به گزارش پارسبه نقل از سایت وزارت ورزش و جوانان، نشست تخصصی فساد در ورزش، علل و زمینه‌های آن توسط کارگروه تربیت بدنی خانه اندیشمندان علوم انسانی با حضور علی کفاشیان رئیس فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران در محل خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد.

در ابتدای برنامه دکتر حبیب هنری عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی با خوشامدگویی از حضور حاضران در جلسه و همچنین علی کفاشیان، رئیس فدراسیون فوتبال گفت: خانه اندیشمندان علوم انسانی با برگزاری جلسات نقد و بررسی، نشست‌های تخصصی در حوزه علوم انسانی، مراسم نکوداشت بزرگان و اندیشمندان علوم انسانی و... کار ارزشمندی را انجام می‌دهد که جای تقدیر و تشکر دارد. این خانه به همین دلیل کارگروه‌هایی را در رشته‌های مختلف ایجاد کرده تا بتواند با تخصص‌گرایی این مسیر را به صورت علمی بپیماید.

وی افزود: کارگروه تربیت بدنی خانه اندیشمندان علوم انسانی نیز در راستای اهداف این نهاد اجتماعی موضوع مهم فساد در ورزش و علل و زمینه‌های آن را در دستور کار خود قرار داد تا بتوانیم با این نشست‌های آکادمیک و علمی به راهکاری درخور توجه درباره این مسئله بپردازیم.

در ادامه دکتر یوسفی، رئیس دانشکده تربیت بدنی دانشگاه رازی کرمانشاه با اشاره به اهمیت مقوله فساد در ورزش تأکید کرد: در محافل دانشگاهی و آکادمیک و حتی در سطح دنیا، مطالعات محدودی در مورد فساد در ورزش انجام شده است. در حالی که بحث روز جامعه درباره فوتبال و استعفای سپ بلاتر، رئیس فدراسیون جهانی فوتبال در صدر اخبار دنیا قرار گرفته است و در داخل کشور نیز گزارش کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی درباره فدراسیون فوتبال کشور بخشی از اخبار را به خود اختصاص داده است.

وی گفت: اینکه چگونه می‌توان فساد در ورزش را کنترل کرد، سؤال مهمی است که اساتید دانشگاه باید به تحلیل و بررسی آن بپردازند و امیدواریم با حضور رئیس فدراسیون در اینجا بتوانیم شفاف‌سازی کنیم تا مردم در سطح اجتماع بتوانند قضاوت بهتری درباره این موضوع داشته باشند.

سخنران بعدی دکتر سعید صادقی بروجردی بود که با اشاره به مفهوم فساد یادآور شد: به دنبال فساد اداری، فساد مالی نیز رخ می‌دهد که در سیستم‌های دولتی و بخش‌های غیر رقابتی بیشتر مشاهده می‌شود. سازمان‌های پنهانی که درون سازمان‌های دیگر وجود دارند عامل اصلی فساد محسوب می‌شوند.

وی افزود: متأسفانه بر پایه آمار جهانی میزان فساد در ایران نمره 5.2 از 10 است که بسیار پایین محسوب می‌شود. فساد مانند اعتیاد است که در هیج کجای جهان به طور کامل از بین نمی‌رود و همواره میزانی از فساد وجود دارد که در کشور ما بالاست و سازمان‌های مختلف به ویژه سازمان‌های دولتی باید آن را کنترل کنند. همانطور که مسئله فساد در سازمان و ساختارهای دیگر وجود دارد، در ورزش به دلیل جذابیت و همچنین تأثیرگذاری اجتماعی از اهمیت فراوانی برخوردار است.

در ادامه دیگر سخنران نشست، دکتر رضا شجیع گفت: مشکل فساد در فوتبال را دو چیز می‌دانم، تخلف قانونی و عرف فاسد. مشکل اصلی زمانی است که یک تخلف وجه قانونی پیدا می‌کند و شرایط برای ورود نهادهای قانونی و برخورد با آن سخت و تا حدی غیرممکن می‌شود. از مهمترین دلایل آن می‌توان به ضعف خود قانون و متعدد بودن امکان قانون گریزی و استفاده از رانت‌های مختلف و متنوع اشاره کرد. ضمن اینکه عرف فاسد هم مقوله دیگری است که متأسفانه در ورزش و به ویژه فوتبال رایج شده است. یک بازیکن فوتبال بخشی از پول دریافتی خود را به دلال‌های چسبیده به ورزش می‌دهد و آن را حرفه‌ای‌گری تعبیر می‌کند.

او ادامه داد: کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال به یک نهاد مچ‌گیری تبدیل شده و آموزش و پیشگیری به عنوان مهمترین ارکان توسعه اخلاقی به فراموشی سپرده شده‌اند. به نظر من یک تیم اخلاقی می‌تواند یک جو اخلاقی را به وجود آورد و من اراده‌ای در فدراسیون فوتبال برای مدیریت اخلاق و ایجاد یک جو فرهنگی و سازنده در این ورزش نمی‌بینم.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه اخلاق مطلقاً نمی‌تواند یک مقوله نسبی باشد، گفت: نسبی‌گرایی و تکیه بر گفتمان مصلحت در تشخیص خوبی از بدی، مسئله چالش برانگیزی است که راه را برای ورود برخوردهای فردی و سلیقه‌ای و در نهایت ترویج شکاکیت اخلاقی فراهم می‌کند.

