ظهر روز گذشته (پنجشنبه)دور حذفی رقابت های تیر وکمان بازی های آسیایی جاکارتا 2018 در ماده ریکرو انفرادی بانوان برگزار شد و زهرا نعمتی نماینده تیم ملی کمانداران کشورمان در مرحله یک سی و دوم در برابر حریف پاکستانی خود با نتیجه شش بر صفر به پیروزی رسید و توانست به مرحله یک شانزدهم راه پیدا کند.

او در مرحله یک شانزدهم نهایی نیز  به مصاف کماندار قزاقستانی رفت و با نتیجه ۶ بر ۵ او را شکست داد تا با صعود به مرحله یک چهارم نهایی با کماندار اندونزیایی به رقابت بپردازد، اما در حالی که همه چیز خوب پیش میرفت یک اتفاق عجیب باعث حذف او شد.

مسئولان ایران به نعمتی گفتند هنگام صرف ناهار است و آغاز مرحله بعدی ساعت ۱۴ به وقت محلی است ، نعمتی نیز  با استناد بر گفته مسئولان برای صرف ناهار و استراحت محل تیراندازی را ترک کرد که یک‌باره میلاد وزیری یکی از اعضای تیم با حضور در استراحتگاه خبر از آغاز مسابقات تیر و کمان داد و نعمتی را به محل برگزاری مسابقه آوردند، اما او ۳۰ ثانیه دیر به خط آتش رسید و نبود نعمتی به منزله انصراف و حذف او  از گردونه رقابت ها محسوب شد. بدین ترتیب از صعود به مرحله بعد بازماند و موج عظیمی از اعتراضات را به سمت کاروان و فدراسیون تیراندازی با کمان کشور روانه کرد. از طرفی این گفته رئیس فدراسیون که «چه کسی خبر حذف زهرا نعمتی را منتشر کرده ، من که نباید حرفی بزنم، خود او و مربی باید در این مورد صحبت کنند» هم فضا را تند تر کرد.

نکته جالب این است که پس از اشتباه مسئولان و حذف زهرا نعمتی از مسابقات بازی‌های آسیایی جاکارتا 2018 ،نه تنها  هیچ یک از  مسئولان فدراسیون تیراندازی با کمان حاضر نشدند درباره این سهل انگاری عجیب و بزرگ صحبتی کنند، بلکه با انتقال نعمتی به اتاق تکنیکال مانع مصاحبه او با خبرنگاران اعزامی به جاکارتا شدند.

سرانجام پس از گذشت مدت زمانی از  این اتفاق نعمتی و مسئولان یک به یک توضیحات و واکنش های خود را نسبت به این موضوع اعلام کردند.

دباغ نایب رئیس فدراسیون تیر و کمان  نخستین شخصی بود که درباره این اتفاق صحبت کرد و گفت این مسائل  پیش می آید، در تایم اشتباه کردیم، به ما گفتند وقت استراحت است اما به نظر می رسد در اعلام تایم اشتباه کردند ما اعتراض خود را نیز اعلام کردیم.

این صحبت دباغ ناراحتی بسیاری را در بر داشت که به همین راحتی درباره حذف یک ملی پوش در رقابت های حساس آسیایی که برای تمام کشور ها اهمیت بسیاری دارد  می گوید: پیش می آید!

اما پارک میوک وون سرمربی تیم ملی تیروکمان کشورمان برخوردی متفاوت داشت. او مسئولیت این اتفاق و سهل انگاری را پذیرفت و گفت: مسئولیت با من است و مقصر من هستم. همه چیز خوب بود؛ اما براى اولین بار این اتفاق رخ داد و من نیز متعجب شدم. مهم این است که من قبول کردم تقصیر با من است.

با صحبت های انجام شده از جانب سر مربی تیم اینطور به نظر می رسد که  با توجه به تناقض گویی مسئولان تیراندازی با کمان کشور ،سرمربی کره ای تیر وکمان ایران  از این صحبت ها  قصد داشته است  تقصیرات را بر گردن بگیرد تا این اشتباه نادر و تلخ  متوجه سایرین نشود.

