علیرضا اسدی درباره اینکه آیا ایران و عربستان در صورت هم گروه شدن در مقدماتی جام جهانی باید در کشور سوم به میدان بروند یا نه، اظهار کرد: در جلسه‌ای که چند ماه قبل برگزار شد بحث تیم‌های ملی را از دستور جلسه خارج کردیم چرا که با قرعه کشی جام جهانی فاصله زیادی داشتیم و این قرعه کشی در خرداد انجام می‌شود و فیفا برگزار کننده این بازی‌ها است.

 

او اضافه کرد: امارات متحده عربی، کویت و عربستان هم‌صدا نمی‌خواستند در هیچ حیطه ای با ما بازی کنند. بحث تیم ملی هم مطرح شده بود و در 45 روزی که مهلت گرفته بودیم امارات متحده عربی و کویت را از جریان این درگیری خارج کردیم و فقط عربستان باقی ماند. چون برگزاری بازی‌های لیگ قهرمانان آسیا نزدیک بود، خواستیم از مهلت استفاده کنیم. سعودی‌ها نمی خواستند زمان بدهند و در حوزه ملی و باشگاهی به دنبال آری یا نه بودند. در 45 روز باید فضا را تغییر می‌دادیم. با توجه به شکایت عربستان باید مسائلی را اثبات می کردیم.

 

دبیرکل فدراسیون فوتبال گفت: این مصداق بارز دخالت سیاست در ورزش بود. وقتی رئیس کمیته مسابقات عرب است و شش عضو از 16 عضو هم عرب هستند، شما باید فرصتی برای دفاع داشته باشید. این دفاع ها باید در حوزه صحبت های آنها باشد. قبل از آن هم سه صفحه نامه نوشته بودیم که همه مسائل امنیتی را اثبات می‌کرد. اما در نهایت تصمیم‌گیری بر این شد که امارات در ایران بازی کند و ورزشگاه های ما از نظر امنیتی با سه گروه که آنها انتخاب کرده بودند ارزیابی شود. نظر آنها هم مثبت شد اما AFC خارج از دستور العمل خود عمل کرد. این موضوع دوباره باید در کمیته مسابقات بررسی می شد و اما مسئولان AFC بدون برگزاری جلسه تصمیم گرفتند. نامه‌ای را نوشتیم و از باشگاه ها هم خواستیم نامه بزنند تا AFC در جریان پیگیری ما باشد.

 

اسدی در پاسخ به این سوال که آیا گرفتن زمان از AFC به سود ایران شد گفت: فدراسیون فوتبال، وزارت ورزش و جوانان و وزارت امور خارجه در مدت زمان کوتاه جلسات متعددی داشتند و همان زمان اعلام کردیم هر ساختاری می‌تواند کمک کند، جلو بیاید. بحث رایزنی وکلای بین المللی و نمایندگان ما در کمیته های AFC هم مطرح بود. خروجی این جلسات نامه نگاری های متعددی بود که با AFC انجام دادیم. این کارها را انجام دادیم اما بنا بر این نبود که تغییری اتفاق بیافتد چرا که مسئله سیاسی بود و در مدت کوتاه نمی‌توان حل کرد. ما به دنبال اثبات این هستیم که AFC در حوزه رای خود از قانون تخطی کرده است. ترکیب اعضای کمیته مسابقات منطق ما را قبول نمی‌کنند و نمی‌خواهند صدای ما را بشنوند. این خارج از توان است. هر چقدر تلاش کنید، ساختارهای متعدد هم تلاش می کنند.

 

او درباره اینکه آیا امکان برگزاری بازی ایران و عربستان در کشور سوم وجود دارد یا نه تاکید کرد: در بحث تیم ملی باز هم ما همان مواضع را داریم و فضا بازتر است. با نامه‌هایی که نوشتیم، AFC به تلاطم افتاده، چرا که فکر نمی‌کردند ما تا این حد پیگیر این پرونده باشیم. شاید در مقطع کوتاه به خاطر ترکیب کمیته ها به خصوص کمیته مسابقات چیزی رابه دست نیاوریم. اگر بازی در ایران نباشد در عربستان هم نیست. آنها می‌خواستند بگویند اینجا امن نیست اما ما ثابت کردیم ایران امن است. این موضوع را پیگیری می‌کنیم. AFC متوجه می شود که از مواضع خودمان کوتاه نمی آییم و ساکت نمی نشینیم.

 

اسدی افزود: اگر چه عربستان در یک مقطع کوتاه نظریه‌های خود را با زد و بند و حضور عرب‌ها پیش برد اما در نهایت عربستان چیزی را به دست نمی‌آورد. آنها به این دل خوش هستند اما ما با منطق و استفاده از کارشناسان این کار را پیش می بریم و پیروز می شویم.