در فصل نقل و انتقالات طولانی فوتبال ایران، بازیکنان بزرگی از تیم‌های خود جدا شدند. تعدادی از آنها به میل خود به تیم دیگری نقل مکان کردند و تعدادی هم با توجه به اینکه با مربی جدید مشکلاتی داشتند مجبور به جدایی و پیوستن به تیمی دیگر شدند.

 

انتقال تعدادی از این بازیکنان در زمان خود، سر و صدای زیادی ایجاد کرد اما در نهایت عملکرد آنها در تیم‌های جدیدشان، چشمگیر نبود و می‌شود از آنها به عنوان پروژه‌های شکست خورده یاد کرد.

 

محمدرضا خلعتبری

ستاره پرحاشیه سپاهان در حالی که پیشنهاد استقلال را هم در جیب داشت در چرخشی عجیب و ناگهانی به گسترش فولاد تبریز پیوست تا تیم فراز کمالوند یکی از پرمهره‌ترین تیم‎های لیگ شانزدهم لقب بگیرد. پیش‌بینی می‎شد خلعتبری نقش مهمی در تیم تبریزی داشته باشد اما این اتفاق نیفتاد. او در بازی هفته سوم مقابل پرسپولیس واکنش بدی نسبت به تعویض خود نشان داد و همین باعث شد تا مورد غضب کمالوند قرار بگیرد. خلعتبری در بازی‌های بعدی تیمش هم کامل بازی نکرد و حتی در مقطعی شایعه اخراجش از تیم هم مطرح شد که البته مسئولان باشگاه گسترش فولاد از آن با عنوان محترمانه «استراحت اجباری»! نام بردند. به هر حال خلعتبری تا امروز 428 دقیقه در ترکیب گسترش فولاد بازی کرده، بدون این که گلی زده باشد یا پاس گلی داده باشد. به این ترتیب او در صدر فهرست نقل و انتقالات شکست خورده قرار می‌گیرد.

 

سجاد شهباززاده

مهاجم گلزن استقلال به صورتی ناخوشایند از این تیم جدا شد. او حتی با افشارزاده برای جدا شدن از استقلال درگیری لفظی هم پیدا کرد و این دو نفر در مصاحبه‌های مختلف علیه هم صحبت‌هایی مطرح کردند. سرانجام شهباززاده به قیمت از دست رفتن بخشی از محبوبیتش در میان هواداران، از استقلال جدا شد و به آلانیااسپور ترکیه پیوست. او امیدوار بود با درخشش در سوپرلیگ ترکیه، دوباره اعتماد کارلوس کی‌روش را جلب کند و به تیم ملی دعوت شود. اما شهباززاده در این تیم بهه تدریج روندی نزولی را در پیش گرفت. او در بازی‌های تدارکاتی و بازی‌های ابتدایی آلانیا در ترکیه حداقل به عنوان بازیکن ذخیره به میدان می‌رفت اما به تدریج یک نیمکت‌نشین محض شد و سرانجام به سکوها تبعید شد. مدتی پیش، بازگشت او به استقلال در صدر اخبار این باشگاه قرار گرفت اما این اتفاق نیفتاد. سجاد هنوز هم در آلانیا اسپور نیمکت نشین و سکونشین است. درست مثل تیمش که در جدول سوپرلیگ ترکیه در رده های انتهایی قرار دارد.

 

رامین رضائیان

انتقال او و مهدی طارمی به ریزه اسپور ترکیه با بدترین شکل ممکن صورت گرفت. آنقدر که تعداد هواداران او در اینستاگرام به شدت کاهش یافت. او هم بعد از اینکه طارمی پشیمان شد و به پرسپولیس برگشت، احساس پشیمانی کرد و پس از چانه‌زنی‌های زیاد مسئولان باشگاه با برانکو، به پرسپولیس برگشت. آن هم در حالی که بین هواداران دودستگی ایجاد شده بود. رضائیان به امید حضور در ترکیب اصلی و جبران آنچه که خودش اشتباه بزرگ می‌نامید، به پرسپولیس برگشت اما تنها چیزی که نصیبش شد، نیمکت‌نشینی در پرسپولیس بود. برانکو هنوز هم پس از گذشت هفته‌ها از بازگشت او، به رضائیان روی خوش نشان نمی‌دهد و در مقابل کسانی که از او می‌خواهند به رامین بازی بدهد، به شدت جبهه می‌گیرد. رضائیان البته در تیم ملی روزهای خوبی را می‌گذراند و یکی از بازیکنان تاثیرگذار تیم کی‌روش است.

