به گزارش پارس نیوز، 

این تعداد بازی ملی برای بازیکنی که فقط 28 بهار از زندگی‌اش را پشت سر گذاشته، آماری درخشان و شاید غیر قابل تکرار باشد. احسان سردمدار نسلی است که با شایستگی کامل و تنها به دلیل یک اشتباه تاریخی از حضور در المپیک 2012 محروم شد و نتوانست با بازیکنان شایسته‌ای نظیر حامد لک، رشید مظاهری، میلاد فخرالدینی، آرش افشین، کریم انصاری‌فرد، کمال کامیابی‌نیا و شجاع خلیل‌زاده راهی به لندن پیدا کند.

حاجی‌صفی نخستین بار سال 2008، زمانی که تنها 18 سال داشت توسط علی دایی به تیم ملی بزرگسالان دعوت شد. آن‌ هم بعد از حدود یکی دو سال بازی در ترکیب سپاهان. لوکا بوناچیچ نخستین بار از حاجی‌صفی در ترکیب سپاهان استفاده کرد و در لیگ و لیگ قهرمانان آسیا از وجود او بهره برد. احسان بازیکنی 16 ساله بود که میان غول‌های آن روزهای سپاهان مطرح شد و بیشتر به‌عنوان هافبک میانی و متمایل به چپ بازی کرد. بازی‌هایی که چشم‌ها را به خود خیره کرد تا همه از ظهور استعدادی صحبت کنند که پشت لب‌اش تازه سیاه شده بود.

احسان نخستین بازی‌‌اش را زمان مربیگری دایی و مقابل زامبیا برای تیم ملی انجام داد. او با 2 پاس گل زیبایش در پیروزی ۳ بر ۲ ایران مقابل زامبیا در خانه درخشید. احسان پس از آن هم مورد توجه افشین قطبی، علیرضا منصوریان و کارلوس کی‌روش قرار گرفت. حاجی‌صفی از سال 2008 تاکنون هرگز حضور در اردوهای تیم ملی را از دست نداده - مگر به دلیل محرومیت یا مصدومیت - و تا جایی که یادمان می‌آید همیشه یکی از بازیکنان ثابت بوده است. چه در زمان مربیگری افشین قطبی و چه کی‌روش که حدود 8 سال است روی نیمکت تیم ملی می‌نشیند.

حاجی‌صفی در طول این سال‌ها، 2 بار حضور در جام ملت‌های آسیا را تجربه کرده و 2 بار هم همراه تیم ملی در جام جهانی حاضر شده و در این مسابقات مهم 6 بازی انجام داده است. 6 بازی مقابل آرژانتین، نیجریه، بوسنی، مراکش، اسپانیا و پرتغال. احسان البته سابقه حضور در بازی‌های آسیایی گوانگ‌ژو را نیز در کارنامه خود دارد. بازی‌هایی که با کسب عنوان چهارمی تیم امید به پایان رسید.

مدافع-هافبک این روزهای تراکتورسازی، با حضور در بازی تدارکاتی مقابل ترینیداد و توباگو به جمع بازیکنان حاضر در باشگاه صدتایی‌ها اضافه شد. او حالا فقط 6 بازیکن دیگر به نام‌های جواد نکونام، علی دایی، علی کریمی، جلال حسینی، مهدی مهدوی‌کیا و آندرانیک تیموریان را با تعداد بازی‌های ملی بیشتر پیش روی خود می‌بیند.

احسان اگر به همین روند ادامه بدهد قطعا می‌تواند رکورد آندرانیک تیموریان با 101 بازی و مهدی مهدوی‌کیا با 110 بازی ملی را بشکند. تیم ملی تا جام ملت‌های آسیا در 3 بازی تدارکاتی به میدان می‌رود. فلسطین، قطر و لبنان حریفان تدارکاتی ایران هستند که شاگردان کی‌روش باید مقابل آنها محک بخورند. اگر حاجی‌صفی در یکی از این 3 بازی در ترکیب ایران قرار بگیرد، تعداد بازی‌های ملی خود را به عدد 101 می‌رساند. عددی که می‌تواند او را به ششمین بازیکن تاریخ فوتبال ایران، از حیث تعداد بازی ملی تبدیل کند.

احسان اگر با اتفاق خاصی چون آسیب‌دیدگی یا محرومیت مواجه نشود با توجه به آمادگی بالا و تجربه بین‌المللی‌اش قطعا یکی از بازیکنان ثابت تیم ملی در جام ملت‌های آسیا خواهد بود. با توجه به سن و سال حاجی‌صفی و شرایط او، بعید نیست احسان بتواند نکونام، دایی، علی کریمی، جلال حسینی، مهدی مهدوی‌کیا و آندرانیک تیموریان را پشت سر بگذارد و آماری درخشان به نام خود ثبت کند؛ آماری از یک بازیکن کم‌حاشیه و بی سر و صدا.

