پرافتخارترین مربی فو‌تبا‌ل ایران که پنج قهرمانی را در کارنامه خود ثبت کرده، پس از کنار گذاشته شدن از لیست کاندیدا‌های مربیگری استقلال تهران، قرار است در لیگ پانزدهم هدایت ملوان را برعهده داشته باشد.

امیرقلعه نویی تا به حال هدایت چهار تیم استقلال، مس کرمان، تراکتورسازی و سپاهان را در لیک برتر برعهده داشته که حاصل آن پنج عنوان قهرمانی و دو نایب قهرمانی بوده است. بررسی تیم‌هایی که قلعه نویی هدایت‌شان را بر عهده داشته، نشان می‌دهد که او همواره تیم هایی را انتخاب کرده که از نظر ساختار باشگاهی، امکانات و همین طور پتانسیل بازیکنان در سطح بالایی بوده‌اند این درحالی است که تیم جدید او که قرار است در فصل پانزدهم روی نیمکت آن بنشیند، از نظر امکانات و همین طور پتانسیل مالی در سطح متوسط به پایینی قرار دارد موضوعی که مانع توافق علی دایی با این تیم شد.

مشکلات مالی و همین طور مدیریتی باعث شد تیم ملوان فصل چهاردهم نتایج خوبی نگیرد و در پایان فصل نیز در قعر جدول حضور داشته باشد. البته این تیم در حال حاضر هم با بدهی مالی باقی مانده از گذشته دست و پنجه نرم می‌کند و مشکلات کمی ندارد اما سوال این است که با توجه به سوابق انتخاب‌های هدفمند امیر قلعه‌نویی، چه شده که او هدایت ملوان را پذیرفته است؟

امیر قلعه‌نویی فصل گذشته عملکرد خوبی را با استقلال ثبت نکرد و در اواخر فصل نتایج به مراتب ضعیفی را به کارنامه خود ا‌ضافه‌ کرد‌، او در لیگ چهاردهم، 13 برد برای استقلالی‌ها به دست آورد و 9 بار هم طعم شکست را چشید و در پایان فصل هم محترمانه از سوی هیات مدیره کنار گذاشته شد. استقلال با هدایت او دردیدارهای رفت و برگشت مقابل نفت تهران، پرسپولیس و همینطور فولاد شکست خورد تا استقلال به رتبه‌ای بهتر از ششم دست نیابد تا برای دومین فصل متوالی آبی پوشان تهرانی نتوانند سهمیه لیگ قهرمانان آسیا را کسب کنند.

کسب نتایج ضعیف قلعه‌نویی با استقلال باعث شد این مربی کهنه کار فو‌تبا‌ل ایران در پایان فصل چهاردهم مشتری جدی نداشته باشد تا اینکه پس از جواب رد علی دایی به ملوان، او گزینه اول ملوانی ها شود. فراموش نمی‌کنیم که در روزهای اخیر که بهشتی، مالکیت تیم ملوان را برعهده گرفت چندین و چند بار با علی دایی برای هدایت این تیم صحبت کرد، اما مذاکرات او با دایی بی نتیجه‌ بود، زیرا علی دایی قصد نداشت هدایت تیمی را بپذیرد که از نظر امکانات و مالی وضعیت خوبی ندارد.

حال پس از منتفی شدن حضور علی دایی در ملوان، امیر قلعه‌نویی هدایت "قوهای سپید" را بر عهده گرفت، با این اتفاقات و حضور یک‌باره سرمربی سابق استقلال در انزلی این فرضیه را مطرح می‌کند که پرافتخارترین مربی ایران دوست نداشته تحت هر شرایطی لیگ پانزدهم را بدون تیم بماند، شاید قلعه‌نویی می‌خواسته به هر قیمتی روی نیمکت یک تیم بنشیند تا شاید بتواند دوباره قابلیت‌هایش را به رخ منتقدان بکشد. منتقدانی که در روز‌های گذشته از هر ابزاری برای ناکارآمد جلوه دادن ایده‌های کاری او فروگذار نکرده‌اند.

شاید امیر قلعه‌نویی در پایان فصل پانزدهم با شگفتی که با ملوان خلق خواهد کرد زمینه بازگشت به تیم محبوبش یعنی استقلال را فراهم کند. آیا قلعه‌نویی خواهد توانست چنین دیکته‌ای را به هیات مدیره استقلال تحمیل کند؟