به گزارش پارس نیوز، 

حسین رضا زاده در گفتگو با خبرنگار گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان ، درباره جلسه هیئت رئیسه فدراسیون وزنه برداری آسیا با تاماش آیان برای افزایش سهمیه برخی کشورهای آسیایی برای المپیک توکیو اظهار داشت: در دیداری که در جریان برگزاری با بازی‌های آسیایی جاکارتا با رئیس فدراسیون جهانی وزنه برداری داشتم، از او درباره درخواست کنفدراسیون وزنه برداری آسیا برای افزایش سهمیه برخی کشور‌های آسیایی برای بازی‌های المپیک۲۰۲۰ توکیو جویا شدم که او پاسخ داد قرار شده در جلسه هیئت رئیسه فدراسیون جهانی که همزمان با مسابقات قهرمانی جهان در عشق‌آباد ترکمنستان برگزار می شود، درباره این مسئله بحث و تبادل نظر شود تا در صورت موافقت ، این موضوع به کمیته بین المللی المپیک ارجاع داده شود تا در صورت موافقت سمهیه کشورهای دوپینگی از 2+ 2 به 3+ 3 افزایش پیدا کند.

خیلی امیدواریم سهمیه کشورهای آسیایی برای المپیک توکیو افزایش یابد

او افزود: البته این مسئله تنها مختص به رشته وزنه برداری نیست چرا که برخی رشته های دیگری هم هستند خواهان افزایش یافتن سهمیه هایشان برای المپیک توکیو هستند هر چند این تصمیمی است که توسط IOC گرفته شده تا بتواند به صورت جدی با دوپینگ مبارزه کند و آن را برای همیشه ریشه کن کند. اگر با این پیشنهاد موافقت شود ماه آینده برای تصمیم گیری نهایی به کمیته بین المللی المپیک ارسال خواهد شد، در غیر اینصورت پرونده این مسئله بسته خواهد شد. انشاالله با توجه به اینکه بیشتر اعضای هیئت رئیسه کنفدراسیون وزنه برداری آسیا از کشورهای ازبکستان، قزاقستان، چین، ایران و تایلند هستند،  تلاش هایشان مثمر ثمر واقع شود سهمیه ما برای المپیک توکیو از 2+ 2 بیشتر شود.

حذف چهار ملی‌پوش در بازی‌های آسیایی نقطه تاریکی برای وزنه برداری ایران بود

رضازاده درباره حذف چهار وزنه‌بردار ایران از بازی های آسیایی هم گفت: متأسفانه حذف چهار ملی‌پوش در این بازی‌ها نقطه تاریکی برای وزنه برداری ایران بود به طوری که کارشناسان و روسای فدراسیون هایی که در این مسابقات حضور داشتند به دفعات از من درباره حذف آن‌ها سؤال کردند که من جوابی برای‌شان نداشتم. بروز چنین مسائلی در ورزش طبیعی است ولی به نظرم باید مدیریت فدراسیون مقداری قوی تر عمل کند تا این اتفاقات دیگر رخ ندهد. این موضوع یک ضعف بزرگ است و تا دیر نشده باید مسئولان و کادر فنی تیم ملی نسبت به این اتفاق پاسخگو باشند.

برای مسابقات جهانی عشق آباد بعید است جزء ده نفر اول رده بندی قراربگیریم

رضازاده با اشاره به اینکه کار تیم ملی ایران برای تکرار عنوان قهرمانی در رقابت‌های جهانی ترکمنستان سخت است، پاسخ داد:  شناختی از جوانان تازه‌وارد اردوی تیم ملی ندارم، اما می‌دانم تیم به وزنه‌بردار باتجربه اش مثل سهراب مرادی برای مدال امیدوار است و بقیه اوزان شانسی برای تصاحب مدال نداریم. در بحث استعدادیابی هم به درستی عمل نکردیم و نتوانستیم جایگزینان خوبی برای با تجربه های تیم  فراهم کنیم این همه گفتند پشتوانه‌سازی می‌کنیم اما دیدید که خبری از پشتوانه‌سازی نبود. تازه ما سال گذشته در نبود ده کشور برای نخستین بار اول جهان شدیم و در کنار آن هم بیشتر کارشناسان عنوان کردند با توجه به نبود کشورهای صاحب نام شانس به ما رو کرد قهرمان شدیم، البته امسال با توجه به غیبت نفرات شاخص تیم ملی بعید به نظر می رسد بتوانیم جزء ده نفر اول رده بندی قراربگیریم.

فوق سنگین ایران را نابود کردند

رئیس اسبق فدراسیون وزنه برداری در ادامه گفت: قوی‌ترین وزنه‌بردار فوق‌سنگین از ایران بود که متاسفانه آن را هم نابود کردند. همه می‌دانستیم بهداد و سعید سنشان بیشتر شده و در وزنه‌برداری هر چقدر سن بیشتر می شود ورزش قهرمانی سخت‌تر می‌شود. الان بهداد از تیم خداحافظی کرده، سعید علی حسینی هم با مصدومیت مواجه است و با این شرایط در فوق سنگین کار سختی پیش روی وزنه برداران است و مشخص نیست چه عملکردی بر جای خواهند گذاشت. یک زمان طوری بود کل دنیا همه روی فوق‌سنگین ایران حساب باز می‌کردند. چون زمانی من بودم، بعد از چند سال بهداد سلیمی و علی‌حسینی را در ترکیب تیم ملی داشتیم.

