به گزارش پارس ، به نقل از باشگاه خبرنگاران، سرمربیان تیم های فوتبال کشورمان اغلب افراد ثابتی هستند، در واقع لیست ثابتی از نام های تکراری که از تیمی به تیم دیگر راه پیدا می کنند برخی از آنها بیشتر دوران مربیگری خود را در لیگ برتر به سر می برند و برخی دیگر در نوسان بین لیگ برتر و لیگ های دسته پائین تر در حال فعالیت هستند. عده ای از این مربیان بسیار پرکار و برخی دیگر نیز تنها در برخی از سالها و شاید برای چند ماه مربیگری می کنند.

در این میان نیز بعضی از مربیان جوان و عده ای پا به سن گذاشته تر هستند البته اگرچه شاید تجربه یکی از عوامل موفقیت تیم ها باشد اما باید پذیرفت که لزوماً بحث سن در کسب نتیجه نقشی ندارد چه بسیار مربیانی که با سن کمتر افتخارات به مراتب زیادتری را کسب کرده اند.

مسن ترین مربی لیگ ما محمود یاوری است، مربی ۷۳ ساله ای که در تیم های ابومسلم، استقلال اهواز، برق شیراز، تراکتورسازی تبریز، راه آهن، شاهین، صبا، پاس همدان، استیل آذین و فجر حضور داشته است. یاوری ۱۲ سال متوالی در سپاهان مربیگری کرده است و معتقد است همین ثبات در مربیگری می تواند به کسب نتیجه کمک کند. وی یکی از مربیانی بود که با قانون محدودیت سنی مربیان مخالفت کرد.

علی پروین سلطان فوتبال ایران و اسطوره پرسپولیسی ها از جمله مربیان قدیمی فوتبال کشور است که در حال حاضر از پیشکسوتان و تصمیم گیرندگان این تیم است.

پروین از جمله مربیان سنتی فوتبال کشورمان است. وی در سال ۴۲ مربیگری را با تیم پرسپولیس شروع کرد. در سال ۶۸، سرمربی تیم ملی شد و در تیم های دیگری همچون تیم ملی امید، سرخپوشان دلوار افزار و استیل آذین نیز فعالیت داشت.

شاید نتوان فردی همچون امیر قلعه نوعی پیدا کرد که در این سن و سال تا به این حد افتخار کسب کرده باشد. قلعه نوعی در تیم های استقلال اهواز، استقلال، مس کرمان، سپاهان و تراکتورسازی حضور داشته است.

قلعه نوعی به ویژه در چند سال اخیر در هر تیمی حضور داشته بسیار خوب نتیجه گرفته است تا جایی که دوبار قهرمان جام حذفی و ۵ بار هم در لیگ موفق به قهرمانی شده است.

امیر قلعه نوعی در میان تیم های لیگ برتری یکی از مطمئن ترین گزینه هایی است که نشان داده راه موفقیت را به خوبی بلد است و شاید به همین خاطر باشد که با پیشنهادات زیادی همراه بوده است.

محمد مایلی کهن نیز یکی دیگر از سرمربیانی است که بیشتر حضورش در تیم ملی مطرح بوده است.

مایلی کهن در سال ۷۱، سرمربی تیم ملی فوتسال، در سال ۷۴ سرمربی تیم ملی بزرگسالان و در سال ۸۲ سرمربی تیم ملی امید بوده است.

مایلی کهن در پایان لیگ دوازدهم نیز پس از استعفای یحیی گل محمدی یکی از گزینه های هدایت تیم سرخپوشان است.

مجید جلالی نیز از دیگر مربیانی است که اگر چه در لیگ دوازدهم هدایت تیمی را بر عهده نداشت اما کارنامه پرکاری داشته است، آقای معلم مربیگری را با تیم کاخ جوانان آغاز کرد.

جلالی در تیم های پاس، صبا باتری، شهید قندی، استقلال اهواز و فولاد مربیگری کرده است شاید یکی از پرافتخار ترین نتایجی که وی کسب کرده است سرمربیگری اش با تیم پاس بوده است.

جلالی فصل قبل با فولاد خوب نتیجه نگرفت و از این تیم جدا شد. وی برای سرمربیگری در لیگ سیزدهم پیشنهاداتی از تیم های مختلفی داشته است که باید دید در این دوره از لیگ شاهد فعالیت وی در لیگ برتر خواهیم بود یا نه.

جلالی یکی از مربیانی است که به اصول نوین مربیگری اعتقاد ویژه ای دارد.

منصور پورحیدری از سال های دور مربیگری کرده است. وی از سال ۵۴ دستیار رایکوفر و سپس جگیچ شد. بعد از مدتی سرمربی استقلال تهران شد و در تیم های سپاسی و حتی تیم ملی نیز فعالیت کرد.

وی مدت هاست که به حرفه سرمربیگری مشغول است.

