پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- شاید دیگر همه فوتبالی‌ها از حضور سرمربیان فصل گذشته استقلال و پرسپولیس در لیگ پانزدهم ناامید شده بودند که در فاصله نزدیک به ١٠ روز مانده تا آغاز فصل جدید، قلعه‌نوعی و دایی در تیم‌هایی مشغول به کار شدند که تا الان کمتر از مربیان بزرگ بهره می‌بردند. حالا می‌توان پیش‌بینی کرد که با قرار گرفتن این مربیان مقابل تیم‌های فصل گذشته خود و همچنین مربیانی همچون منصوریان و گل‌محمدی که گزینه‌های اصلی رسیدن به نیمکت سرخابی‌ها بودند،‌ شاهد لیگ جذابی حداقل از نظر حساسیت باشیم،‌ اگرچه وضع نامناسب آماده‌سازی اکثر تیم‌ها،‌ قطعا چند هفته ابتدایی لیگ را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.

قلعه‌نوعی در چالشی جدید

ملوان و قلعه‌نوعی درحالی با یکدیگر به توافق رسیدند که فاصله میان شروع تا پایان مذاکرات پرافتخارترین مربی لیگ با مالک ملوان ٢٤ ساعت هم نشد. درحالی‌که بهشتی بارها از علی دایی به‌عنوان سرمربی فصل آینده ملوان نام می‌برد، بعد از پاسخ منفی چندباره این مربی، به سراغ قلعه‌نوعی رفت و در کمتر از یک روز با او به توافق رسید. سرمربی فصل قبل استقلال که سابقه حضور در تیم‌های سپاهان، تراکتورسازی و مس کرمان را هم در لیگ برتر دارد،‌ قصد کرده با چالشی جدید در انزلی مواجه شود،‌ درحالی‌که اصالت خانوادگی‌اش نیز به همان خطه گیلان برمی‌گردد. باید دید قلعه‌نوعی که با انتخاب دستیاران جدید،‌ نخستین نوید را برای تغییر در روش خود داده،‌ در طول فصل نیز مربی متفاوتی از آنچه که در استقلال می‌دیدیم،‌ خواهد بود یا خیر.

چرخش دایی از انزلی به قم

شامگاه چهارشنبه بود که علی دایی جواب قطعی خود را به ملوانی‌ها داد تا حضورش در این تیم منتفی شود اما کسی فکر نمی‌کرد او از قم سر دربیاورد. پیش از این شنیده می‌شد که بعد از کنار رفتن محجوب از در اختیار گرفتن مالکیت صبا، دوستان دایی به دنبال خرید امتیاز این باشگاه هستند و درنهایت خبر ناگهانی سرمربیگری دایی در این تیم به این شایعه قوت بخشید،‌ اگرچه مسئولان باشگاه قمی خبر خرید امتیاز باشگاه توسط دایی را تکذیب کردند. تارتار که کار خود را با صبا به‌عنوان سرمربی استارت زده بود،‌ حالا قبول کرده کنار دایی روی نیمکت صبا بنشیند. دایی نیز که بعد از اخراجش از پرسپولیس در هفته هفتم لیگ چهاردهم روی نیمکت هیچ تیمی ننشسته بود، به جمع مربیان لیگ پانزدهم پیوست تا مثل دوران بازیگری‌اش حضور در صبا را تجربه کند.

دوئل‌های جذاب لیگ پانزدهم

در حالی از ٨ مرداد سوت آغاز لیگ پانزدهم به صدا در می‌آید که شاید جذاب‌ترین فصل را از نظر رویارویی مربیان صاحب‌نام در سال‌های اخیر به نظاره خواهیم نشست. حضور دایی و قلعه‌نوعی در تیم‌هایی به غیر از استقلال و پرسپولیس،‌ قرار گرفتن گل‌محمدی و منصوریان به‌عنوان سرخابی‌های قدیمی روی نیمکت ذوب‌آهن و نفت و شرایط مناسب سپاهان و تراکتورسازی به‌عنوان قهرمان و نایب قهرمان فصل گذشته در کنار تیم‌های همیشه مدعی استقلال و پرسپولیس شرایطی را ایجاد کرده که از همان هفته ابتدایی می‌توانیم شاهد دوئل‌های جذاب میان مربیان باشیم.

