به گزارش پارس نیوز، قصه نیمکت های لیگ برتری با ورود چهره های جدید و سرشناس در این هفته ها جذابیت های بیشتری به خود گرفته است چون از این پس هر هفته می توان شاهد حداقل یک دوئل جذاب و حساس میان برخی از این چهره ها بود. مردانی که در سال های گذشته با عناوین مختلف از جمله شاگرد و استاد، رقیب و ... چالش های زیادی با هم داشتند و حالا در ادامه بازی های باقی مانده از لیگ هجدهم فوتبال حرفه ای تقابل های رو در روی آنها می تواند سرنوشتی متفاوت برای این فصل رقم بزند.


بعد از علیرضا منصوریان که جانشین امید نمازی در ذوب آهن شد حالا افشین قطبی به عنوان سرمربی فولاد خوزستان انتخاب شد تا بر تعداد چهره های جذاب روی نیمکت های مربیگری این فصل افزوده شود. انتخاب هایی که شکل و شمایل متفاوتی به رقابت های باشگاهی در سطح اول فوتبال ایران می بخشند چون لیگ هجدهم حالا با این چینش مربیان هم مردان خارجی دارد، هم مردان پرافتخار هم نسلی جدید از مربیانی که تا همین چند سال قبل ستاره های تیم ملی بودند و حالا در پی تبدیل شدن به مربی موفق هستند.


همین اتفاق بهانه ای شد تا به دوئل های جذاب سکانداران فوتبال ایران در ادامه لیگ هجدهم بپردازیم، جذاب از این حیث که برخوردهای این مربیان می تواند تجدید خاطرات نوستالژیکی باشد که آنها در یکی دو دهه گذشته برای فوتبال ایران چه در رده باشگاهی چه رده ملی رقم زدند. دوئل هایی که اتفاقات آن می تواند در این روزهای داغ فوتبالی همه چیز را تحت تاثیر قرار دهد.

 

 

برانکو ایوانکوویچ – علیرضا منصوریان


پروفسور در این سال ها که هدایت پرسپولیس را در دست داشته هیچ وقت نتوانسته تیم های تحت هدایت علیرضا منصوریان را شکست بدهد. حتی در دربی های پایتخت هم عملکرد مربی کروات برابر کاپیتان سابق استقلال چندان شیرین نبود و با نتایج تلخی توام شد از جمله شکست 3-2. از همین رو می توان جدال آنها که روز سه شنبه در آزادی رقم می خورد را یکی از نزدیک ترین دوئل های جذاب لیگ هجدهم قلمداد کرد به خصوص که هم برانکو و پرسپولیسی ها هم منصوریان و ذوبی ها نیاز مبرمی به سه امتیاز این بازی دارند.

 

 

افشین قطبی – علیرضا مرزبان


قهرمانی دراماتیک با پرسپولیس در لیگ برتر باعث شد تا این زوج برای سال ها نام خود را در تاریخ این باشگاه ماندگار کنند. افشین قطبی و علیرضا مرزبان که روی نیمکت سرخپوشان پایتخت فصل هیجان انگیز با فراز و نشیب های فراوانی را تجربه کردند حالا به عنوان سکانداران دو تیم خوزستانی باید مقابل هم قرار بگیرند تا در یکی از دربی های مهم جنوب جدالی سرنوشت ساز را تجربه کنند. قطبی و مرزبان که روی نیمکت پرسپولیس در ظاهر خوب بودند اما در باطن ... با گذشت چند سال قطعا انگیزه های زیادی برای این رویارویی خواهند داشت.

 

 

امیر قلعه نویی – افشین قطبی


تقابل این دو از جدال مس کرمان با پرسپولیس آغاز شد. بعد از آن اما بیشتر خاطراتی که از این دو نام در اذهان باقی مانده به نیمکت تیم ملی و رقابت این دو مربی برای در دست گرفتن سکان هدایت ایران برمی گردد که در نهایت با اتفاقاتی که محمد مایلی کهن رقم زد در پایان همه چیز به سود علی دایی تمام شد تا او سرمربی ایران شود. البته بعد از ناکامی دایی باز هم قطبی و قلعه نویی برای نشستن روی نیمکت رهبری تیم ملی جنگ پنهان زیادی داشتند که در نهایت این جنگ را افشین برد و جانشین دایی و مایلی کهن شد بلکه کورسوی امید ها برای رسیدن به جام جهانی را زنده نگه دارد.

