوارت ورزش و جوانان از موضوعاتی است که در روز های اخیر گریبان ورزش را گرفته است و موضوع رفتن تاج و دیگر بازنشسته های فدراسیون فوتبال به معضلی تبدیل شد تا کی روش و بازیکنان تیم ملی قبل از اعزام با اعتراض راهی سفر شوند.

وزارت ورزش و جوانان معتقد است که وزیر برای مراسمی دعوت نبوده است و بدیهی است که در آن حضور نداشته باشد و نوک پیکان انتقاد کی روش هم مسعود سلطانی فر وزیر ورزش و جوانان است.

به گوشه ای از مصاحبه های کی روش و بازیکنان تیم ملی در مورد اعزام به قطر و شرایط موجود در فوتبال کشور توجه کنید:

مسعود شجاعی کاپیتان تیم ملی فوتبال در حاشیه سفر این تیم به قطر درباره غیبت مسئولان عنوان کرد: حرفی برای گفتن نیست. این اولین باری نیست که این اتفاق رخ می‌دهد و این قدر که حرف زدیم به کسی بر نمی‌خورد از این زشت‌تر نمی‌شود. ما به خاطر مردم تلاش می‌کنیم که به تیم ملی کشورشان علاقه دارند و تلاش می‌کنیم جواب بی احترامی که به ما شد را با نتیجه گرفتن در جام بدهیم.

دعوای فدراسیون فوتبال و وزارت علنی شد/ تمام لایه‌های پنهان یک دعوای حقوقی!

مارکار آقاجانیان مربی تیم ملی فوتبال درباره اینکه شجاعی از حمایت نکردن مسئولان ناراحت است، گفت: مشکلات همیشه بوده است و توقع مان این بوده که حمایت بیشتری از تیم ملی شود و اکنون که فرصت زیادی نمانده است باید حمایت های بیشتری از سوی مسئولان صورت بگیرد که بازیکنان با انگیزه ظاهر شوند. هر اتفاقی هم بیافتد بازیکنان تیم ملی برای پیراهن تیم ملی و شاد کردن دل مردم جان خود را می گذارند اما توقع بیشتری از مسئولان داریم.

اشکان دژاگه بازیکن تیم ملی درباره اینکه مسئولی برای بدرقه تیم ملی به ساختمان پک نیامده است، تصریح کرد: من اطلاعی ندارم و به نظرم همه چیز خوب است.

سردار آزمون درباره عدم حضور مسئولان گفت: تیم ملی فوتبال ایران شایسته بهترین ها است و باید حمایت شویم. منظور من حمایت مالی نیست و باید با روحیه خوب راهی جام ملت ها می شدیم ،اما هیچ کسی به اینجا نیامده و معلوم نیست کی به کی است!

پژمان منتظری درباره مشکلات و مسائل تیم ملی خاطرنشان کرد: همچنان مشکلات پا برجا است و اگر برطرف می‌شد عجیب بود. امیدوار بودیم که در لحظات آخر حل شود، اما برطرف نشد و امیدوارم که این مشکلات تمام شود.

مهدی طارمی مهاجم تیم ملی فوتبال ایران درباره اینکه آیا اعضای تیم ملی در حال حاضر از همان روحیه پیش از جام جهانی برخوردار هستند یا خیر، گفت: فضای پیش از جام جهانی هم همینگونه بود و با بازی های خوبمان شرایطی به وجود آوردیم که مردم و مسئولان به تیم ملی نگاه کنند. هیچ مسئولی کار قابل تعریفی برای ما انجام نداد. با این وجود می خواهیم با بازی های خوبمان در جام ملت ها کاری کنیم دیدگاه مردم به سمت تیم ملی باز گردد.

دعوای فدراسیون فوتبال و وزارت علنی شد/ تمام لایه‌های پنهان یک دعوای حقوقی!

کی روش: بازیکنان راجع به احترام حرف می‌زنند نه مراسم بدرقه یا جشن خداحافظی! 

کارلوس کی روش سرمربی تیم ملی فوتبال در مورد بدرقه بدون حضور مسئولان گفت: ما توقع مراسم و جشن نداریم، آنهم قبل از اینکه با نتایج خوب مردم ایران را شاد کنیم، اما آنچه واضح است چیزی که ما را نکشد قوی‌تر خواهد کرد.

سرمربی تیم ملی فوتبال کشورمان ادامه داد: من عذر خواهی می‌کنم و استنباط بنده این است که شما حرف بازیکنان مرا به خوبی متوجه نشدید، آن‌ها راجع به احترام حرف می‌زنند نه مراسم بدرقه یا جشن خداحافظی! بازیکنان معتقدند این تیم ملی ایران است و اعزام به مهمترین رقابت‌های فوتبال آسیا که درک آن برای چند نفر دشوار است و انتظار داشتند توجه بیشتری در ماه‌های اخیر به آن بشود.