حاج‌رضایی و فرضیه آشتی تماشاگران با فوتبال

امیر حاج‌رضایی، کارشناس فوتبال کشورمان درباره قرار گرفتن مربیان بزرگ روی نیمکت تیم‌های لیگ برتری می‌گوید: «هر چقدر ابزار تیم‌ها برای حضور در لیگ برتر قوی‌تر باشد،‌ لیگ هم از جذابیت بیشتری برخوردار خواهد بود. درنهایت نیز مطمئنا این به سود فوتبال ملی ما خواهد بود، اگر بتوانیم طوری برنامه لیگ را تنظیم کنیم که کار با نظم و انضباط پیش برود. با این‌که تیم‌ها دیر استارت زدند اما حضور مربیان مطرح به پویایی لیگ پانزدهم کمک بزرگی خواهد کرد. از طرفی باید امیدوار بود که با بالا رفتن حساسیت و جذابیت بازی‌ها تماشاگران نیز با فوتبال آشتی کنند که قطعا این اتفاق به فوتبال بیشترین کمک را خواهد کرد.»

وی همچنین می‌افزاید: «مربی، بزرگترین فاکتور در سیستم یک باشگاه است و حالا تیم‌هایی چون ملوان و صبا هم می‌توانند با حضور دایی و قلعه‌نوعی بزرگی خود را نشان دهند. از طرفی رویارویی مربیان با اسم و رسم می‌تواند ایده‌های جدیدی را وارد فوتبال کند. درنهایت باید گفت که فقط بازی‌های جذاب می‌تواند مردم گریزی را در فوتبال ما از بین ببرد، پس امیدوارم حضور این مربیان به جذاب شدن لیگ بیفزاید.»

طباطبایی:  کیفیت بالا نمی‌رود

هادی طباطبایی، ملی‌پوش سابق فوتبال ایران نظری متفاوت با امیر حاج‌رضایی دارد؛ او می‌گوید: «حضور مربیان بزرگ برای همه فوتبال‌دوستان باعث خوشحالی است اما فقط شاید چند هفته بتواند نظر مردم را به فوتبال و لیگ ما تغییر دهد. چیزی که حایز اهمیت است،‌ کیفیت لیگ است که با توجه به نحوه آماده‌سازی تیم‌ها مثل‌ سال گذشته پایین خواهد بود اما حضور نام‌های بزرگ فقط باعث بالا رفتن حساسیت می‌شود.‌ سال گذشته نیز لیگ حساسیت داشت و تا هفته آخر رقابت بالای جدول داغ بود اما این دلیلی بر کیفیت بالای لیگ نبود.»

وی همچنین می‌افزاید:  «شاید نام‌های بزرگ تا چند هفته بتوانند مردم را محو فوتبال کنند اما در فوتبال امروزی کیفیت مهم است که به آن هم به خاطر دیر شروع کردن تیم‌ها ناامید هستیم. سال‌ها قبل در فوتبال ما نام‌ها در زمین بازی می‌کردند اما در چند ‌سال اخیر می‌بینید که دیگر این‌طور نیست. در مربیگری نیز همین‌طور است و اسم و رسم کاری برای تیم در زمین نمی‌کند.»

خداحافظی با فوتبال ٢ قطبی

انتخاب پرافتخارترین مربی لیگ ایران و آقای گل فوتبال جهان از سوی دو باشگاه ملوان و صبا نشان می‌دهد که دیگر فوتبال نه‌تنها دوقطبی بلکه چند قطبی هم نیست. البته قطعا انگیزه در کورس و دید بودن باعث شده تا قلعه‌نوعی و دایی به پیشنهاد این تیم‌ها پاسخ مثبت بدهند وگرنه هیچ‌کس فکر نمی‌کرد حداقل قلعه‌نوعی پای خود را در فصل نقل‌وانتقالات فراتر از انتخاب چند تیم بگذارد که قبلا در آنها سابقه مربیگری داشته است. با این حال باید دید این دوئل‌های جذاب به کیفیت فوتبال هم کمک خواهد کرد یا فقط حساسیت کاذب به وجود می‌آورد که سرانجامش جنجال‌های فوتبالی خواهد بود.