به گزارش پارس ، به نقل ازفارس، مسابقات فوتبال قهرمانی آسیا از روز سه شنبه در گروه دوم به میزبانی بنگلادش آغاز شد که در آن تیم ملی ایران با دو شکست مقابل فیلیپین و تایلند و یک پیروزی مقابل بنگلادش شانس حضور در جام جهانی ۲۰۱۵ را از دست داد تا سفر هزاران کیلومتری هلنا کاستای پرتغالی به ایران بدون نتیجه بماند.

* ۳ گل در ۴ دقیقه؛ جام جهانی پرید

تیم ملی فوتبال بانوان ایران در اولین دیدار خود مقابل فیلیپین، تیم هشتادو سوم جهان و هجدهم آسیا قرار گرفت و در حالی که پیش بینی می شد تا ایران در این دیدار به پیروزی برسد، اما با یک نتیجه باور نکردنی و با ۶ گل مقابل این تیم شکست خورد. دریافت ۳ گل در ۴ دقیقه و گل به خودی سرشین کمانگر عملا رویای رسیدن به جام جهانی کانادا را از ایران گرفت.

ملی پوشان ایران در دومین دیدار مقابل بنگلادش به برتری ۲ بر صفر رسیدند، اما این پیروزی برای بانوان نتیجه ای نداشت و شکست ۵ بر یک مقابل تایلند پایان کار بانوان بود.

* مرخصی های کاستا، کار دست بانوان داد

هنگامی که فدراسیون فوتبال با وجود مشکلات مالی و بالا رفتن قیمت ارز، با هلنا کاستا قرارداد امضا کرد، پس از حضور یک ماهه وی و امضای قرارداد، کاستا برای تعطیلات کریسمس راهی کشورش شد، اما این تعطیلات به دلایلی حدود یک ماه به طول انجامید و تمرینات زیر نظر مربیان داخلی پیگیری شد.

این مسائل به همین جا ختم نشد و تعطیلات هر چند وقت یکبار کاستا، اردوهای تیم ملی را تعطیل کرد. البته فارس در ابتدا گزارشی در این خصوص منتشر کرد، اما مورد اتهام فدراسیون قرار گرفت که چرا حمایتی از بانوان صورت نمی گیرد. تعطیلات گاه و بی گاه تیم ملی و وقفه در برگزاری اردوها، این سوال را برای ما به وجود آورد که آیا واقعا هدف فدراسیون، رفتن بانوان به جام جهانی است؟ اگر واقعا این طور است، پس چرا تعطیلات بین اردوها بسیار زیاد است.

سوال دیگری هم در این میان که به ذهن می رسید و مهم بود، تغییر لیست بازیکنانی است که در هر اردو به چشم می خورد و البته درست به نظر می رسید تا کاستا بهترین ترکیب را برای ایران در نظر بگیرد، اما در نهایت فریده شجاعی، نایب رئیس بانوان فدراسیون فوتبال که از عملکرد بانوان ناراضی بود در مصاحبه اش اعلام کرد که تیم ملی با ترکیب اصلی اش به این مسابقات نرفته است! صحبت هایی که به نظر می رسد تنها توجیه برای این نتیجه ضعیف است. اگر واقعا این طور که شجاعی می گوید، باشد چرا کاستا به طور مداوم لیست تیم ملی را تغییر می داد و یا چرا در نهایت چند بازیکن فوتسالی به تیم ملی فوتبال دعوت شدند؟

* جذب مربی خارجی، باری به هر جهت/ انتظار معجزه نداریم

فدراسیون فوتبال در بخش بانوان پس از مدتی جستجو سرانجام مربی تیم ملی قطر را به ایران آورد، اما آیا واقعا کاستا در این کشور موفق بود؟ یا فدراسیون می خواست با هزینه کم فقط مربی خارجی برای بانوان جذب کند؟ واقعا هدف از جذب کاستا برای تیم ملی ایران چه بود؟

" انتظار معجزه از سرمربی خارجی نداریم" حرف تکراری شجاعی در مصاحبه های مختلفش بود و البته درست. اما یک نکته؛ خانم شجاعی! هیچ کسی هم انتظار معجزه و رفتن روی سکو را از این مربی پرتغالی نداشت، اما انتظار هم نداشتیم مقابل فیلیپین ۶ گل بخوریم آن هم ۳ گل در ۴ دقیقه که واقعا هیچ حرف و توجیهی برای آن وجود ندارد.

می گویید فیلیپین ۶ بازیکن آمریکایی جذب کرده، این هم درست، اما چرا هنگامی که این حریف تیم ملی آنالیز شد، کسی نمی دانست که حریف در چه وضعیتی است؟ چرا نباید از حریف ایران آن هم در چنین رقابت حساسی شناخت لازم صورت بگیرد. دنیای ارتباطات است و خوشبختانه فدراسیون های مختلف اخبارشان را در این خصوص روی خروجی قرار می دهند، اما آیا واقعا فدراسیون فوتبال به تازگی اخبار مربوط به حریفان ایران را پیگیری کرده بود؟ نتیجه ضعیف تیم ملی تنها مربوط به کاستا نیست، بلکه فدراسیون و بازیکنان نیز قطعا در کسب این نتیجه بی تقصر نیستند.

* و در پایان صحبتی با فدراسیون

فدراسیون فوتبال برای حضور در این مسابقات خبرنگاری را اعزام نکرد چرا که به گفته خودشان می ترسیدند مشکلات بانوان در این مورد رسانه ای شود! فدراسیون فوتبال که روابط عمومی را به این دوره از رقابت ها اعزام کرده بود، هیچ خبری جز نتیجه روی خروجی قرار نداد و به این موضوع فکر نکرده بود به هر حال رسانه های مختلف از جمله میزبان و مهمتر از همه سایت AFC اخبار را روی خروجی قرار می دهند. انتظار این است که حداقل به دلیل حمایت ها و زحماتی که رسانه ها و خبرنگاران در این مدت از تیم ملی داشتند حداقل در درج اخبار، اطلاعات کامل تری در اختیار آنها قرار می گرفت.

فوتبال بانوان حضور در جام جهانی ۲۰۱۵ را از دست داد، اما امیدواریم این بار با برنامه ریزی درست و مناسب در جهت رسیدن به جام جهانی دیگر، به خوبی قدم بردارد. امیدواریم این بار حریفان ایران به خوبی آنالیز شوند تا هیچ حرف و حدیثی باقی نماند.