به گزارش پارس ، کارشناس فوتبال در گفت وگو با ایسنا، درباره نتایج ضعیف نمایندگان ایران در یکی دو هفته گذشته رقابت های لیگ قهرمانان آسیا اظهار کرد: شما اگر به نتایج ۱۰ سال گذشته مراجعه کنید متوجه شوید که در مجموع عملکردی که باشگاه های ایرانی در لیگ قهرمانان آسیا داشتند نسبتا همین طور بوده است. حالا ما در مقاطع کوتاهی دو بار به فینال آسیا رسیدیم اما نوع بازی باشگاه های ما با چیزی که در گذشته ارائه می دادند تغییری نکرده است.

جلالی ادامه داد: باشگاه های ما در بازی فیزیکی درگیرانه خوب هستند و این نوع بازی را از کشورهایی که در اطرافمان هستند بهتر ارائه می دهند اما در بازی با توپ از همه آن ها عقب هستند. چیزی که ما آن را مالکیت توپ نام گذاری می کنیم. این موضوعی است که چندین سال است روی آن تاکید می کنم، موفقیت زودگذر ناشی از بازی فیزیکی نباید ما را از واقعیت دور کند. ما در مالکیت توپ باید پیشرفت کنیم.

وی با اشاره به این که برای پیشرفت در بخش مالکیت توپ باید برنامه ریزی و سرمایه گذاری بلند مدت انجام شود، گفت: در کوتاه مدت نمی توان پیشرفت این موضوع را مشاهده کرد. باید در تمرین های تیم ها نظارت بیشتری وجود داشته باشد و کمیته آموزش فدراسیون فوتبال هم می تواند در این بخش کمک کند. ضمن این که از سه تیمی که در لیگ قهرمانان آسیا بازی می کنند دو تیمشان مربی خارجی دارند. بنابراین نباید مربیان داخلی را محکوم کنیم.

جلالی در پاسخ به این سوال که فشردگی بازی های لیگ چقدر در ناکامی نمایندگان ایران در آسیا تاثیرگذار بوده است گفت: به نظر من تاثیری نداشته است. ما می توانیم برای این فشردگی راه حل پیدا کنیم. مثلا می شود فشردگی بازی ها را در ابتدای لیگ گذاشت تا در ماه اسفند که بازی های آسیایی شروع می شود مسابقات با فاصله زمانی بیشتری برگزار شود. حتی اگر تصور کنیم که این موضوع در نتایج نمایندگان ایران تاثیرگذار بوده است صرفا خودمان را از واقعیت دور کرده ایم.

کارشناس فوتبال ادامه داد: باشگاه های ما باید با شیوه های بازی فشرده خو بگیرند. کاهش تیم های لیگ برتر مضرات زیادی دارد از جمله این که ۷۰ بازیکن از بدنه لیگ خارج می شوند و یکی دو استان هم دیگر نماینده ای نخواهند داشت. شما نمی توانید صرفا روی ۱۱ بازیکنی که در زمین هستند تکیه کنید و باید یک نیمکت قوی داشته باشید. ما باید به سمت علم تمرین گرایش پیدا کنیم که خیلی می تواند به موفقیت های تیم های ما کمک کند. من از صحبت های مربیان تیم ها متوجه می شوم که آیا در تمرین هایشان علم تمرین را لحاظ می کنند یا خیر.

جلالی در پاسخ به این سوال که ناکامی تیم های ایرانی مقابل نمایندگان عربستان بدین معنی است که فوتبال ما از این کشور عقب افتاده است به ایسنا گفت: این یک واقعیت است که آن ها در کلاس بازی از ما جلوتر هستند مخصوصا در مالکیت توپ که سال هاست روی این موضوع کار می کنند. آن ها با آوردن مربیان هلندی به فوتبالشان در بخش مالکیت توپ پیشرفت کرده اند، هر چند که ممکن است این مربیان نتایج خوبی برایشان به دست نیاورده باشند. در واقع آن ها از نظر شکل و کلاس بازی از ما جلوتر هستند. بعضی مواقع هم ممکن است آن ها را ببریم اما محوریت بازی ما بازی فیزیکی و درگیرانه است و محوریت بازی آن ها روی مالکیت توپ.

مجید جلالی پیشنهادهایش برای موفقیت نمایندگان ایران در لیگ قهرمانان آسیا را این طور تشریح کرد: ما باید در بخش مالکیت توپ برنامه ریزی و سرمایه گذاری بیشتری انجام دهیم. در کلاسی که در فرانسه داشتم پنج روز از ۱۰ روز را روی تدریس موضوع مالکیت توپ گذاشتم و حتی مدرس های این بخش را خودم انتخاب کردم. باید مربیانمان را به علم تمرین مجهز کنیم و در همین زمینه باید اقدامات خوبی از سوی فدراسیون و کمیته آموزش صورت گیرد. در بخش فشردگی بازی های لیگ هم نیاز داریم که فشردگی ها در آغاز فصل باشد تا در انتهای لیگ به دردسر کمتری بیفتیم. پیشنهاد دیگر من این است که سازمان لیگ برای تیم هایی که باید در آسیا به میدان می روند امتیازهایی در نظر بگیرد.