به گزارش پارس ، به نقل از خبرگزاری ایسنا کمیته بین المللی المپیک اعلام کرده است نقش ورزش در اجتماع، یکی از اولویت‌های IOC است. ماه گذشته نیز این سازمان بودجه دو میلیون دلاری برای کمک به برنامه‌های مربوط به پناهندگان اختصاص داد.

بیانیه امروز نیز مربوط به ورزشکاران حر‌فه‌ای است که در بین پناهندگان هستند. توماس باخ اعلام کرد: این تصمیم برای کمک به ورزشکاران پناهنده است تا بتوانند رویاهای ورزشی خود را تحقق ببخشند؛ حتی زمانی که از مشکلاتی مانند خشونت و گرسنگی رنج می‌برند.

باخ افزود: خوشحالم که در این جلسه سازمان ملل اعلام می‌کنم IOC از ورزشکاران حر‌فه‌ای در بین پناهندگان دعوت می‌کند تا در المپیک ریو 2016 شرکت کنند. اگر این ورزشکاران تیم ‌ملی ندارند، پرچمی که زیر آن رژه بروند و سرود ملی ندارند، از آنها دعوت می‌کنیم زیر پرچم المپیک و با سرود المپیک مسابقه دهند. آنها می‌توانند با یازده هزار ورزشکار دیگر از 206 کشور مختلف یک خانه در دهکده المپیک داشته باشند.

این سمبل امید برای تمامی نمایندگان در سراسر دنیا است و باعث می‌شود دنیا بیشتر از این بحران آگاه شود. هنوز مشخص نیست چقدر این پروژه‌ موفقیت آمیز خواهد بود. پیش از این نیز ورزشکارانی زیر پرچم المپیک مسابقه داده‌اند. گواور مدینگ میکر، یکی از ورزشکارانی است که در المپیک 2012 لندن زیر پرچم IOC مسابقه داد. او اهل سودان جنوبی بود و هنوز کشورش از سوی IOC کاملا برای شرکت در مسابقات به رسمیت شناخته نشده بود. سه ورزشکار نیز در سال 2014 در سوچی زیر پرچم IOC مسابقه دادند. 180 نفر از 190 اعضای سازمان ملل با این راه‌حل باخ موافقت کردند.

باخ همچنین در صحبت‌هایش گفت: اکنون زمانی است که جوامع بین‌المللی با یکدیگر متحد می‌شوند تا مسابقات صلح آمیزی را برگزار کنند. در دهکده المپیک، شاهد اتحاد و همدلی هستیم. ورزشکاران از 206 ملیت مختلف با یکدیگر بدون تبعیض و با همدلی زندگی می‌کنند. این روح المپیک است. IOC با برنامه سال 2020 نشان داد که استانداردهای مدیریت خوب و فعالیت شفاف را رعایت می‌کنند. از دیگر سازمان‌های ورزشی نیز می‌خواهیم اصلاحات مورد نیاز را انجام دهند.