در این گزارش به معرفی 10 فاجعه مرگباری که در طول تاریخ در ورزشگاه ها رخ داده اند می پردازیم : 

 

1.    فاجعه در ورزشگاه ابراکس ( گلاسگو 1902) : از این اتفاق می توانیم به عنوان نخستین فاجعه ای که در دنیای فوتبال رخ داده است نام ببریم. در آن سال صندلی ها و جایگاه تماشاچیان از چوب ساخته شده بود. در بازی میان تیم های انگلیس و اسکاتلند ، فرو ریختن جایگاه چوبی تماشاچیان باعث مرگ 26 نفر شد. این اتفاق باعث ایجاد قانونی شد که ورزشگاه ها را از ساخت جایگاه های چوبی منع می کند.

 

2.    برندن پارک ( بولتون 1946) : زمانی که سر استنلی متئوس برای دیدن از برندن پارک برای انجام مسابقات اتحادیه انگلیس به این ورزشگاه آمده بود، 85 هزار نفر به این ورزشگاه آمده بودند. زمانی که ظرفیت این ورزشگاه بیش از حد معمول پر شد، به دیواره این ورزشگاه فشار آمد و باعث فرو ریختن جایگاه تماشاچیان و کشته شدن 33 نفر و مجروح شدن 400 نفر دیگر شد.

 

3.    استادیو ناسیونال ( لیما 1964) : زمانی که داور در لحظات پایانی بازی میان تیم های پرو و آرژانتین گل زده شده را مردود اعلام کرد، یکی از تماشاچیان عصبانی وارد زمین شد و به دنبال داور افتاد. سپس پای پلیس به این قضیه باز شد و با بیرحمی او را کتک زد و به دنبال این رفتار پلیس تماشاچیان دیگر هم عصبانی شدند و آشوب و غوغا بر پا کردند. سپس ماموران پلیس گاز اشک آور میان تماشاگران انداختند و هرج و مرج ایجاد شد و این درگیری ها باعث مرگ بیش از 300 نفر در این ورزشگاه شدند. این فاجعه را می توان به عنوان بدترین و مرگبارترین فاجعه در تاریخ فوتبال رقم داد.

 

4.    ورزشگاه ابراکس ( گلاسگو 1971) :  در دقایق پایانی مسابقه ای که در این ورزشگاه انجام می شد، 66 تماشاگر تیم گلاسگو رنجرز کشته  و 200 نفر از آنها هم مجروح شدند. این اتفاق به این علت رخ داد که یکی از هواداران در همگام خروج تعادلش را از دست داد و روی زمین افتاد. سپس او به دیگر هواداران برخورد کرد و در نتیجه این افتادن های زنجیره ای بسیاری از تماشاچیان کشته و مجروح شدند.

 

5.    ورزشگاه لوژنیکی ( موسکو 1982) : در لحظات پایانی فوتبال میان تیم های اسپارتاک و باشگاه هلندی هاریم ، تعداد زیادی از تماشاچیان به سمت در خروجی حرکت کردند تا پیش از شلوغی به مترو برسند. شاهدان گفته اند که یکی از هواداران روی پله ها افتاده است و سپس هواداران دیگر مانند دومینو یکی یکی روی زمین افتاده اند.در نتیجه این اتفاق، 66 نفر کشته شدند.

 

6.    ولی پرد ( بردفورد 1985) : شعله های آتش در جایگاه اصلی تماشاچیان این ورزشگاه در برفورد شعله ور شدند و سپس 56 نفر از هوادارانی که در این قسمت حضور داشتند، کشته شدند و 265 نفر از آنها نیز زخمی شدند. به علت اینکه ساختار این ورزشگاه سازه ای چوبی بود، باعث شد که آتش به مکان های زیادی سرایت کند. شواهد حاکی از این هستند که یک سیگار این آتش را به وجود آورده بود.

 

7.    ورزشگاه هیزل ( بروسیس 1985) : در فینال لیگ اروپا، تماشاچیان لیورپول و یوونتوس با یکدیگر درگیر شدند و به خاطر فشاری که به دیواره ورزشگاه آوردند، جایگاه تماشاچیان فرو ریخت. پس از این حادثه، تماشاچیان سعی می کردند که از دیواری که فروریخته است بالا روند اما در نهایت 38 نفر فوت کردند. این اتفاق باعث شد که تیم های اروپایی 5 سال از شرکت در این مسابقات محروم شوند.

 

8.    هیلزبورو ( شفلد 1989) : در شروع بازی نیمه نهایی جام اتحادیه انگلیس ، 96 نفر از تماشاچیان لیورپول کشته شدند. به علت مدیریت بسیار بد جمعیت ، تماشاچیان همه در یک جایگاه جمع شدند و در مکان های مختلف این ورزشگاه پخش نشدند و منجر به مرگ تماشاچیان شد.

 

9.    ورزشگاه فیوریانی ( باستیا 1992) : پیش از آغاز بازی نیمه نهایی کوپا د فرانس ، دیوار بالایی جایگاه هواداران فرو ریخت و 18 نفر کشته و صدها نفر مجروح شدند. در تحقیقاتی که پس از این بازی انجام شد، دلیل این اتفاق اشتباه مهندسیسن آن گزارش شد.

 

10.    ورزشگاه آکرا اسپورت ( آکرا 2001) : درگیری میان تماشاچیان باعث شد که پلیس وارد عمل شود و گاز اشک آور میان آنها بیاندازد. درگیری تماشاچیان و حوادثی که در این ورزشگاه اتفاق افتادند، باعث شدند که 127 نفر کشته شوند. این فاجعه را می توان به عنوان بدترین حادثه ورزشگاهی آفریقا در طول تاریخ قلمداد کرد.