پرویز مظلومی هم اگر چه امسال چندان نامی آشنا در لیگ نبود و در آلومینیوم نتیجه نگرفت اما سرمربی پر کاری بوده است و در مجموع خوب هم کار کرده است.

مظلومی در تیم هایی از جمله صنعت نفت آبادان، صبا باتری، ابومسلم، مس کرمان و استقلال حضور داشته است. وی در لیگ برتر دهم با تیم استقلال به قهرمانی رسید. در لیگ هشتم با این تیم سوم شد و یکی از نتایج بسیار خوبی هم که کسب کرد سومی با تیم مس در لیگ یازدهم بود.

از دیگر مربیان قدیمی که امروز به نوعی به یک کارشناس فوتبال تبدیل شده اند می تواند به بیژن ذوالفقار نسب اشاره کرد.

ذوالفقار نسب در تیم هایی از جمله پیکان، برق شیراز، سایپا، داماش و ذوب آهن حضور داشته است. وی کارش را با سرمربیگری در تیم متخب همدان آغاز کرد.

وی دو بار با سایپا قهرمان شد و در سال ۷۲ هم قهرمانی لیگ و هم قهرمانی جام حذفی را از آن خود کرد.

امسال یکی از مربیانی که با تیم بومی خود کار کرد و در ابتدا خوب نتیجه گرفت و سپس تیمش دچار حواشی ناشی از مشکلات مالی شد، کسی نبود جز محمد احمد زاده.

وی در تیم هایی هم چون برق شیراز، ملوان، فجر سپاسی و پیکان حضور داشته است.

یکی از مهم ترین فعالیت های وی لیگ یکی کردن فجر سپاسی و پیکان بود.

از جمله سرمربیان مطرح دیگر می توان به فیروز کریمی، فرهاد کاظمی، ابراهیم قاسمپور، رسول کربکندی، اکبر میثاقیان، علی دایی و… اشاره کرد.

شمار مربیان حاضر در لیگ به قدری زیاد است که به طور قطع هر گزارشی در این خصوص تنطیم شود باز هم دارای نواقصی خواهد بود.

امسال لیگ برتر دوباره شاهد حضور فیروز کریمی بود حضوری که باز هم فرجام چندان خوشی نداشت و کریمی درد سر ساز باز هم با محرومیت مواجه شد.

کریمی که در تیم هایی هم چون ابومسلم، راه آهن، استقلال اهواز، استقلال، شاهین، صبای قم و پیکان حضور داشته است. وی در برخی از سال های مربیگری اش نتایج بسیار خوبی کسب کرد و گاهی نیز تنها با حواشی دست و پنجه نرم می کرد.

فرهاد کاظمی هم نو به خود مربی حاشیه سازی است. وی در تیم هایی از جمله ابو مسلم – پیکان – سپاهان – صبا باتری و مس کرمان حضور داشته است. وی قهرمانی با تیم سپاهان را در کارنامه خود دارد.

ابراهیم قاسمپور مصمم و جدی نیز در تیم های برق شیراز- نفت آبادان – داماش و مس فعالیت داشته است.

کربکندی امسال بسیار زود از هدایت تیمش کنار گذاشته شد. وی سابقه فعالیت د ر تیم های پاس – ذوب آهن – برق شیراز – صبای قم و راه آهن را داشته است.

شاید یکی از جالب ترین چهره های مربیگری فوتبال ایران اکبر میثاقیان باشد سرمربی که در تیم های هم چون ابو مسلم – شموشک – راه آهن – استقلال اهواز- شهرداری تبریز و شاهین بوشهر و سرانجام آلومینیوم حضور داشته است.

علی دایی یکی دیگر از سر مربیان کشورمان است که با سایپا قهرمان شد و نشان داد که علاوه بر توانمندی هایش در بازیکنی فوتبال، می تواند مربی خوبی نیز باشد. دایی بعدتر در پرسپولیس فعالیت کرد اما سرانجام به نحوی نه چندان درست از این تیم کنار گذاشته شد.

وی در لیگ دوازدهم هدایت تیم راه آهن را بر عهده داشت.

حسین فرکی نیز که یکی از موفق ترین مربیان لیگ برتر دوازدهم بود در تیم های پاس تهران – تیم ملی ایران تیم ملی امید ایران – کاوه تهران – نفت تهران و فولاد سر مربیگری کرده است.

فرکی از جمله سر مربیانی است که از لحاظ فنی عملکرد بسیار خوبی دارد.

منصور ابراهیم زاده نیز از سر مربیان کار نامه دار کشورمان بوده است که به ویژه با تیم ذوب آهن خوب نتیجه گرفته است. ابراهیم زاده در تیم های ذوب آهن – سپاهان – تیم ملی و نفت تهران حضور داشته است.

از جمله افتخارات سر مربی گری ابراهیم زاده می توان به نائب قهرمانی و سومی در لیگ برتر و قهرمانی در جام حذفی با ذوب آهن و نائب قهرمانی در لیگ قهرمانان آسیا اشاره کرد. /آق