 

 

افشین قطبی – جواد نکونام


جام ملت های 2011 قطر. نقطه کلیدی از تقابل های کاپیتان وقت تیم ملی (جوادنکونام) با سرمربی ایران (افشین قطبی) قلمداد می شود چون بعد از ناکامی مقابل کره جنوبی در بازی معروف یک چهارم نهایی که با شکست 1-0 ایران در وقت های اضافه توام شد جواد نکونام اختلافات خود با قطبی را با انجام مصاحبه ای جنجالی علنی کرد تا به این ترتیب تمام شایعاتی که پیرامون این اختلافات درونی به گوش می رسید، تایید شود. با گذشت سال ها از آن روزهای پرتنش این دو به عنوان سرمربی مقابل هم قرار می گیرند.

 

 

وینفرد شفر – علیرضا منصوریان


تقابل با جانشین آلمانی می تواند برای علیرضا منصوریان یکی از آن دیدارهایی باشد که حرف های ناگفته یک و نیم ساله او را به زبان بیاورد. کاپیتان سابق آبی ها بعد از نتایج ناامید کننده در لیگ هفدهم جای خود را به وینفرد شفر سپرد تا مرد آلمانی وارث ویرانه ای باشد که منصوریان در استقلال تحویل داده بود گرچه خود این مربی و دستیارانش با نتایج خوبی که شفر کسب کرد اعتقاد داشتند اگر حمایت و زمان لازم از آنها صورت می گرفت می توانستند استقلال را به همین جایگاه برسانند! به هرترتیب چند ماه بعد از این اتفاقات چرخ روزگار چرخید تا منصوریان با ذوب آهن به استقلال شفر بخورد آن هم در ورزشگاه ازادی و مقابل دیدگان طرفدارانی که خواستار برکناری او از نیمکت شده بودند.

 

 

علی کریمی – افشین قطبی


جادوگر تا قبل از ورود افشین قطبی به خاطر اختلافاتی که با علی دایی داشت به تیم ملی برای رقابت های مقدماتی جام جهانی 2010 دعوت نمی شد اما بعد از جابه جایی صورت گرفته در نیمکت رهبری ایران و ورود سرمربی جدید برای سه بازی حساس باقی مانده از جمله بازی با کره جنوبی دوباره ملی پوش شد گرچه حضور او در جمع ملی پوشان هم کمکی به برد ایران نکرد تا تساوی 1-1 در سئول عملا امیدهای ایران برای صعود را از بین ببرد. کریمی بعد از این ناکامی از تیم ملی خداحافظی کرد و نامش برای جام ملت های 2011 قطر در فهرست قرار نگرفت.

 

 

امیر قلعه نویی – علیرضا منصوریان


دو چهره سرشناس استقلالی لیگ فوتبال ایران. دو نامی که با آبی های پایتخت عجین شده است و قطعا هیچ گاه نمی توان آنها را از استقلال جدا کرد به خصوص حالا که دست روزگار آنها را سکاندار تیم های اول و دوم نصف جهان کرده است. امیر قلعه نویی همواره از منصوریان به عنوان یکی از چهره هایی نام می برد که خود زمینه ورودش به تیم را فراهم کرده است. بعد از تمام تقابل هایی که در سال های گذشته به عنوان استاد و شاگردی با علی منصور داشت حالا باید در شهرآورد برگشت نصف جهان یک بار دیگر با شاگردش مچ اندازی سرنوشت سازی داشته باشد، جدالی که برای منصوریان هم اهمیت فراوانی دارد چون بعد از ناکامی امید نمازی او وارث میراث ژنرال در ذوب آهن شده است.