برای حاجی‌صفی که 11 سال است از نخستین بازی ملی‌اش می‌گذرد، حضور در 100 بازی ملی کافی نیست. او اهداف جدی‌تری مد نظر دارد که یکی از آنها قهرمانی با تیم ملی در جام ملت‌های آسیا است. عنوانی که می‌تواند به کارنامه پربار او در سال‌های اخیر اضافه شود و احسان را به یکی از بازیکنان پرافتخار فوتبال ایران بدل کند. با حاجی‌صفی فعلا برنامه‌ها داریم. شاید یکی از آنها نشستن بر جایگاهی است که جواد نکونام از علی دایی گرفت و بعد از مدت‌ها جای شهریار را تصاحب کرد.

احسان برخلاف کارنامه‌ای که در سپاهان از خود بر جا گذاشته و چندین قهرمانی به‌دست آورده، همراه تیم ملی ایران فقط یک بار روی سکوی نخست ایستاده. حاجی‌صفی در سال 2008 و در بازی‌های غرب آسیا توانست تنها عنوان قهرمانی خود را همراه تیم ملی ایران به‌دست بیاورد.

حاجی صفی 6 گل برای تیم ملی به ثمر رسانده، یعنی به طور میانگین هر 16 بازی یک گل. نخستین گل ملی حاجی‌صفی در تاریخ 21 مرداد 1387 مقابل قطر و در ورزشگاه تختی تهران به ثمر رسید. احسان بعدها دروازه ترینیداد و توباگو، قطر، بحرین و هند (دو بار ) را نیز باز کرد.

حاجی‌صفی در سال 2016، 6 بازی ملی انجام داده و هر 6 بار همراه ایران به پیروزی رسیده. یعنی آمار صد درصد برد برای احسان در سال 2016 به ثبت رسیده است.

حاجی‌صفی بیشترین بازی ملی خود را مقابل قطر برگزار کرده و 7 بار مقابل این تیم به میدان رفته که حاصل آن 4 پیروزی، 2 تساوی و یک شکست بوده. بعد از قطر نوبت به اردن و کره‌جنوبی می‌رسد. احسان تاکنون 5 بار مقابل هر یک از این 2 تیم بازی کرده است.

احسان حاجی‌صفی در سال 2012 بیشترین تعداد بازی ملی خود را انجام داده. او در این سال که 22 ساله بود، 12 بار برای تیم ملی بازی کرد. اگر احسان در هر 3 بازی ایران تا قبل از آغاز جام ملت‌های آسیا به میدان برود می‌تواند این رکورد را جابه‌جا کند.

تیم پایه برد ملی کاپیتانی کی‌روش حضور

جدا از انجام 100 بازی ملی برای تیم بزرگسالان، احسان حاجی‌صفی در رده پایه نیز 26 بار در ترکیب ایران قرار گرفته و 5 گل به ثمر رسانده. احسان 6 بار برای تیم نوجوانان، 8 بار برای جوانان و 12 بار نیز در ترکیب تیم المپیک بازی کرده و بازوبند کاپیتانی این تیم‌ها را بر بازو بسته است.

در 100 بازی ملی، احسان حاجی‌صفی 59 بار طعم پیروزی را چشیده، 21 بار همراه تیم ملی با نتیجه تساوی زمین را ترک کرده و فقط 20 شکست در کارنامه‌اش به ثبت رسیده. یعنی حاجی‌صفی در 59 درصد از بازی‌هایی که برای تیم ملی به میدان رفته، با پیروزی از زمین خارج شده است.

احسان حاجی‌صفی در تاریخ ۱۲ اسفند ۱۳۹۲ و در مرحله مقدماتی جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۵ مقابل تیم ملی کویت برای نخستین بار بازوبند کاپیتانی تیم ملی بزرگسالان ایران را بر بازو بست. این بازی در ورزشگاه انقلاب‌کرج برگزار شد و حاجی‌صفی پنجاه و نهمین بازی ملی خود را انجام داد.

احسان حاجی‌صفی بیشترین بازی ملی خود را در زمان مربیگری کارلوس کی‌روش انجام داده است. او 66 بار برای تیمی بازی کرده که کی‌روش مربیگری‌اش را بر عهده داشته. افشین قطبی 22 بازی از حاجی‌صفی استفاده کرده، علی دایی 10 بار و اریش روته‌مولر و منصوریان نیز هر کدام یک بار از احسان در ترکیب تیم ملی استفاده کرده‌اند.

اگر می‌گوییم احسان حاجی‌صفی در 11 سال اخیر یکی از بازیکنان ثابت تیم ملی بوده، بیراه نگفته‌ایم. آمار این را نشان می‌دهد که احسان در طول این 100 بازی، 82 بار بازیکن ثابت بوده و از ابتدا در ترکیب تیم ملی قرار گرفته. حاجی‌صفی 18 بار هم به‌عنوان بازیکن جانشین وارد زمین شده و برای تیم ملی بازی کرده است.

انتهای پیام/