به گزارش پارس ، به نقل ازمشرق، با برگزاری بازی پایانی لیگ قهرمانان اروپا در لندن و قهرمانی بایرن مونیخ پرونده دور دیگری از این رقابت ها به اتمام رسید که البته، دارای نقاط قابل توجهی بود. افول اسپانیایی ها و درخشش خیره کننده آلمانی ها، از مواردی بود که نظر بسیاری را به خود جلب کرد؛ اما خارج از چهارچوب مستطیل سبز نیز اتفاقاتی روی داد که در نوع خود جالب توجه است. بررسی این موارد می تواند نکات آموزنده و قابل تاملی را برای ما داشته باشد.
یکی از مواردی که در این بین کمتر نیز مورد توجه بوده، به گردش مالی این مسابقات باز می گردد. بررسی ها حکایت از اعدادی دارد که از دلیل توجه کمپانی ها و شرکت های بزرگ اقتصادی به این پدیده حکایت دارد. در حقیقت، شاید بتوان اذعان داشت چنین حجم تجارتی در کمتر پدیده ورزشی دیده می شود. البته، منابع کسب چنین درآمدی نیز دارای اهمیت است که در فرصتی دیگر به صورت مفصل بدان خواهید پرداخت.

**تیم فوتبال بایرن مونیخ با قهرمانی در این رقابتها چیزی حدود ۵۰ میلیون یورو سود به دست آورد.

× به هر تیم چقدر می رسد؟
مقامات اتحادیه فوتبال اروپا تقسیم بندی مشخص و در عین حال دقیقی برای تقسیم مناقع مالی میان تیم های حاضر دارند. این تقسیم بندی به قدری شفاف است که هر تیم با صعود یا سقوط به مبلغی مشخص رسیده و می تواند بر آن اساس، برنامه ریزی کند. همین نیز موجب شده تا تیم ها بتوانند چشم انداز دقیقی از آینده داشته باشند و براساس آن حرکت کنند.
اما تیم اول و دوم به چه پاداشی می رسند؟ ۱۰.۵ میلیون یورو به تیم برنده یعنی بایرن مونیخ و ۶.۵ یورو به تیم بازنده فینال ویمبلی یعنی بروسیا دورتموند خواهد رسید. تیم هایی نیز که به مرحله نیمه نهایی رسیدند (بارسلونا، رئال مادرید، بروسیا دورتموند و بایرن مونیخ) ، ۴.۹ میلیون یورو دریافت خواهند کرد. در مرحله قبلی (یک چهارم نهایی) به هر تیم ۳.۹ میلیون یورو داده خواهد شد. برای تیم هایی نیز که وارد جمع ۱۶ نفره می شوند، مبلغی معادل ۳.۵ میلیون یورو در نظر گرفته شده است.
هر تیمی بتواند به مرحله گروهی لیگ قهرمانان وارد شود، ۸.۶ میلیون یورو نصیبش می شود که بدون در نظر گرفتن نتایجش است. هر پیروزی یک میلیون و هر تساوی ۵۰۰ هزار یورو می ارزد. البته، راه یابی تیم ها به مرحله حذفی ماقبل گروهی، سودی ۲.۱ میلیون یورویی در پی خواهد داشت. این اعداد در فصل جاری ثابت بوده و بخشی از آن هم به تیم ها پرداخت شده است.

× منبع اصلی در حق پخش تلویزیونی
در این بین، بایستی توجه داشت که منبع اصلی در درآمد تیم ها که منجر به سود هنگفتشان می شود، در حق پخش تلویزیونی نهفته است. این موضوع منجر به سودی عجیب برای اتحادیه فوتبال اروپا و به تبع آن، باشگاه ها می شود. می توان اذعان داشت که بیش از ۵۰ درصد درآمدها فقط در این موضوع نهفته و گردش مالی هنگفت این اتحادیه ریشه در این مورد دارد.
در سال جدید یوفا قرارداد خود را با رقم ۴۰۰ میلیون پوند فقط برای این مسابقات با شبکه های اسکای و آی تی وی تمدید کرد. البته این معامله فقط برای پخش دیدارهای لیگ قهرمانان اروپا بوده و سایر رقابت ها مشمول این رقم نمی شوند. موارد دیگری مثل بلیت فروشی، تجارت حاشیه دیدارها و… ، دیگر منابع درآمدی این سازمان است که در نوع خود، بسیار متنوع و جالب توجه است.
این بازی ها به پایان رسید؛ اما این گردش عجیب مالی، درسی است برای فوتبال هایی مانند ما که اگرچه سرشار از استعداد است؛ اما هنوز در مراحل نخست حرفه ای شدن قدم می زند.