به گزارش پارس به نقل از ایران ورزشی،شماره 7 خاص‌تر از شماره 8 است که متعلق به پاشازاده، علی جباری، شاهرخ بیانی و امیرقلعه‌نویی بوده؟

شماره پیراهن بازیکنان استقلال در این فصل اعلام می‌شود و اولین چیزی که نظرها را به خود جلب می‌کند، خطی است که مقابل شماره 7 کشیده شده. هفت مقدس، هفت ممنوعه و هفتی که حالا شماره‌ای برای خواص شده است. می‌گویند بایگانی نشده! پس آن خط تیره چیست؟ آیا با وجود آن خط از این به بعد نگاه‌ها به این شماره متفاوت نخواهد شد؟! پیراهنی که زمانی بر تن حسن روشن بوده و در برهه‌ای هم مجید نامجو مطلق آن را به تن کرده اما نه به خاطر هیچ یک از این دو نفر که حالا به خاطر فرهاد مجیدی، مجوز پوشیدنش به هیچ بازیکن دیگری داده نمی‌شود! شماره‌ای که قطعاً متمایز از سایر شماره‌ها نیست که بارها و بارها گفته‌اند اگر بخواهیم شماره‌ها را به واسطه محبوبیت بازیکنانی که پیراهنش را به تن کرده‌اند متمایز کنیم، باید از شماره یک تا 30 استقلال را کنار بگذاریم. به همین بهانه هم می‌‌خواهیم نگاهی بیندازیم به چهره‌ها و ستاره‌هایی که پیش از این شماره‌های مختلف استقلال را به تن کرده‌اند که با وجود حساسیت‌هایی که نسبت به پیراهن شماره 7 استقلال به وجود آمده، مرور نام افرادی که شماره‌های دیگر این تیم را به تن کرده‌اند خالی از لطف نیست.

شماره یک استقلال را این فصل مهدی رحمتی به تن می‌کند. حالا سوال اینجاست که پیراهن‌های استقلال خاص‌تر از شماره یک هم دارند؟ پیراهنی که سال‌ها به تن اسطوره آبی‌ها یعنی ناصر حجازی بوده است. این پیراهن اگر این فصل قرار است به تن مهدی رحمتی به‌عنوان یکی از بهترین دروازه‌بان‌های ایران باشد، فصل گذشته متعلق به محسن فروزان بود! باشگاه استقلال با پوشاندن پیراهن شماره یک به تن فروزان جوان، نشان داد که حساسیت خاصی برای این شماره قایل نبوده است!

خسرو حیدری پیراهن شماره 2 را به تن می‌کند. آیا این به معنای آن است که جواد زرینچه‌ای که در دوران اوج خود شماره 2 را به تن می‌کرده، چیزی کم از فرهاد مجیدی دارد که پیراهنش بدون قید و شرط به تن حیدری پوشانده شده؟ محبوبیت و قابلیت‌های فنی خسرو حیدری به جای خودش اما اینکه محبوبیت جواد زرینچه از خسرو حیدری و خیلی از مهره‌های امروزی استقلال بیشتر بوده، کتمان ناپذیر است.

شماره 3 استقلال این فصل به تن محمـــــــدرضا خرسندنیا خواهد بود. بازیکنی که نه از نظر کیفیت فنی ستاره است و نه چهره شاخصی به حساب می‌آید. تجربه زیادی هم برای بازی در استقلال ندارد. این در حالی است که پیراهن شماره 3 استقلال 14 سال متعلق به صادق ورمزیار بوده است! 14 سال پوشیدن یک پیراهن در یک تیم چیزی جز نماد وفاداری تمام و کمال به یک تیم نیست؟ آیا در فوتبال اروپا پیراهن بازیکنان براساس وفاداری‌شان و تعداد سال‌هایی که به تن کرده‌‌اند بایگانی نمی‌شود؟ پس بیراه نیست بگوییم، شاید شماره 3 یکی از مستحق‌ترین پیراهن‌ها برای بایگانی شدن است! بخصوص که پیش از ورمزیار این پیراهن به تن اصغر حاجیلو بوده است.

روزبـــه چشــمی بازیکن تازه‌وارد استقلالی‌ها که پیراهن شماره 4 را از آن خود کرده است نه سابقه حضور در استقلال را داشته و نه چیز دیگری اما این فصل پیراهنی را می‌پوشد که سال‌ها بر تن امیرحسین صادقی بوده و علاوه بر آن رضا حسن‌زاده به‌عنوان یکی از مدافعان خوب استقلال شماره 4 را می‌پوشیده است.