داوودی و تیموری شانسی برای کسب مدال در عشق آباد ندارند

قهرمان المپیک آتن در رابطه با اینکه آیا تیموری و علی داوودی در فوق سنگین وزن می توانند در مسابقات جهانی به مدال دست یابند یا خیر، گفت: به اعتقاد من رکوردهای علی داوودی در حد اندازه ای نیست که بتواند با بزرگان این رشته به رقابت بپردازد. رشته وزنه برداری، رشته رکوردی است و با توجه به سن سال کم داوودی هم باید از لحاظ تمرینی یکی پس از دیگری پله های ترقی را سپری کند و هم رکوردش را افزایش یابد تا به مدال دست یابد. همایون تیموری هم زمانی که در فدراسیون بودم در اردوهای تیم ملی حضور داشت و رکوردهای او در یکضرب و دوضرب طوری است که از او انتظار کسب مدال نمی رود، البته امکان دارد این دو نفر بر عکس گفته های من عمل کنند در عشق آباد رکوردهای به مراتب بالاتری را ثبت کنند. آنها در آسیا با سختی با حریفان‌شان رقابت می‌کنند و در اندازه‌های جهانی بزرگسالان نیستند.

بهداد خوب زمانی را برای خداحافظی انتخاب کرد

رضازاده به خداحافظی بهداد سلیمی هم اینطور واکنش نشان داد و اظهار کرد: بالاخره در رشته ای آن هم مانند وزنه برداری طبیعی است هنگامی که یک ورزشکار به مرز سی سالگی می رسد، ترجیح می دهد از ورزش حرفه ای کناره گیری کند. به نظرم بهداد خوب زمانی را برای خداحافظی انتخاب کرد چرا که در گذشته از لحاظ مصدومیت شرایط سختی را پشت سر گذاشته بود و در کنار آن هم دیگر توانایی ثبت رکوردهای سنگین را نداشت. یک ورزشکار برای موفقیت در مسابقات سطح بالا باید نزدیک به هفت تا هشت ماه در اردو بماند و به آن چیزی که مدنظرش است، برسد. در مجموع شاید بهداد شرایطش را سنجیده پس از آن خداحافظی کرده است.

مقصر ناکامی رستمی در بازی های آسیایی شخص علی مرادی است

دارنده طلای بازی های آسیایی بوسان در پاسخ به این سوال که کیانوش رستمی به مسابقات جهانی نمی‌رود ، این چنین توضیح داد: به نظرم او در بازی های آسیایی از لحاظ روحی و روانی دچار مشکل بود البته از لحاظ آمادگی بدنی در وضعیت خوبی بود و این توانایی را داشت تا به مدال برسد اما نتیجه‌اش این شد مدال نقره‌ بازی های آسیایی را از دست داد، هر چند که از شرایط اردوهای تیم ملی بی اطلاع بودم و بهتر است در این رابطه از کادر فنی و مسئولان فدراسیون جویا شوید. بعد از اتفاقی که در بازی‌های آسیایی بود، مقصر این ماجرا فدراسیون مرادی بود زیرا نباید اجازه می داد کیانوش تنها تمرین کند. در بازی‌های آسیایی هم وقتی کیانوش اوت کرد، مرادی اعلام کرد  کیانوش به تنهایی تمرین می‌کند ولی با این حال به مسابقات جهانی نمی رود.

به جز سهراب باید روی وزنه‌برداران دیگر هم کار شود تا از نظر رکوردی ارتقا پیدا کنند

نفر اول مسابقات قهرمانی آسیا دبی در مورد اینکه به نظر شما این تغییرات در المپیک 2020 می تواند جوابگو باشد یا خیر، بیان کرد: خیلی امیدوارم برای سالیان آینده موفقیت های گذشته را دوباره تکرار کنیم. اول از همه اعضای تیم ملی باید خوب تمرین کنند تا رکوردهایشان را افزایش دهند زیرا وزنه برداری رشته رکوردی است و با توجه به فرصت دو ساله تا شروع المپیک می توانند با حفظ همین شرایط و جلوگیری از آسیب دیدگی به مدال دست یابند. ما برای المپیک دو سهمیه داریم و دو سال هم تا این رقابت‌ها زمان زیادی داریم. خوشبختانه الان یک نفر خوب داریم. باید سهراب را تا آن زمان حفظ کنیم البته به جز سهراب باید روی وزنه‌برداران دیگر هم کار شود تا از نظر رکوردی ارتقا پیدا کنند.

او در مورد اینکه اوزان جدید وزنه برداری چقدر می تواند به نفع ما باشد، پاسخ داد: تغییر اوزان شاید برای برخی کشورها مناسب و برای برخی هم نامناسب باشد، ولی به هر حال این مسائل در گذشته هم وجود داشته است . خوشبختانه این شرایط می تواند به نفع ما باشد چرا که هم ورزشکاران ما نیازی به بالا بردن وزن ندارند و هم دیگر دچار مصدومیت نخواهند شد.

برخلاف ادعا‌ی مسئولان فدراسیون ، آیان و جلود عاشق وزنه برداری ایران هستند

قهرمان سال 2002 ورشو درباره اینکه برخی ها می گویند، جلود و آیان با وزنه برداری ایران دشمنی دارند، گفت: برخلاف ادعا‌های بعضی مسئولان فدراسیون وزنه‌برداری، آیان و محمد جلود نه تنها هیچ دشمنی با وزنه برداری ایران ندارند بلکه عاشق وزنه برداری کشورمان هستند و حتی چندین بار اظهار نظر کرده اند مسابقات وزنه برداری بدون حضور ایران بی معنی است. وزنه برداران ایرانی در تمام مسابقاتی که حضور یافته اند ضمن رسیدن به مدال های رنگارنگ توانسته اند رکوردهای جهانی را هم تغییر دهند و می توانم بگویم وزنه برداری ما در دنیا برای کشورهای دیگر شناخته شده است.


انتهای پیام/