به گزارش پارس نیوز، فوتبال یک ماه بحث اصلی خانواده‌ها و فوتبالدوستان شده بود و این رویداد بزرگ ، همه اقشار جوامع مختلف را متحدانه در مقابل جعبه جادویی میخ‌کوب کرد. جایی که شادی‌ها  و غم‌ها برای همه بود. از حالا باید چهار سال دیگر انتظار کشید تا این بار کشور کوچک قطر در نزدیکی‌های خلیج فارس میزبانی بیست و دومین دوره جام جهانی را عهده دار باشد. جامی که برای آخرین بار با حضور ۳۲ تیم برگزار خواهد شد.

* جام جهانی در شرایطی شروع شد که همه صحبت‌ها درباره کریستیانو رونالدو، لیونل مسی و محمد صلاح بود ولی در نهایت به کیلیان ام‌باپه، لوکا مودریچ و ادن هازارد ختم شد. نیمار بین یک فوتبالیست و بازیگر در زمین بازی کارش را پیش برد. بزرگنمایی‌های او در زمین، نمایش خوب او را هم زیر سوال برد.

* کیلیان ام‌باپه بعد از سال‌ها، به اولین جوانی تبدیل شد که در فینال جام جهانی گلزنی می‌کند. پله ۷۷ ساله در واکنش به این اتفاق گفت: اگر ام‌باپه همین طور رکوردهای من را بشکند، شاید مجبور شوم کفش‌هایم را دوباره به پا کنم ولی ام‌باپه با فروتنی در جواب نوشت: پادشاه همیشه پادشاه می‌ماند.

* فوتبال به خانه برنگشت ولی خیلی‌ها با تقلید از جلیقه‌های سرمربی تیم ملی انگلیس، با این تیب در خیابان‌ها دیده می‌شدند و تحت تاثیر گرت ساوت‌گیت قرار گرفتند. 

* دو قهرمان قبلی جام جهانی حذف زودهنگامی داشتند. اسپانیا قهرمان جام جهانی ۲۰۱۰ در این دوره کارش را با اخراج سرمربی یک روز قبل از رقابت‌ها شروع کرد. پاس‌های مداوم بازیکنان این تیم از چپ به راست و از راست به چپ نتوانست رخنه‌ای در دفاع روسیه ایجاد کند. آلمان نیز برای اولین بار در ۸۰ سال اخیر نتوانست از مرحله گروهی جام جهانی صعود کند و در همان مرحله گروهی حذف شد.

* روسیه بعد از بحران دوپینگ که باعث حذف این تیم از المپیک شده بود، توانست نه تنها جام جهانی را به خوبی میزبانی کند، بلکه تیم ملی این کشور نیز به جمع هشت تیم برتر راه یافت. استانیسلاو چرچسوف سرمربی روسیه در کنفرانس خبری بعد از بازی با عربستان، نشست خبری را ترک کرد تا به یک تلفن پاسخ دهد. در برگشت به نشست او اعلام کرد رئیس جمهور بود. حالا دیگر روسیه را به خاطر دوپینگ ورزشکارانش نمی‌شناسند بلکه به خاطر عملکرد خوب بازیکنان فوتبالش به یاد خواهند داشت. 

* گل سوم بلژیک به ژاپن که با پاس‌های تک ضرب بازیکنان این تیم همراه بود، زیباترین گل این جام بود. نمایش خوب بلژیک در یک نیمه کار برزیل را هم یکسره کرد. این تیم نمایش بسیار خوبی در جام جهانی داشت و فوتبال زیبایی داشت.

* علیرضا بیرانوند دروازه‌بان ایرانی که گذشته تلخی داشت و در خیابان‌های تهران، بی خانمان بود پنالتی کریستیانو رونالدو را مهار کرد. دروازه‌بان ایسلند که فیلم ساز ماهری در کشور خودش است پنالتی لیونل مسی را مهار کرد و دروازه‌بان ۴۵ ساله تیم ملی مصر هم پنالتی عربستان را در این جام مهار کرد.

* کرواسی با ۴ میلیون نفر جمعیت به فینال جام جهانی راه یافت تا الهام بخش خیلی از کشورهای کوچک دنیا باشد. البته این کشور کوچک بازیکنان خیلی بزرگی دارد که در تیم‌هایی چون رئال مادرید، بارسلونا، اینتر، یوونتوس و اتلتیکومادرید بازی می‌کنند. کروات‌ها دومین کشور کم جمیعیتی بودند که به فینال جام جهانی رسیدند. همچنین ایسلند هم با ۳۰۰ هزار نفر در این جام، کم جمعیت‌ترین کشور حاضر در جام شد.

* لباس اصلی نیجریه و لباس دوم کره جنوبی در این جام زرق و برق خاصی داشت و جذاب بود.

* هواداران سنگال و ژاپن، ورزشگاه را بعد از بازی تمیز کردند. همچنین تعظیم بازیکنان ژاپن به سوی هوادارانشان، آن هم بعد از شکست تلخ برابر بلژیک، از نکات برجسته جام بود.

* اولین جام جهانی با سیستم VAR موفقیت آمیز بود. خیلی از تصمیمات اشتباه با این سیستم رفع شد و پنالتی‌های درستی به تیم‌ها داده شد ولی اعتراض‌های زیادی نیز به آن بود که وقت بازی را می‌گرفت. علاوه بر آن استفاده نادرست از آن در دیدار فینال سر و صدای زیادی ایجاد کرد.

* سیگار کشیدن و حرکت ناشایست مارادونا برابر هواداران نیجریه، حرکت ناشایست خواننده مراسم افتتاحیه و هجوم جیمی‌جامپ‌ها که برای گروه‌های افراطی و معترض روسی بودند، از نکات منفی این دوره بود.

* میچی باتشوایی دردآورترین خوشحالی بعد از گل را داشت و توپ او به دیرک دروازه خورد و به صورت خود بازگشت.