حنیف عمران زاده در حالی پیراهن شماره 5 را به تن می‌کند که این پیراهن در برهه‌ای از دوران بازیگری جواد زرینچه به تن این بازیکن بود. هرچند بیشتر فوتبالی‌ها زرینچه را با پیراهن شماره 2 می‌شناسند اما به هرحال شماره 5 هم روزی به تن زرینچه بوده است! زرینچه‌ای که هنوز نزد استقلالی‌ها یکی از محبوب‌ترین‌هاست.

 امید ابراهیمی یکی از بازیکنان خوب استقلال در فصل گذشته بوده که پیراهن شماره 6 را به تن می‌کند. اگر قرار به حساسیت روی شماره پیراهن‌ها باشد شماره 6 هم روزی به تن محمود فکری بوده است! او از سال 81 تا 86 کاپیتان استقلال بوده است و از سال 73 تا 85 برای استقلال بازی کرده!

 

------

یعقوب کریمی این فصل پیراهــــن شمــــــاره 8 را می‌پوشد. هشتی که بیشتر از هر شماره‌ دیگری در بین پیراهن‌های استقلال استحقاق بایگانی شدن را دارد. فقط کافی است نگاهی بیندازید به نام افرادی که در طول سال‌های مختلف پیراهن شماره 8 را در استقلال به تن کرده‌اند. علی جباری، شاهرخ بیانی، امیر قلعه‌نویی، مهدی پاشازاده و بالاخره مجتبی جباری از بازیکنانی هستند که سال‌ها این پیراهن را به تن کرده‌اند و هر کدام در نوع خود از بازیکنان محبوب آبی‌پوش به حساب می‌آیند. با وجود این همه ستاره آیا شماره 8 خاص‌تر از 7 نیست؟

آرش برهانی با پیراهن شماره 9 خود، شاید تنها کاندیدای بایگانی کردن این شماره باشد. به واسطه سال‌های متمادی وفاداری‌اش به استقلال شاید روزی برای شماره 9 و برهانی هم چنین مطلبی نوشته شود. جدا از این موضوع پیراهن شماره 9 به خودی خود هم خاص بوده. این شماره روزی به تن پرویز مظلومی بوده و دوره‌ای هم صمد مرفاوی این پیراهن را می‌پوشیده که هر کدام از استقلالی‌های خوب زمان خود بودند.

پیراهن شماره 10 که یکی از شماره‌های خاص استقلال است، این فصل به تن سجاد شهباززاده می‌رود. پیراهنی که غلامحسین مظلومی به‌عنوان یکی از اسطوره‌های استقلال آن را به تن می‌کرد. علاوه بر آن حسن روشن در دوره‌ای شماره 10 می‌پوشید. دیگر بگذریم از علیرضا منصوریان و سیاوش اکبرپور که دوران اوج فوتبالی‌شان را با پیراهن شماره 10 استقلال سپری کردند و هر کدام از آنها می‌توانند بهانه‌ای باشند برای بایگانی این پیراهن.

جابر انصاری با پیراهن شماره 11 فصل پانزدهم را در استقلال آغاز می‌کند. پیراهنی که در سال‌های 60 تا 62 به تن رضا احدی بود. بازیکن باکیفیتی که در همان سال‌ها مورد توجه تیم‌های فوتبال آلمانی قرار گرفت و لژیونر شد! علاوه بر او رضا عنایتی هم به‌عنوان کاپیتان محبوب آبی‌ها این پیراهن را به تن می‌کرده است.

 نوشتن نام پروپژیچ مقابل شماره 14 استقلال، جدا از بحث شماره و پیراهن، یکی از عجیب‌ترین اتفاقات اعلام اسامی بازیکنان و شماره پیراهن‌ها به حساب می‌آید. هنوز وضعیت پروپژیچ معلوم نیست اما استقلالی‌ها شماره پیراهن او را هم مشخص کرده‌‌اند. آن هم شماره 14 که روزگاری متعلق به جعفر مختاری‌فر بوده و همین سال گذشته آندرانیک تیموریان آن را به تن می‌کرده.

علاوه بر این شماره‌‌های خاص استقلالی که برای بایگانی شدن هر کدام از آنها دلایل کافی وجود دارد، سایر شماره‌ها هم بدون هیچ جنجالی به بقیه بازیکنان استقلال تعلق گرفته‌اند. شماره 12 برای امین حاج محمدی، 15 هرایر مگویان، 16 مهدی رجبی فر، 18 ریوالدو باربوسا، 20 میثم مجیدی، 22 وحید طالب‌لو، 28 محسن کریمی، 77 بهنام برزای و 88 برای فرشید اسماعیلی خواهد بود. جاسم کرار هم بعد از جنجالی که بر سر پیراهن شماره 7 به راه انداخت در نهایت به پوشیدن شماره 13 رضایت داده است. او به شماره 13 رضایت داد تا حالا آن خط تیره مقابل شماره 7، خیلی حرف‌ها برای گفتن به استقلالی‌ها داشته باشد!/کاپ