 

 

محمد تقوی – رضا مهاجری


یک سال پیش وقتی همکاری این دو چهره با اصلیت مازندرانی در پدیده مشهد استارت خورد تا محمد تقوی بعد از نزدیک به 15 سال سکونت در انگلیس و گرفتن بالاترین مدارک مربیگری وارد ایران شود کمتر کسی می توانست پیش بینی کند که تقوی و مهاجری به عنوان نفر اول نیمکت رهبری دو تیم مطرح تبریز نام خود را بر سر زبان ها بیاندازند. همکاری این دو در پدیده شروعی شیرین اما پایانی تلخ داشت چون درست در روزهایی که تیم مشهدی با نتایج فوق العاده جزو بالانشین ها بود اختلافات میان تقوی و مهاجری اوج گرفت و در نهایت منجر به قطع همکاری شد تا افت پدیده نیز استارت بخورد. بعد از آن جدایی تلخ حالا این دو قرار است در تبریز تقابل دیدنی با هم به عنوان سرمربی تراکتور و ماشین داشته باشند.

 

 

برانکو ایوانکوویچ – علی دایی


شاید برخی بگویند این دو در سال های گذشته بارها با هم تقابل داشتند پس دیگر رویارویی آنها جذابیت چندانی نمی تواند داشته باشد اما با نگاهی به نتایج و اتفاقات رخ داده در این تقابل ها می توان پی برد که این جذابیت نه تنها کاسته نشده بلکه بیشتر هم شده است. استاد و شاگرد سابق در تیم ملی که خاطرات تلخ و شیرین زیادی به خصوص در جام جهانی 2006 آلمان داشتند و به خاطر همان روزها با حواشی زیادی هم دست و پنجه نرم کردند مسلما نه یک بار بلکه صدبار دیگر هم مقابل هم قرار بگیرند دوئل جذاب درعین حال حیثیتی با هم خواهند داشت.

 

 

علی کریمی – جواد نکونام


کاپیتان های سابق تیم ملی با کوله ای از افتخارات و رکوردهای به جا مانده از دوران درخشش در مستطیل سبز به عنوان نسل جدید وارد عرصه مربیگری باشگاهی ایران شدند. این ورود اما با تیم هایی استارت خورد که نتیجه گرفتن با آنها کار چندان آسانی نیست اما جادوگر و نکو بدون ترس از عواقب آن ریسک نشستن روی نیمکت تیم های محبوب گیلان و مازندران را به جان خریدند تا رویارویی آنها جذابیت در عین حال حساسیت فراوانی داشته باشد. همین چند روز قبل این حساسیت و جذابیت به وضوح در ورزشگاه مملو از تماشاگر شهر خسته (قائمشهر) دیده شد جایی که نه نکو حاضر به تسلیم شدن بود نه جادوگر.

 

 

علی دایی – علی کریمی


دیگر اختلافات و کشمکش های این دو چهره سرشناس فوتبال ایران بر هیچ کس پوشیده نیست. اختلافاتی که در بسیاری از مواقع به سوژه ای جنجالی و محبوب برای رسانه ها تبدیل شد تا برای مدتی طولانی نام دایی و کریمی در سرتیتر اخبار فوتبالی ایران قرار بگیرد. با وجود فروکش کردن نسبی این اختلافات اما همچنان اوضاع میان دایی و کریمی خوب نیست تا جایی که هر دو در عرصه جدیدی که قدم در آن گذاشتند نیز هیچ گاه دوست ندارند به هم ببازند. تقابل این دوچهره تاثیرگذار در فوتبال ایران و آسیا نه یک بار بلکه هر بار که رقم بخورد می تواند دستخوش جذابیت و جنجال های زیادی باشد.

 

 

جواد نکونام – مجید جلالی


ماجراهای بین مجید جلالی و جوادنکونام از جایی آغاز شد که جلالی سرمربی سایپا بود. جایی که به نظر می رسید مدیرعامل علاقه به هدایت نارنجی پوشان توسط نکونام دارد. البته نکو چندان در سایپا نماند و به قطر رقت تا این بار ماجراهای مربوط به پیروزی های پیکان با ویژه برنامه 90 با اتفاقات پشت پرده دلخوری های جدیدی از سوی مجید جلالی ایجاد کند. البته این استاد و شاگرد قدیمی که رقبای جدید در لیگ برتر دارند همچنان ظاهر را حفظ کردند اما جنگی تند در لایه های پایینی در بین شان در جریان است.