به گزارش از پارس به نقل از ایرنا،علی اصغر غزنوی جوان 30 ساله اهل شهر نوکنده از توابع شهرستان بندرگز در غربی ترین نقطه استان گلستان در گفت وگو با خبرنگار ایرنا برای نخستین بار پرده از زندگی سخت و دشوار خود برداشت.

سرگذشت این جوان می تواند به الگویی برای رهایی افراد دربند مواد افیونی و خانمانسوز تبدیل شود.

* از نوجوانی ورزشکار بودم

غزنوی ورزش را از سن 9 سالگی آغاز کرد و در پانزده سالگی موفق به کسب اولین عنوان قهرمانی استان گلستان در رشته کونگ فو شد.

وی اظهار داشت: از سال 79 که اولین مدال استانی را به دست آوردم تا سال 84 بارها مقام قهرمانی استان را کسب کردم و به ورزشکاری نامدار در شهر کوچکم تبدیل شده بودم اما جدایی ام از ورزش با اعزام به خدمت سربازی آغاز شد.

این ورزشکار رها شده از موادمخدر بیان کرد: پس از اتمام خدمت سربازی به جای آنکه دوباره مسیر حضور در ورزش قهرمانی را طی کنم در دام مواد مخدر افتادم که مهمترین دلیل آن فراهم بودن زمینه تهیه آسان این مواد و همچنین برخی بی توجهی ها به خواسته هایم به عنوان یک قهرمان بود.

غزنوی ادامه داد: گمان می کردم بعد از انجام خدمت سربازی و با توجه به اینکه توانسته بودم چند مدال برای ورزش شهرم کسب کنم باید به بخشی از خواسته های شخصی ام از جمله شغل و درآمد مناسب برسم اما تقویت این باور اشتباه در ذهنم و نرسیدن به آن موجب سرخوردگی و دل بریدن از ادامه حضور در ورزش حرفه ای شد.

وی اظهار کرد: علاوه بر آن در منطقه محل سکونتم خرید و فروش و تهیه مواد مخدر بسیار آسان بود و دست به دست هم دادن این مسائل در کنار دوستان ناباب زمینه جداشدن مرا از جمع ورزشکاران و ورود به دنیای سیاه مواد مخدر فراهم کرد.

** یادی از آن روزهای تلخ

غزنوی به گفته خودش در سن 22 سالگی که می تواند اوج درخشش در میادین ورزشی باشد با مواد مخدر آشنا شد، به سرعت در استفاده از آن خبره شد و به معتادی حرفه ای تبدیل شد، ورزشکاری که پس از رهایی از ورزش به سیگار روی آورد و با مصرف شیشه و در ادامه تزریق این مواد مخدر معتادی خیابانی و رانده از جامعه شد.

خودش می گوید: روزهای بسیار سختی را تجربه کردم و روز به روز به مرگ و پایان زندگی نزدیک تر می شدم و به نصیحت ها و دلسوزی های اطرافیانم توجه نمی کردم.

ورزشکار مدال آور بندرگزی اظهار کرد: می گوییم اعتیاد بیماری است اما متاسفانه دیدگاه عمومی جامعه به فرد معتاد نگاهی از سر جرم و جنایت است و به همین دلیل افراد معتاد از جامعه رانده شده و فرایند بازگشت مجدد آنها به دامان جامعه طولانی و در بسیاری از موارد نیز تقریبا غیرممکن می شود.

غزنوی که در دوران اعتیاد تشکل های مردمی و پزشکان متعددی برای کمک به ترک اعتیاد به سراغ او آمده اند، اضافه می کند: چون اراده ای برای ترک مواد مخدر نداشتم، همه آن تلاش ها به نتیجه نرسید.

**شروع دوباره روزهای خوب

ورزشکار نجات یافته از دامان مواد مخدر در ادامه با خوشحالی از تصمیمی ناگهانی برای ترک گفت و اضافه کرد: نمی دانم چه اتفاقی برایم افتاد اما پس از چهار سال اعتیاد ناگهان تصمیم گرفتم مصرف این مواد را کنار بگذارم و این درحالی بود که در مصرف مواد مخدر به قدری پیشرفت کرده بودم که دیگر تزریق جوابگو نبود اما در آن شرایط سخت و دشوار اراده به ترک همیشگی این مواد گرفتم.

وی بیان کرد: وقتی اراده ام برای خودم نیز مسجل شد، برای کنار گذاشتن همه آن روزهای تلخ و سیاه به یکی از کمپ های ترک اعتیاد در گرگان مراجعه کردم و در مدت یک ماه عملیات سم زدایی در بدنم انجام شد.

