به گزارش پارس به نقل از فارس مصطفی شهبازی در خصوص شروع فصل نقل و انتقالات و زمان پایان آن گفت: نقل و انتقالات از 12 خرداد شروع شد و در تاریخ 30 تیر به پایان می‌رسد اما تا الان هیچ تیمی به سازمان لیگ برای ثبت قرارداد مراجعه نکرده و حتی مذاکرات هم به ما اطلاع داده نشده است.

وی ادامه داد: امسال هر باشگاه می‌تواند 18 بازیکن با شرایط سنی آزاد در لیست داشته باشد اما از 27 بازیکن هر باشگاه حتما باید 9 نفر سهمیه زیر 23 سال باشد و هر تیم می‌تواند از 4 بازیکن خارجی استفاده کند که یک نفر آنها باید آسیایی باشد.

مسئول کمیته نقل و انتقالات سازمان لیگ در خصوص تغییرات آیین‌نامه نقل و انتقالات اظهار داشت: تغییرات عمده‌ای نداشتیم بلکه فقط الزامات AFC و فیفا را که از ما ایراد گرفته بودند اعمال کردیم. بازیکنی که در یک زمان با دو باشگاه چه قرارداد داخلی و یا رسمی ببندد این مسئله برای او ایجاد تعهد می‌کند و برای ما در چنین شرایطی قرارداد اول معتبر است و بازیکن باید به باشگاه دوم غرامت بدهد و حتی در شرایط حاد کمیته انضباطی می‌تواند چنین بازیکنی را محروم کند. در مورد مسائل مالی و مالیاتی هم اگر مشکلی وجود داشته باشد هر حکمی که کمیته انضباطی بدهد ما تابع آن خواهیم بود.

شهبازی در خصوص اینکه اگر یک مربی با تیمی قرارداد داشته باشد اما تیم دیگری با آن مربی به مذاکره بپردازد تکلیف چه خواهد بود، اظهار داشت: یک بازیکن یا مربی تا زمانی که با یک باشگاه قرارداد رسمی دارد به هیچ عنوان تیم دیگری نمی‌تواند با آنها مذاکره کند و اگر باشگاه صاحب حق در این باره شکایتی کند طبق بندی که با نام دوره حفاظت از قراردادها وجود دارد برای تیم مذاکره کننده حتی شامل محرومیت از نقل و انتقالات خواهد شد اما این به شرطی است که باشگاه صاحب حق شکایت کند که در این صورت اگر مستنداتی وجود داشته باشد و به دست ما برسد آن را به کمیته انضباطی می‌دهیم تا آنها تصمیم بگیرند.

وی درباره وجود تیم B برای باشگاه‌های لیگ برتری ادامه داد: هر باشگاهی که در رده‌های گوناگون فعالیت می‌کند می‌تواند یک تیم B داشته باشد و الان هم تیم فولاد نوین تیم B فولاد خوزستان به حساب می ‌آید. این دو تیم در یک زمان نمی‌توانند در یک رده حضور داشته باشند و به دلیل صعود فولاد نوین به لیگ برتر یا این تیم طبق شرایط وزارت ورزش واگذار خواهد شد و یا باید اسپانسر این باشگاه عوض شود.

مسئول کمیته نقل و انتقالات سازمان لیگ درباره قراردادهای امضا شده میان بازیکنان و مربیان با باشگاه‌ها گفت: قراردادها سه نسخه است که باشگاه موظف است یک نسخه آن را به طرف دیگر بدهد و نمی‌توانند به هیچ عنوان به بهانه‌های مختلف این نسخه را ندهند. یک نسخه باید در اختیار باشگاه باشد یک نسخه در اختیار بازیکن و یک نسخه هم در اختیار سازمان لیگ.

شهبازی اظهار داشت:‌درباره حضور واسطه‌ها هم باید بگویم اگر بازیکنی با واسطه برای قرارداد وارد باشگاهی شود باید آن واسطه هم زیر تمام قراردادها را امضا کند و اگر چنین اتفاقی نیفتد در مواقع اختلاف ما نمی‌توانیم خدماتی به آنها ارائه دهیم. موضوع دیگر بحث حق آموزش است که باید این حق از طرف باشگاه جدید به باشگاه قدیم داده شود و پرداخت آن به عهده بازیکن نیست. طبق قانون باید این حق آموزش در 30 روز پرداخت شود و طی این مدت یا برگه واریز پول به دست ما برسد یا اینکه رضایتنامه باشگاه اولیه مبنی بر بخشیدن این حق آموزش به باشگاه ثانویه.

وی در پایان درباره اینکه کدام بازیکنان سهمیه لیگ برتری به حساب می‌آیند اظهار داشت: هر بازیکنی که در 7 بازی یا کمتر در لیست 18 نفره یک تیم لیگ برتری باشد برای سال آینده سهمیه لیگ برتری به حساب نمی‌آید اما اگر بازیکنی در هشت بازی در لیست 18 نفره قرار بگیرد او دیگر سهمیه لیگ برتری محسوب می‌شود. همچنین اگر بازیکنی نیم فصل بازی کند و سپس راهی تیمی غیر لیگ برتر شود و یا بازیکنی نیم فصل بازی کند و سپس به هر دلیلی نیم فصل دوم را خانه نشین شود هم سهمیه لیگ برتری به حساب نمی آید.