به گزارش پارس به نقل از مهر اسماعیل حسن‌زاده، در خصوص آخرین وضعیت کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال، ضمن بیان مطلب فوق گفت: در فصل مسابقاتی لیگ برتر فوتبال، فوتسال، فوتبال ساحلی و لیگ آزادگان در مجموع نسبت به سال‌های گذشته، سال انضباطی خوبی را باتوجه به حوادث موجود و پرونده‌های مختلف انضباطی، پشت سر گذاشتیم.

وی ادامه داد: بخشی از این پرونده‌ها مربوط به رفتار بازیکنان، مربیان، کادر و عوامل تیم‌ها و در نهایت تماشاگران بود و بخشی دیگر از پرونده‌ها که مربوط به پرونده اختلاف مالی مربیان و بازیکنان با باشگاه‌ها بوده، کماکان درحال پیگیری است.

رئیس کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال افزود: رفتارهای غیر ورزشی و تخلفات فوتبال از مردادماه سال 93 به بعد با آئین‌نامه جدید مورد رسیدگی قرار گرفت که بعضا در مواردی شدت و ضعف داشت. به طوری که رفتارهای غیر ورزشی با آیین نامه جدیدی سنجیده و در مواردی هم مشمول مجازات شدند. با توجه به آئین‌نامه جدید و سوابق افراد، مجازات‌های مناسبی برای بازیکنان، مربیان و یا عوامل تیم‌ها در نظر گرفته شد که از جمله آن می‌توان به محرومیت‌های چند جلسه‌ای و یا جریمه‌های نقدی اشاره کرد.

وی در ادامه درباره پرداخت نشدن بدهی باشگاه‌ها به بازیکنان و مربیان تاکید کرد: در فصل گذشته تنها نکته تاریکی که ما نیز همچنان نگران آن هستیم و وجود دارد، اجرا نشدن احکام مالی است. احکامی که به واسطه درخواست و شکایت بازیکنان و مربیان و مطابق با قرارداد مالی، علیه باشگاه‌ها در تمامی رده‌ها صادر شده اما متاسفانه به دلایلی که حتی موجب دلخوری کمیته انضباطی هم شده است، کماکان به مرحله اجرا نرسیده است.

حسن‌زاده همچنین خاطرنشان کرد: خوشبختانه طی نشست‌هایی که اخیرا برگزار شده، فدراسیون و به طور مشخص دبیر کل فدراسیون، برنامه جدی برای اجرای آرا مالی ارائه داده‌اند، به طوری‌که اگر کمیته انضباطی باشگاه‌های بدهکار را ممنوع الفعالیت اعلام می‌کند، دبیر کل مصمم است این حکم اجرا شود و باشگاه‌های بدهکار تا زمانی که بدهی خود را تسویه نکنند، اجازه فعالیت نخواهند داشت.

وی که با سایت فدراسیون فوتبال گفتگو می‌کرد، افزود: امیدواریم تمام تیم‌های بدهکار در لیگ برتر و آزادگان به طور جدی به فکر تسویه حساب خود با طلبکاران باشند تا در فصل جدید فوتبال که چند هفته آتی آغاز خواهد شد، مقامات اجرایی در سازمان لیگ نیز با اجرای تفکرات فدراسیون و با عزم جدی نسبت به آراء مالی اقدام کنند و اگر اینگونه شود هم اعتماد اهالی فوتبال به رکن قضایی بیشتر خواهد شد و هم باشگاه‌ها به تراز مالی مناسب خواهند رسید. ضمن اینکه بدهی جدیدی به بدهکاری های قبلی آنها افزوده نخواهد شد.

رئیس کمیته انضباطی در ادامه یادآور شد: در واقع بارها شاهد بوده‌ایم باشگاهی با خرید یک بازیکن جدید، مبالغی را به او داده که می‌توانست با نصف آن مبلغ، بدهی‌های پیشین خود را تسویه کند اما متاسفانه اینکار تاکنون صورت نگرفته و بدون شک علت آن نبودن عزم جدی برای اجرای آراء است.

وی درباره اجرای آئین‌نامه جدید در فصلی که گذشت، تصریح کرد: فصل گذشته تمرین خوبی برای اجرای آئین‌نامه انضباطی جدید بود. مخصوصا در مواردی که بند ها و ماده‌های آئین‌نامه ما به کدهای انضباطی فیفا نزدیک‌تر بود. در واقع اجرای آئین‌نامه در فصل فوتبالی گذشته این زمینه را فراهم کرد تا باشگاه‌ها، بازیکنان و عوامل فوتبالی با آئین‌نامه جدید آشنایی بیشتری پیدا کنند و امیدوارم در فصل جدید که پیش رو است، میزان تخلفات کمتر شود و مدیران و متولیان امور در باشگاه‌ها نیز با اشراف کامل به متن آئین‌نامه، بهتر از گذشته تعامل خوبی با مجریان فوتبال داشته باشند.

حسن‌زاده با ابراز امیدواری از اینکه در فصل جدید باید تحول اساسی در تشکیلات باشگاه‌ها  آغاز شود تا مسائل آموزشی انضباطی به مرحله اجرا برسد، خاطرنشان کرد: امیدوارم در فصل جدید تحول اساسی در تشکیلات باشگاه‌ها بوجود آید به نحوی که در آموزش مسائل انضباطی و اطلاع رسانی به عوامل باشگاه‌ها، از جمله ابلاغ مفاد آئین‌نامه انضباطی و تفهیم آن به بازیکنان به خوبی صورت بگیرد.

وی اضافه کرد: عدم اطلاع  بازیکنان از برخی مقررات، علت اصلی ارتکاب رفتارهای غیر ورزشی است. ما اعلام آمادگی خود را برای هر گونه همکاری با باشگاه‌ها در خصوص تدریس موارد انضباطی خواهیم داشت تا شاهد عدم تخلف و اتفاقات نا مطلوب در فوتبال نباشیم.

رئیس کمیته انضباطی درباره برنامه‌های آینده این کمیته در فصل جدید مسابقاتی لیگ‌های فوتبال، فوتسال و فوتبال ساحلی گفت: در خصوص برنامه‌های آینده، مشروح اقداماتی که مد نظرخواهد بود، پس از جلسات هماهنگی با سایر ارکان فدراسیون و قبل از شروع فصل جدید، اعلام خواهد شد.