به گزارش پارس به نقل از اعتماد حال فوتسال ايران اين‌روزها خوب نيست. گويا وضعيت فوتسال ايران همچنان قرار است نابسامان و بلاتكليف بماند. فوتسالي كه زماني قهرمان بلامنازع آسيا و يكي از قدرت‌هاي برتر دنيا بود، اين روزها براي اينكه آبروي خود را حفظ كند، تنها به گذشته نزديك خود تكيه كرده است، آن هم در حالي كه در سراشيبي «سقوط» قرار گرفته است. خروجي تمام اتفاقات و تصميمات در فوتسال ايران امروز نتيجه‌اي جز جنجال و حاشيه ندارد و كار به جايي رسيده است كه متوليان اين رشته، نمي‌توانند براي خروج از اين بحران تصميمي درست و منطقي داشته باشند.
انتخاب سرمربي تيم ملي فوتسال اما امروز به بزرگ‌ترين چالش پيش روي كميته فوتسال تبديل شده است. آن هم در شرايطي كه مشكلات بزرگ امروز فوتسال در بين اولويت‌هاي اصلي رييس فدراسيون جايي ندارد. مشكلات مالي شديد، بحث ابهامات به وجود آمده درباره صورت‌هاي مالي و بودجه‌اي، اختلافات با وزارت ورزش و جوانان، پيگيري پرونده فساد فوتبال در مجلس شوراي اسلامي و اعلام وجود فساد توسط نمايندگان در فدراسيون، موضوع فرار مالياتي 25 ميليارد توماني، عدم پرداخت حق پخش تلويزيوني و عدم وصول مطالبات سازمان ليگ از قرارداد اسپانسرينگ ليگ برتر فوتبال، تنها بخشي از مشكلاتي است كه اين روزها فشار زيادي را به علي كفاشيان وارد كرده است. طبيعي است كه در چنين شرايطي، انتخاب سرمربي تيم ملي فوتسال، اصلي‌ترين دغدغه كفاشيان نباشد. به همين دليل است كه سيد‌رضا افتخاري رييس كميته فوتسال نتوانسته به تنهايي مشكلات اين رشته‌ را حل و فصل كند.
بلاتكليفي‌ها در تيم ملي فوتسال ايران اما درست از زماني شروع شد كه خسوس كاندلاس با هماهنگي مديران فدراسيون به اسم مرخصي به كشورش سفر كرد و ديگر به ايران بازنگشت. او چند ماه قبل از اتخاذ اين تصميم، به كميته فوتسال اعلام كرده بود حق و حقوق عقب افتاده‌ چند ماهه‌اش پرداخت و دستمزدش را افزايش بدهند. اما وقتي با بي‌توجهي مديران مواجه شد، بدون هماهنگي با سيدرضا افتخاري و همكارانش، ايران را ترك كرد و بعد از حضور در اسپانيا با يك ايميل رسما اعلام كرد كه ديگر حاضر به ادامه همكاري با تيم ملي فوتسال ايران نخواهد بود.
طبيعتا مديران مربوطه، تا چند هفته بعد از اطلاع از اين تصميم خسوس، وقت خود را صرف مذاكره با اين مربي كردند تا راضي شود به ايران بيايد و كار خود را ادامه بدهد. اما نتايج تلاش‌هاي آنها چيزي جز فرصت‌سوزي در پي نداشت. در چنين شرايطي آنها بايد جانشين كاندلاس اسپانيايي را انتخاب مي‌كردند.
در همين گير‌ودار اما اختلافات كميته فوتسال با كميته فني و توسعه فوتسال و فوتبال ساحلي آغاز شد.