علی کفاشیان، رئیس فدراسیون فوتبال ایران نیز با ابراز خوشحالی از حضور در جمع اساتید رشته تربیت بدنی و دانشجویان این حوزه، گفت: ابتدا بایستی تعریف درستی از فساد به ویژه در ورزش ارائه دهیم تا بتوان برای آن راهکار تعیین کرد.

وی عنوان کرد: در فوتبال ایران این اتفاق رخ داده است یا خیر؟ با توجه به گزارش‌های کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی درباره فساد در فوتبال، اگر این کمیسیون مدارک و مستنداتی در این زمینه دارد به قوه قضاییه ارائه دهد تا این قوه بتواند در این مورد رسیدگی کند.

رئیس فدراسیون فوتبال با اشاره به اینکه فساد با تخلف یکی نیست، ادامه داد: ما باید توجه کنیم که ورزش فوتبال در بطن جامعه وجود دارد و مردم در دورترین نقاط این سرزمین به تیم ملی و تیم مورد علاقه خود علاقه دارند. تخلف با فساد متفاوت است و من هم معتقدم که در تشکیلات بزرگ فوتبال ممکن است تخلف روی بدهد ولی این به معنای فساد نیست.

وی افزود: بیان شده که چرا این اندازه سفر انجام شده است! طوری جو را در جامعه القا می‌کنند که فساد در فوتبال رخ داده است در حالی که به این صورت نیست. صداوسیما هر سال حدود 20 میلیارد تومان به ما داده که با تغییر مدیریت حتی یک ریال نیز به ما نداده است. در سه بازی آخر منتهی به جام جهانی می‌گفتند که کارلوس کی‌روش سرمربی تیم ملی ایران از کشور قطر پول گرفته تا به این کشور ببازد، پس از پایان این بازی‌ها مشخص شد که این گونه نبوده است. متأسفانه دروغ بستن به افراد راحت است.

کفاشیان تصریح کرد: مهم‌تر از همه اینها حضور فعال در فدراسیون فوتبال آسیا و مجامع جهانی است که باید در این زمینه تمام تلاش خود را انجام دهیم. برای این منظور اگر ما به سفر می‌رویم، می‌گویند چرا رفتی؟ مگر سفر گناه است؟ اگر کسی در دنیای بزرگ فوتبال کار خلافی مانند شرط بندی را انجام داده است باید پیگیری شود و در حیطه مسئولیت فدراسیون فوتبال نیست.

وی افزود: همچنان که در جاهای مختلف رد و بدل امتیاز صورت می‌گیرد، باید در انتخابات بین‌المللی نیز هزینه‌هایی را انجام بدهیم تا بتوانیم کرسی‌های مختلف را در سطح جهانی و آسیایی به دست آوریم.

در ادامه این نشست دکتر فرشاد تجاری بحث خود را مطرح کرد و افزود: ما بایستی تعریف مشخصی از فساد داشته باشیم. فساد در نقطه مقابل صلاح در نظر گرفته می‌شود. از واژه فساد جامعه‌شناسان تعریف‌های مختلفی را ارائه داده‌اند. ما باید به این سؤال پاسخ دهیم که ارزیابی فساد باید به صورت نسبی باشد یا مطلق؟ دکتر تجاری در بخش دیگری از صحبت‌های خود افزود: گرفتن کرسی‌های بین‌المللی در مجامع جهانی بسیار سخت و به صورت رقابتی در آمده است که ما باید در این شرایط تمام تلاش وهمت خود را به کار گیریم.

دکتر شهاب بهرامی یکی دیگر از سخنرانان این نشست بود که گفت: فساد یعنی شکستن رفتار اخلاقی. در ورزش، دوپینگ فساد محسوب می‍شود و ما باید در اینجا بین فساد و تخلف تفاوت قایل باشیم. بیشتر مسائلی که در فدراسیون فوتبال وجود دارد، مربوط به دو باشگاه استقلال و پرسپولیس است که باید به این دو باشگاه توجه ویژه‌ای صورت گیرد. دکتر بهرامی در ادامه بحث خود افزود: فساد در دو بخش شخصی و ساختار سیستمی خود را نشان می‌دهد. من آقای کفاشیان را شخصی پاک می‌دانم ولی عدم نظارت در ساختار فدراسیون فوتبال را از طرف ایشان مشاهده می‌کنم.

در پایان روح‌الله صالحی دبیر گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی خانه اندیشمندان علوم انسانی ضمن تشکر از حضور اساتید و کفاشیان در این جلسه اضافه کرد که هدف از اینگونه نشست‌ها در خانه اندیشمندان توسعه آگاهی و دانش فنی نسبت به مسائل مبتلابه جامعه ورزشی است تا زمینه استفاده مناسب و مؤثر از امکانات و اختیارات موجود برای تحقق اهداف و مأموریت‌های سازمان‌ها، ادارات و نهادهای ذیربط ورزش مهیا شود. /تسنیم