پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- مصطفی شوقی- اول- امروز 5شهریور سالروز تولد تنها «مرد» حال حاضر ورزش ایران است؛ غلامرضا تختی. شاید بگویید چرا «حال حاضر!» او که به رحمت خدا رفته؟! و اینکه این واژه تنها «مرد» هم خیلی نگاه صفروصدی است. چرا این‌قدر بی‌رحمانه در مورد ورزش سخن می‌گویید؟ یعنی بعد از «اسطوره اخلاق»، ورزش کشور همچون او بازتولیدی نکرده و گویی زمان در  بعد از تختی و پس از تختی متوقف شده است اما حکایت عجیبی است که باید در این شهر پر از اسطوره به دنبال افسانه اخلاقی فردی برویم که همه می‌خواهند مثل او باشند، به او اقتدا می‌کنند و در آموزه‌های اخلاقی که در ورزش کشور به طور رسمی ترویج می‌شود، او مرشد همه ورزشکاران است اما نمی‌دانم که چرا ورزشکارانی که باید الگویی مانند او داشته باشند، مثل او که نیستند، در راه او نیز قدم نمی‌گذارند. ساده اندیشانه است که ورزش امروز کشور را در همه ابعاد، ورزشی در جهت اخلاق بدانیم. بسیاری حتی امروز منتظر تولد او نیز نیستند و آن را جشن نمی‌گیرند چه آنکه بیش از تولد اسطوره اخلاق، مرگش را به سوگواری می نشینیم. خوب چه می‌شود کرد این خود شاید تمثیلی باشد برای ورزش کشور که اخلاق بعد از او نیز رخت از این دنیا بسته است. 

دوم- حسن یزدانی، کشتی‌گیر قهاری است و در مسابقات پاریس بسیار بی‌نظیر کشتی گرفت.  او گاهی وقت‌ها به یاد ما می‌آورد که نه! این کشتی را می‌شود هنوز دوست داشت. می‌شود همه نامهربانی‌ها که به برخی از اهالی کشتی شده است را برای مدتی فراموش کرد و دلخوش بود به جست‌وخیز این قهرمان جویباری در روی تشک کشتی و کیف کرد اما رسم بدی است در این کشتی که در سایه بلند تک‌مدال حسن یزدانی، افت کشتی فرنگی و برخی از اوزان کشتی آزاد را نبینیم و آنها را فراموش کنیم. مدال حسن یزدانی مبارک اما او را نباید ویترین کنیم برای لاپوشانی از افت تاسف‌برانگیز کشتی فرنگی و برخی از اوزان کشتی آزاد و البته اینکه رشد سریع کشورهای دیگر در برخی از اوزان زنگ خطر برای ماست. 

سوم- در روز تولد آقا تختی، مدال طلای حسن یزدانی، شاید به ورزش ایران هدیه بامعنی داده است. اسمش را می‌توان گذاشت «تذکر به خودمان»، تذکر به مسئولان ورزش کشور، آقای رئیس کمیته المپیک که نمی‌دانیم چرا به پاریس رفته است و بنابرچه پروتکلی در این سفر حضور دارد؟ شاید دوستان کمیته ملی المپیک بگویند برای پاره‌ای از مذاکرات در باب همکاری مشترک میان ورزش ایران و فرانسه در حاشیه مسابقات جهانی کشتی مذاکراتی صورت گرفته است؟ سوال جدی اینجاست که چه رابطه ورزشی میان ایران و فرانسه تاکنون بوده که ضرورت همکاری مشترک احساس شده است؟! در این مدت رئیس کمیته ملی المپیک به کدام مسابقات جهانی رشته‌های ورزشی دیگر رفته است؟ در زمانه‌ای که کمیته ملی المپیک بنا بر اظهارات مسئولانش مشکلات مالی بسیاری دارد، چرا باید به جای حضور در کشور و پیگیری‌های لازم، او به دعوت فدراسیون کشتی به این سفر برود؟ پروتکل‌های موجود در جهان در این مورد چه می‌گوید؟ آیا مثلا رئیس کمیته المپیک کشورهای دیگر نیز در این مسابقات حضور دارند و اگر دارند چه موضوعاتی را پیگیری می‌کنند؟ امیداویم که نتایج سفر آقای هاشمی شفاف و دقیق اعلام شود، مخصوصا دلایل پیام تبریک ایشان برای سومی تیم کشتی فرنگی در حالی که از نظر مدالی ما در جایگاه دوازدهم قرار گرفته‌ایم. 

اما هدیه اخلاقی تولد آقا تختی -همان تذکر اخلاقی به خودمان- می‌تواند این باشد که مسئولان ورزش کشور هم مثل ورزشکارانی همانند حسن یزدانی که با مدال طلایشان دل مردم ایران را شاد کردند، کارهایشان و سفرهایشان باید یک ارزش افزوده برای ورزش کشور داشته باشد.