* غلامرضا شعبانی بهار، رئیس فدراسیون تیر و کمان نیز که از صحبت در مورد حذف نعمتی طفره می رفت سرانجام پس از اینکه نایب رییس فدراسیون تیر و کمان و سرمربی کره‌ای تیم ملی اظهارات متناقضی را درخصوص این موضوع  مطرح کردند، به خبرنگاران گفت: اول به من  بگویید که زهرا نعمتی چه صحبت هایی کرده است؟ هر مطلبی را که او مطرح کرده است از قول من هم انتشار بدهید! من که نباید صحبت کنم، شخص نعمتی و سر مربی تیم باید در این خصوص صحبت کنند!

جالب این است که زهرا نعمتی طبق صحبتی که پس از حذفش داشت ، تمام  مسئولیت این اتفاق را قبول کرد و گفت: مقصر اصلی این اتفاق خود من هستم نه شخص دیگری ! چون شرایط جسمی من متفاوت است باید بیش از سایر بازیکنان دقت کنم و در زمان بندی نیز دقت بیشتری به خرج میدادم و زودتر از حریف خود در خط حاضر می‌شدم.

پس از اینکه سرمربی و نعمتی هر دو اظهار داشتند مسئول این اشتباه خودشان هستند محمدرضا داروزنی، معاون توسعه ورزش حرفه‌ای و قهرمانی وزارت ورزش و جوانان در مورد حذف زهرا نعمتی از مسابقات تیر اندازی با کمان بازی‌های آسیایی و بررسی و برخورد با عاملان این امر اذعان داشت: درست است که زهرا نعمتی و مربی او، مسئولیت را گردن گرفته‌اند و گفته‌اند که اشتباه از آنها بوده است، ولی این قضیه نیاز به بررسی بیشتر با رئیس فدراسیون، مربی و بازیکن دارد و  این رویداد تلخ را باید در زمانی مناسب و در شرایط غیراحساسی پس از بازگشت به کشور بررسی کرد تا برخورد لازم با مسئولان آن صورت گیرد.

نصرالله سجادی سرپرست کاروان ایران در بازیهای آسیایی جاکارتا نیز که از صحبت درباره اتفاقات پیش آمده در بازی های آسیایی تیر وکمان در خصوص حذف نعمتی در مسابقه اش خودداری می کرد سرانجام صحبتی کوتاه در این باره کرد و اظهار داشت: از مسئولان فدراسیون تیر و کمان در این مورد توضیح خواسته ام و آنها نیز  توضیحات خود را  ارائه داده‌اند و از آنجا که زهرا نعمتی در مصاحبه ای اعلام کرده خود مقصر حذفش از این مسابقات بوده این طور به نظر می رسد مقصر اصلی نعمتی تشخیص داده شده است!

این حذف تلخ به دلایل غیر فنی که برای بانوی ملی پوش کشورمان رخ داده است نخستین اشتباه از این دست در ورزش ما نیست و بدون شک  آخرین نیز نخواهد بود.

 یک بار بوکسور کشورمان  به علت جا گذاشتن دستکش ، المپیک را از دست می دهد ،بار دیگر  به دلیل سهل انگاری تیم امیدمان از المپیک حذف می شود و این بار در بازی های مهم آسیایی 2018 جاکارتا نیز قرعه به نام زهرا نعمتی افتاد تا امروز اتفاق تلخی دیگر در جامعه ورزشی را شاهد باشیم.

اما در همه این اتفاقات یک وجه مشترک قرار دارد، آن هم این است که هیچ مسئولی نمی خواهد اشتباه را قبول کند و هر شخص به شخصی دیگر پاس می دهد!

گفتنی است حذف زهرا نعمتی که به دلیل ناتوانی جسمی که دارد با شرایطی خاص به رقابت می پردازد، سبب شد تا حجم زیادی از اعتراضات علیه مسئولان پر تعداد ورزش ایران در بازی های آسیایی جاکارتا در فضای مجازی به راه بیفتد.