او افزود: این وظیفه من است که به عنوان سرمربی این مطلب را عرض کنم که متاسفانه در چند ماه گذشته به تیم ملی احترام نگذاشتند، مخصوصا منظور من شخص وزیر است. البته مهم نیست و ما به این موضوع عادت کردیم و مطلب مهم این است که ما آمادگی این را داریم که توقعات را بالاتر ببریم، بیشتر بجنگیم و برای مردم بازی می‌کنیم و تلاش ما برای شادی قلب مردم است، مهمترین مطلب این است که تیم ملی بتواند قلب‌های مردم را تسخیر کند، آن‌هایی که قلبشان برای تیم ملی می‌زند مهم هستند نه آن‌هایی که بی تفاوتند.

دعوای فدراسیون فوتبال و وزارت علنی شد/ تمام لایه‌های پنهان یک دعوای حقوقی!

 جوابیه وزارت ورزش در مورد حضور نداشتن وزیر ورزش در مراسم دیروز

عبدالحمید احمدی معاون فرهنگی و توسعه ورزش همگانی وزیر ورزش و جوانان درباره صحبت های امروز کارلوس کی روش سرمربی تیم ملی که در آخرین مصاحبه خود پیش اردوی قطر مدعی شد، انتظار احترام بیشتری از شخص وزیر برای در نظر گرفتن مراسم بدرقه تیم ملی به جام ملت های آسیا داشته، گفت: فکر نمی کنم بی احترامی به تیم ملی انجام شده باشد. مسئول برگزاری مراسم بدرقه فدراسیون فوتبال است و طبعا فدراسیون فوتبال باید پیش بینی می کرد و وزارت ورزش نمی تواند به این موضوعات ورود کند.

احمدی ادامه داد: مراسم های بدرقه قبلی هم توسط فدراسیون ها ترتیب داده شده و از وزارتخانه هم شرکت می کردند، ولی وقتی مراسمی پیش بینی نشده، وزارت خانه چه کاری باید می کرد و این مسئله برای من جای سوال است.

معاون فرهنگی و توسعه ورزش همگانی وزیر ورزش و جوانان با اشاره به دو بار حضور سلطانی فر وزیر ورزش در روسیه تصریح کرد: وزارتخانه امسال و سال گذشته در بحث حضور تیم ملی در جام جهانی، چه در مرحله مقدماتی و چه مسابقات نهایی حمایت های لازم را انجام داده و دو بار هم شخص وزیر به روسیه رفت، نمی دانم دوستان در این مقطع چه انتظاری داشتند.

وی با اشاره به تاکید دوباره براینکه تدارک برای برگزاری مراسم بدرقه باید از طریق فدراسیون ها پیگیری شود، حرف هایش را اینگونه ادامه داد: طبعا هر انتظاری وجود داشته باشد، معقول این است که از طریق فدراسیون به وزارتخانه منتقل شود و برنامه ریزی شود تا در صورت نیاز وزارتخانه هم حضور پیدا کند، ولی وقتی برنامه ریزی نشده، نمی دانم چرا باید وزارت ورزش مورد خطاب قرار بگیرد.

معاون فرهنگی و توسعه ورزش همگانی وزیر ورزش و جوانان در پاسخ به این سوال که آیا دغدغه مدیران فدراسیون که این روزها با موضوع بازنشستگی دست به گریبان هستند، سبب این غفلت شده یا خیر، توضیح داد: این را نمی دانم و نمی توانم راجع به آن اظهار نظر کنم، مسئول صفر تا صد این مراسم فدراسیون فوتبال است و آنها هستند که در اینباره باید پاسخگو باشند. طبعا فکر می کنم هر آنچه که در صحبت های امروز مطرح شده، مسئول فدراسیون فوتبال است.

دعوای فدراسیون فوتبال و وزارت علنی شد/ تمام لایه‌های پنهان یک دعوای حقوقی!

احمدی با اشاره به اینکه بی احترامی به تیم ملی انجام نشده، عنوان کرد: اینکه احترامی به تیم ملی گذاشته نشده، این حرف منصفانه نیست. همواره تیم های ملی و تیم ملی فوتبال مورد احترام وزارت ورزش، دولت و مردم بوده و خواهند بود. به هر حال تیم ملی معرف هویت ملی کشور و در هر رویداد بین المللی نماینده کشور و ملت است. طبعا احترامش واجب بوده، هست و خواهد بود. هیچ گاه بی احترامی و کم احترامی نبوده و نخواهد بود، حالا اگر مسئله ای بوده که کم توجهی شده، حتما مسئولان فدراسیون فوتبال باید پاسخگو باشند.