ورزشکار نجات یافته از دامان مواد مخدر ادامه داد: بسیاری از کسانی که به کمپ های ترک اعتیاد مراجعه می کنند، یا سم زدایی از آن مراکز خارج می شوند اما مرحله مهم در ترک اعتیاد 'در ترک ماندن' و روی نیاوردن مجدد به آن است.

غزنوی ادامه می دهد که با گذشت سه ماه از انجام مرحله سم زدایی و گرفتن توان و انرژی بار دیگر ورزش را به صورت حرفه ای آغاز کردم و با توجه به تجربه تلخ چهار سال مصرف مداوم مواد مخدر دیگر به سراغ آن بخش از زندگی نرفتم.

** این تجربه برای زندگی ام لازم بود

این درحالیست که غزنوی پس از ترک مواد مخدر چند عنوان معتبر در رقابت های جهانی و بین المللی کسب کرد و معتقد است اراده ای پولادین پس از گذراندن دوران سخت همزیستی با مواد مخدر راهگشای او برای رسیدن به این افتخارات بود.

او که اینک شخصیتی دیگر شده است، اضافه کرد: یه این باور رسیده ام که اگر آن روزهای سخت و دشوار را تجربه نمی کردم، نمی توانستم رسیدن به افق های بلند و دوردست موفقیت را باور کنم هر چند که هیچگاه نمی خواهم حتی برای یک لحظه بار دیگر به آن روزها برگردم.

** قهرمانی چند رشته ای

غزنوی، ورزش حرفه ای را با وجود دشواری های آن در چند رشته به صورت همزمان دنبال می کند و در همه آنها نیز به موفقیت در ابعاد گسترده رسیده است.

او در تورنمنت جهانی استانبول در سال 2014 در رشته هنرهای رزمی شرکت کرد و اول شد، همان سال در مسابقات بین المللی ووشو فرانسه حضور یافت و دوم شد، سال بعد در رقابت های جهانی فری کنتاکت در آذربایجان عنوان ارزشمند دومی را به دست آورد.

غزنوی با وجود آنکه آمادگی بدنی مطلوبی برای ادامه حضور در ورزش قهرمانی دارد، همزمان مربیگری را نیز آغاز کرده و امیدوار است شاگردانش بتوانند برخی از آرزوهای او در دنیای ورزش را برآورده کنند.

** بازگشت اعتماد جامعه

کسب این افتخارات کافی بود تا نگاه مردم به فردی که چهار سال از او چهره ای آلوده به مواد مخدر دیده بودند، تغییر کند.

این ورزشکار رها شده اضافه کرد: در ابتدای دوران ترک مواد مخدر مردم که گذشته مرا دیده بودند این تغییرات را باور نکردند اما رفته رفته و پس از کسب موفقیت های مختلف در ورزش قهرمانی، جامعه ای که حتی خیابان خوابی هایم را دیده بود مطمئن شد که باید نگاهش را به من عوض کند.

وی ادامه داد: هر چند اعضای خانواده و تعدادی از دوستانم می دانستند که روزی به زندگی سالم و ساده گذشته ام برمی گردم و به همین دلیل هیچگاه محبت و توجه خود را به من کم نکرده و تلاش زیادی برای تقویت باور و اراده ام در ترک مواد مخدر انجام دادند.

غزنوی با تاکید چندباره بر این موضوع که هیچوقت نمی توانم روزهای تلخ گذشته را فراموش کنم ،بیان کرد: متاسفانه زمینه ورود و گرفتار شدن در دام مواد مخدر برای جوانان به آسانی فراهم بوده و لازم است مسئولان با فراهم کردن امکانات بیشتر ورزشی و تقویت باورها و عقیده جوانان، آنها را از گرفتار شدن در این بلای خانمانسور دور نگه دارند.

علی اصغر غزنوی ورزشکار با اراده و پشتکار بندرگزی، از معدود افراد مبتلا به مواد مخدر بود که موفق شد بار دیگر به زندگی برگردد اما به خوبی روشن است که این عزم در همه معتادان وجود ندارد که بخواهند اشتباه خود در استفاده از مواد خانمان سوز مخدر را جبران کنند.

غزنوی اگر چه الگوی مناسبی برای ترک اعتیاد مبتلایان به مواد مخدر است اما باید تلاش کرد با فراهم آوردن زمینه مناسب برای گذراندن صحیح اوقات فراغت از جمله تامین امکانات ورزشی برای جوانان و همچنین دیگر نیازهای یک زندگی سالم مانع ورود افراد مختلف و بویژه جوانان کشور به دنیای تیره و تار مواد مخدر شد.