 

محمدحسین کنعانی‌زادگان

یکی از بمب‌های بزرگ نقل و انتقالات، مدافع جوان ملوان بود. او که سابقه حضور در پرسپولیس را داشت پس از حرف و حدیث‌های فراوان، بالاخره به استقلال پیوست. اتفاقی که با واکنش شدید باشگاه پرسپولیس و شکایت آنها به سازمان لیگ روبرو شد. شکایت پرسپولیسی‌ها به جایی نرسید و کنعانی‌زادگان رسما استقلالی شد. اما عملکرد این بازیکن در استقلال چیزی در حد فاجعه بود. او در دو بازی اول استقلال در ترکیب این تیم قرار گرفت و پراشتباه ظاهر شد. عملکرد او آنقدر بد بود که از شنیدن خبر مصدومیتش، استقلالی‌ها خوشحال و پرسپولیسی‌ها ناراحت شدند. مصدومیت او هنوز بهبود نیافته اما حتی در صورت پایان دوران مصدومیت، بعید است که او دوباره به ترکیب اصلی آبی‌ها برگردد. می‌توان گفت برخلاف روزبه چشمی که آبی‌ها برای بازگشتش لحظه‌شماری می‌کنند، در استقلال کسی منتظر بازگشت کنعانی‌زادگان نیست.

 

آرش برهانی

آقای گل محبوب استقلالی‌ها، بالاخره پس از 9 سال از این تیم جدا شد. منصوریان نام او را از لیست بازیکنان موردنیاز خود خارج کرد و برهانی با دلخوری از این تیم جدا شد و به پیکان رفت. همه منتظر شروع فصل بودند تا برهانی با عملکرد خودش، اشتباه منصوریان را ثابت کند اما با اتفاقاتی که افتاده، امروز کسی منصوریان را بابت رد کردن آرش آقای گل سرزنش نمی‌کند. برهانی در پیکان در دو بازی اول مجموعا 109 دقیقه به میدان رفت و فقط موفق به گرفتن یک پنالتی شد. مدتی بعد او مصدوم شد و هنوز هم بهبود نیافته است. مجید جلالی در آخرین مصاحبه‌اش مدعی شد که برهانی در ابتدای فصل 8 کیلو اضافه وزن و چربی بدن معادل 17 درصدی داشت و هنوز هم به آمادگی لازم نرسیده است.

 

سیدجلال رافخایی

مهاجم گلزن ملوان پس از سقوط انزلی‌چی‎ها به دسته اول، از این تیم جدا شد و به ماشین‌سازی تبریز پیوست. او در دو بازی برای این تیم به میدان رفت و یک گل از روی نقطه پنالتی به ثمر رساند. اما به دلایلی که هنوز هم مشخص نیست از این تیم جدا شد. این اتفاق آنقدر برای رافخایی سخت بود که ناگهان تصمیم به خدداحافظی از فوتبال گرفت. اما به گفته خودش با درخواست تعدادی از همبازیان سابقش از این تصمیم منصرف شد و به خونه به خونه بابل در لیگ یک پیوست اما در این تیم هم هنوز جایگاه ثابتی پیدا نکرده است.    

 

آرش افشین

مهاجم فصل گذشته ملوان که مدت زیادی را با مصدومیت دست و پنجه نرم کرد در آخرین روز نقل و انتقالات به استقلال پیوست تا جای خالی سجاد شهباززاده را پر کند. او به گفته خودش قصد داشت در استقلال به روزهای اوج خود برگردد و دوباره ملی‌پوش شود اما او تا پایان هفته هشتم فقط 27 دقیقه برای استقلال به میدان رفته است. افشین حتی در روزهایی که علی قربانی گلزن مصدوم بود، جایی در ترکیب استقلال پیدا نکرد و حالا با بهبود مصدومیت قربانی، حتی احتمال بازگشت افشین به سکوها هم وجود دارد.