عبدالحمید احمدی معاون وزیر ورزش و جوانان معاون فرهنگی و توسعه ورزش همگانی وزیر ورزش و جوانان در پاسخ به این سوال که آیا حرف های کی روش می تواند سبب مکدر شدن رابطه او با سلطانی فر وزیر ورزش شود، خاطرنشان کرد: بعید می دانم، دلیلی ندارد. هیچ دلیلی برای مکدر شدن روابط وجود ندارد. سیاست وزارت ورزش هموار این بوده که به امورات حوزه مدیریتی فدارسیون ها ورود نکند، ولی فدراسیون ها هر کمکی لازم داشته باشند در حد توان انجام می دهیم. برای وزارتخانه، تیم های ملی اولویت دارند و کسب نتایج مطلوب در سطح بین المللی حتما برای وزاتخانه دارای اولویت است و ان شاالله موفقیت در جام ملت های آسیا مد نظر بوده و هست و هر حمایتی لازم باشد، انجام خواهیم داد.

اما روی اول سکه در این اتقاق:

1- اگر وزارت ورزش و جوانان در جواب مصاحبه کی روش بهانه دعوت نداشتن در مراسم را دارد باید به این نکته توجه می کرد که کارلوس منظورش را واضح گفت و در جمله ای اذعان داشت: بازیکنان من دنبال مراسم بدرقه و جشن نیستند و اعتراضشان به بی توجهی هاست".

این موضوع که وزیر دعوت نبوده است دلیلی بر بی توجهی های اخیر به تیم ملی فوتبال نیست و همین کنار گوش ایران، تیم ملی فوتبال عراق در یک مراسم شاد و مفرح با حضور مسئولان بدرقه شد و یکی از حریفان ما در مرحله گروهی خواهد بود اما اگر مراسمی نبوده است و بودنش لازم بوده چرا فدراسیون را توبیخ نمی کنید؟ مگر نه اینکه به قول معاون فرهنگی وزارت صفر تا صد این موضوع به فدراسیون مربوط می شود و از وظایف آنهاست که انجام نشده است؟ مگر وزارت متولی بررسی عملکرد فدراسیون هایش در اینگونه موارد نیست؟ چرا در چند ماه اخیر کمترین توجه را به تیم ملی داشتید؟

خبری از عوامل انگیزشی در ملی پوشان هم نبود و هنوز صحبتی مبنی بر تشویق و پاداش و ... به میان نیامده است.

دعوای فدراسیون فوتبال و وزارت علنی شد/ تمام لایه‌های پنهان یک دعوای حقوقی!

روی دوم سکه:

2- اگر تیم ملی مورد بی وجهی وزارت ورزش بوده است سکوت مهدی تاج و مسئولان فدراسیون فوتبال چه معنایی دارد؟ اگر در مراسم بدرقه وزارتی ها نیامدند چرا فدراسیونی ها خودشان نبودند؟ چرا تلاشی برای دعوت از وزیر و وکیل و نماینده و غیره نبود؟ چرا اطلاع رسانی در مورد مراسم بدرقه انجام نشد؟

صحبت های کارلوس کی روش و بازیکنان بیشتر به یک شوی تبلیغاتی شبیه بود تا به اعتراض واقعی! بوی هماهنگی در مصاحبه ها به مشام می رسید و اعتراض ها نسبت به شخص وزیر هدفمند بود.

غیبت مدیران فدراسیون فوتبال شگفت انگیز بود و درست در همان روز و همان ساعات رئیس فدراسیون فوتبال در حال مصاحبه با رادیو در مورد سیستم ویدئویی برای داوران بود!

کی روش آخرین ترکش فدراسیون فوتبال برای نشاندن حرفش بر کرسی بود و این تیر هم پرتاب شد، تاج طبق قانون در فدراسیون فوتبال می ماند، مگر اینکه اتفاق غیر منتظره ای رخ دهد و با توجه به اعتراضات دیروز این اتفاق دور از ذهن نیست.

تلاش ها برای حفظ کرسی رفقا در هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال و نواب رئیس روز کذشته هم صورت گرفت و به نظر می رسد دعوای وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال این بار مرتبط به تاج و سلطانی فر نیست، بلکه وزارت در مقابل فدراسیون فوتبال است.

فدراسیون فوتبال تنها سدی برای وزارت ورزش بود که مراتب دستوری خود را اجرایی کند و این مربوط به امروز نیست و فوتبال با توجه به طرفداران زیادش از حمایت مردمی برخوردار است و این پاشنه آشیل وزارت ورزش است و در دعوای این روز ها برگ برنده فوتبالی ها، جام ملت های آسیاست و شاید این جام برای فوتبال عایدی های زیادی داشته باشد اگر به دست کی روش و یارانش برسد.