جنگ بين سيدرضا افتخاري و عباس ترابيان بدون هيچ ترديدي مشكلات و بلاتكليفي‌ها در تيم ملي را به اوج خود رساند. طبق شنيده‌ها مدت‌ها قبل تشكيل كميته فني و توسعه فوتسال به پيشنهاد شخص رييس كميته فوتسال اتفاق افتاده بود. طبيعتا قرار بود اعضاي اين كميته توسط شخص افتخاري تعيين شوند و تصميمات اين مدير كميته فوتسال را در مقاطع مختلف به تاييد برسانند! اما بر خلاف برنامه‌ريزي‌ها با دخالت علي كفاشيان، عباس ترابيان به عنوان رييس كميته فني انتخاب و معرفي شد. از همان ابتدا هم نگراني‌ها بابت موازي‌كاري اين دو كميته وجود داشت و بعد از چند وقت اختلافات علني شد. تفاوت در تفكرات رييس پيشين و فعلي كميته فوتسال تا همين امروز هم البته ادامه دارد.
     
اين روزها شايعه‌اي در فدراسيون فوتبال منتشر شده مبني بر اينكه عباس ترابيان در تلاش است تا مقدمات بازگشت خودش به كرسي رياست بر فوتبال ايران را با كنار زدن سيدرضا افتخاري فراهم كند. نكته قابل توجه اينجاست كه هر دو مدير دوست شفيق علي كفاشيان هستند و رييس فدراسيون هنوز نتوانسته تعامل را بين اين دو نفر برقرار كند. نتيجه عدم وجود تعامل بين كميته فني و كميته فوتسال اما به وجود آمدن حواشي اخير و تاخير در انتخاب سرمربي تيم ملي فوتسال بوده است. در زماني كه افتخاري مذاكرات خود با وحيد شمسايي را براي سرمربيگري‌ تيم ملي فوتسال ايران شروع كرد، كميته فني و توسعه فوتسال رسما اعلام كرد كه سرمربي تيم ملي بايد پنج معيار اخلاق، اهليت، مدرك مربيگري (حداقل A آسيا و داشتن حداقل پنج سال سرمربيگري يك تيم ليگ برتري)، تك شغله بودن (فقط سرمربيگري تيم ملي) داشتن مدارج و مدارك تجربيات بين‌المللي را داشته باشد. از طرفي عباس ترابيان در مصاحبه‌ها خود رسما اعلام كرد كه كميته فوتسال بايد گزينه مدنظر خود را براي گرفتن تاييد‌هاي لازم به كميته فني و توسعه فوتسال معرفي كند. اين اتفاقات باعث شد كه آتش اختلافات بين ترابيان و افتخاري به اوج خود برسد. به دنبال اين اتفاق افتخاري ديگر در جلسات كميته فني شركت نكرد و اعلام كرد كه نام سرمربي تيم ملي را به علي كفاشيان و هيات رييسه فدراسيون فوتبال اعلام خواهد كرد تا در آنجا درباره گزينه پيشنهادي‌اش تصميم‌گيري‌ نهايي انجام شود.
نكته قابل توجه اينجاست كه قوانين و اساسنامه فدراسيون‌ هم اين اختيار را به كميته فني و توسعه فوتسال مي‌دهد كه دخالتي چشمگير در پروسه انتخاب سرمربي داشته باشد. اما نكته اينجاست كه وحيد شمسايي گزينه نهايي سيد رضا افتخاري براي هدايت تيم ملي فوتبال، تمام معيار‌هاي مورد نظر كميته فني را براي انتخاب شدن دارا نيست. او هنوز مدرك مربيگري حرفه‌اي خود را دريافت نكرده و در حال حاضر هدايت تيم فوتسال تاسيسات دريايي را عهده‌دار است. او در شرايطي اين باشگاه را قهرمان ليگ ايران كرده كه به زودي بايد با تيمش در مسابقات قهرماني جام باشگاه‌هاي آسيا در اصفهان شركت كند. وحيد شمسايي نه تنها سابقه پنج سال مربيگري حرفه‌اي در فوتبال ايران را در كارنامه ندارد بلكه هنوز به صورت رسمي از فوتبال خداحافظي نكرده است و به اين ترتيب او معيارهاي لازم را براي انتخاب به عنوان سرمربي تيم ملي فوتسال ايران ندارد.
