به گزارش خبرنگار ورزشی پارس، شرایط تیم ملی ۲ ماه و نیم مانده به ۳ آوردگاه حساس مقابل لبنان، قطر و کره جنوبی برای گرفتن مجوز جام جهانی برزیل زیاد مساعد نیست ولی همچنان برخی کارشناسان که البته عده معدودی هستند بر این باورند که هنوز هم شانس صعود دست ماست و می توانیم حتی در چنین شرایطی به جام جهانی برویم.

مجتبی تقوی یکی از کارشناسانی که به کار کرش اعتقاد دارد، در گفت و گو با خبرنگار ورزشی پارس گفت: کار تیم ملی خیلی سخت است ولی غیر ممکن نیست. ما در بدترین حالت باید از ۳ بازی ۷ امتیاز بگیریم که این می تواند به دست بیاید. بازی با لبنان در تهران نباید چندان برای تیم ملی سخت باشد و فقط می ماند دیدار با قطر که باید در دوحه بتوانیم با یک همدلی و وفاق این سد محکم را پشت سر بگذاریم.

در شرایطی تقوی حرف از پیروزی تیم ملی مقابل قطر در دوحه می زند که شاگردان کرش نتوانستند در آزادی با حضور ۹۰ هزار تماشاگر این تیم را شکست دهند اما او می گوید: اهمیت زیادی دارد که در این شرایط امیدوار به شکست قطر باشیم. آیه یاس خواندن جز تضعیف هیچ نتیجه ای در بر ندارد. باید انرژی مثبت دهیم. یکی از دلایلی که تیم ملی روند سینوسی دارد، این است که رفتار ما نسبت به تیم ملی غیرحرفه ای است و نمی دانیم چه موقع باید انتقاد و چه موقع تشویق کنیم. از الان باید به خود تلقین کنیم که می توانیم حتی کره را ببریم. بالاخره فوتبال غیرقابل پیش بینی است و همیشه نشان دادیم که می توانیم حداقل در مقطعی مشکلات را کنار بگذاریم و به نتیجه فکر کنیم.

اما آیا در تنها ۲ ماه و نیم مانده به ماه طلایی و سرنوشت ساز فوتبال ایران، تیم ملی نیاز به تغییر روش تاکتیکی و فنی دارد؟ تقوی سرمربی سایپا و یکی از تئوریسین های فوتبال ایران در این خصوص معتقد است که تیم ملی نیاز به تغییر شیوه دارد نه در روش فنی و تاکتیکی. کرش باید در روند یکسان سازی و اتحاد در تیم ملی دست به کار شود. من نگران اتحاد در تیم ملی هستم. مثلا با قضیه رحمتی و عقیلی باید بهتر برخورد می شد.

وی در ادامه با یادآوری آنچه در تیم ملی انگلیس پیش آمد، گفت: مثلا زمانی که کاپلو در ایتالیا به سر می برد، وقتی مسئله مشکل اخلاقی جان تری پیش آمد، او از ایتالیا خود را به انگلیس رساند و ۲ جلسه مجزا با اتحادیه فوتبال این کشور و تری که کاپیتان تیم ملی بود، برگزار کرد. پس از این جلسات بود که او مقابل اتحادیه فوتبال انگلیس ایستاد و گفت که فقط بازوبند را از جان تری می گیرد ولی او را از تیم ملی اخراج نمی کند. در آن شرایط سخت هم بازیکن خود را تنبیه کرد و هم مانع از ایجاد حواشی بیشتر شد.

سرمربی سایپا تاکید کرد: البته کرش مربی بزرگی است و در این شکی نیست که مربی باید فقط تمرکز خود را روی کار فنی بگذارد ولی اگر در دنیا هم ببینیم مربیان بزرگ حتی مسائل غیرفوتبالی که کارشان را تحت تاثیر قرار می دهد را مدیریت می کنند. کرش هم باید در جریان خداحافظی رحمتی با او صحبت می کرد و زود تصمیم نمی گرفت با این وجود شاید امیدواریم که تیم ملی بتواند با این تصمیمات به موفقیت برسد و حداقل حواشی کمتر شود. با این شرایط او باید در تیم ملی تغییر نگرش ایجاد کند و حس وفاق را در بازیکنان بالا ببرد.

تقوی در پایان هم گفت: همه هم و غم ما باید رفتن تیم ملی به جام جهانی باشد تا شاید خیلی از مشکلات در سایه این موفقیت حداقل به طور موقت حل می شود و جامعه هم به آرامش می رسد. بالاخره مردم هم نگران تیم ملی هستند و صعود شاگردان کرش به جام جهانی می تواند آنها را شاد کند و در جامعه نشاط به وجود بیاورد. واقعا مردم بدون هیچ چشم داشت و با کمترین امکانات در برف و باران و گرما برای تیم ملی از جان مایه گذاشتند و فکر می کنم این کمترین حق آنها است که تیم ملی خود را در جام جهانی ببینند.