     
سيدرضا افتخاري چندي پيش اعلام كرد كه اگر وحيد شمسايي تاسيسات دريايي را قهرمان آسيا كند و با اين تيم قطع همكاري كند، او را به عنوان سرمربي تيم ملي به هيات رييسه فدراسيون معرفي ‌خواهد كرد. رييس كميته فوتسال بارها اين نكته را در مصاحبه‌هاي خود تكرار كرده و جالب اينجاست كه شمسايي هم بارها تاكيد كرده است كه به هيچ‌وجه به صورت مشروط حاضر نيست سرمربي تيم ملي فوتسال ايران بشود و اگر او را مي‌خواهند قراردادي بلندمدت و شفاف بايد با او به امضا برسانند! حتي زماني كه افتخاري در مصاحبه‌اي اعلام كرد از 100 به مربيگري وحيد شمسايي نمره نود را مي‌دهد، آقاي گل فوتسال جهان بازهم مصاحبه‌اي كنايه‌آميز انجام داد و ضمن تاكيد بر صحبت‌هاي قبلي‌اش اعلام كرد كه بهترين مربي حال حاضر فوتسال جهان هم نمره‌اش نود نيست!
با اين حال ترابيان و اعضاي كميته فني هم با اينكه سعي كرده‌اند از حواشي رسانه‌اي دور باشند، هم ‌آنان روي شرط و شروط و معيارهاي اعلامي خود پافشاري مي‌كنند. شنيده شده كميته فني به علي كفاشيان پيشنهاد داده است كه با توجه به برگزاري نخستين دوره جام جهاني زير 21 ساله‌ها كه دو سال ديگر قرار است برگزار شود، هدايت اين تيم ملي به وحيد شمسايي سپرده شود و اين سرمايه فوتسال ايران كار خود را به عنوان مربي ملي در اين تيم آغاز كند. به هر صورت شمسايي دو سال هم فرصت خواهد داشت كه بعد از انتخاب بازيكنان مستعد مورد نظرش، با اين تيم كار كند و اميدهاي ايران را به قهرماني جهان برساند؛ بازيكناني كه تا آن زمان تجربيات بين‌المللي و حرفه‌اي‌شان بالاتر مي‌رود و مي‌توانند به تيم ملي بزرگسالان ورود پيدا كنند. آن هم در شرايطي كه در آن مقطع هم وحيد شمسايي ديگر پتانسيل سرمربيگري تيم ملي فوتبال ايران را خواهد داشت و تيمي جوان شده را در اختيار خواهد گرفت كه ماحصل تلاش دو ساله خودش بوده است. اين پيشنهاد كميته فني اما به هيچ عنوان مورد قبول رييس كميته فوتسال نيست. سيد رضا افتخاري با اطلاع از مخالفت كميته فني با انتخاب شمسايي، تلاش دارد مقدماتي را فراهم كند تا ترابيان را مقابل اين مربي قرار بدهد. در چنين شرايطي اين تيم ملي فوتسال است كه از اين بلاتكليفي‌ها بزرگ‌ترين ضربه‌ها را مي‌خورد.  
علي كفاشيان رسما اعلام كرده كه به دليل مشكلات مالي فدراسيون توان عقد قرارداد با مربي خارجي را ندارد. به اين ترتيب سرمربي تيم ملي فوتسال حتما بايد ايراني باشد. به همين ترتيب بايد ديد در روزهايي كه فوتبال قرباني سوءمديريت و اختلافات رييس پيشين و فعلي‌اش شده است، در نهايت وحيد شمسايي سرمربي تيم ملي خواهد شد يا يك گزينه ايراني ديگر. يكي مثل حسين شمس! بايد صبر كرد. خبرهاي مهمي در فوتسال ايران در راه است.