پايگاه خبري تحليلي «پارس»- ٨ ماه و ٢١ روز رقابت، ٣٠ حذف شده در پی داشت و حالا تیم‌هایی با کیفیت فنی فوق‌العاده بالا و مربیانی نه در حدواندازه به‌دست آوردن سه‌گانه آن هم در اولین فصل مربیگری در تیم فعلی خود، سکانس آخر فصل ٢٠١٥-٢٠١٤ لیگ‌قهرمانان را روی پرده می‌برند. فینال ساعت ٢٣ و ١٥ دقیقه امشب بین یوونتوس و بارسلونا در ورزشگاه المپیک برلین می‌تواند پنجمین قهرمانی بارسا و پانزدهمین قهرمانی نمایندگان اسپانیا در لیگ‌قهرمانان را در پی داشته باشد یا یوونتوس را حالا که برای نخستین‌بار از‌ سال ٢٠٠٣ به فینال رسیده به اولین قهرمانی در لیگ‌قهرمانان از ‌سال ١٩٩٦ و سومین قهرمانی‌اش درتاریخ این رقابت‌ها برساند.

غایبان بزرگ
جورجو کیلینی فرصت نیافت تا تصویر منفی شکل گرفته از خودش پس از اشتباه در بازی رفت یک‌هشتم‌نهایی فصل جاری مقابل دورتموند را پاک کند چون به دلیل مصدومیت، بزرگترین بازی دوران باشگاهی خود را از دست داد. از آن سمت، احتمال بازی نکردن آندرس اینیستا از بارسلونا وجود دارد. بدون او، ژاوی حتی اگر در آخرین بازی‌اش برای بارسلونا از ابتدا به میدان برود، کار دشواری پیش رو دارد. مثلت سوارس، مسی و نیمار از یک طرف و فاز تهاجمی قدرتمند یووه با حضور پوگبا، ته‌وز، موراتا و احتمالا یورنته در سمت دیگر. حضور پیکه، آلوس، رافینیا و آلبا پشت سر تراشتگن از یک سو و حضور بوفون پشت سر بونوچی و لیشتشتاینر از یک سو، جذابیت‌های مرگباری به این فینال هدیه می‌کند.

نوستالژی
آخرین بازی این فصل لیگ‌قهرمانان، آخرین بار در مرحله حذفی فصل ٢٠٠٣-٢٠٠٢ لیگ‌قهرمانان انجام شد و با گل طلایی زالایتا به سود یووه، بازنده فینال تمام ایتالیایی آن فصل خاتمه یافت. این بار اما اوضاع متفاوت است. بارسا در اکثر پیش‌بینی‌ها دست بالا را دارد اما معمولا تیم‌های محافظه‌کارتر در فینال از بخت بیشتری برخوردار هستند و این موضوع، آلگری و شاگردانش را حسابی دلگرم می‌کند. این ٢ تیم به‌طورکلی ٤ بار در رقابت‌های اروپایی به میدان رفتند که سهم هر کدام یک پیروزی بوده و ٢ بار هم بازی با نتیجه تساوی خاتمه یافته است.

راه فینال
 یوونتوس پس از ٣ پیروزی، یک تساوی و ٢باخت به‌عنوان تیم دوم گروه اول به یک‌هشتم‌نهایی راه یافت و در این مرحله، دورتموند را قربانی کرد. موناکو طعمه بعدی بود. درنهایت گل‌های موراتا و ته‎وز، رئال‌مادرید را از پا درآورد و یووه برای نخستین‌بار در ١٢‌سال اخیر به بازی نهایی لیگ‌قهرمانان رسید. بارسلونا برای صعود از گروهی شامل پاری‌سن‌ژرمن، آژاکس و آپوئل، ٥ برد و تنها یک باخت به‌دست آورد و با حذف منچسترسیتی، پاری‌سن‌ژرمن و البته بایرن‌مونیخ به فینال رسید.

ملیت‌ها
٤٨ بازیکن حاضر در زمین و روی نیمکت فینال امشب لیگ‌قهرمانان از ١١ کشور مختلف می‌آیند. ١٢ ایتالیایی، ٣ فرانسوی، ٢ آرژانتینی و اسپانیایی و یک برزیلی، شیلیایی و سوییسی در یووه هستند و ١٤ اسپانیایی، ٤ برزیلی، ٢ آرژانتینی و یک نماینده از بلژیک، شیلی، کرواسی، آلمان، فرانسه و اروگوئه، ترکیب بازیکنان بارسلونا را تشکیل می‌دهند. با این میزان تنوع، حتی اگر کی‌روش، طبق قولش به‌خاطر عدم حضور منچستریونایتد و حذف رئال، فینال را نبیند، خللی در جذابیت فینال و هیجان هواداران فوتبال وارد نمی‌شود!

داور بازی
جونیت چاکر ترک، بهترین فرصت برای پاک کردن خاطرقضاوت جنجالی‌اش در دور برگشت یک‌چهارم‌نهایی فصل ٢٠١٣-٢٠١٢ لیگ‌قهرمانان بین منچستریونایتد و رئال‌مادرید را در اختیار دارد؛ جایی که با اخراج سختگیرانه رافائل در نیمه دوم، ورق را به سود رئال برگرداند و باعث حذف تیم سرآلکس فرگوسن افسانه‌ای شد. این داور ٣٨ ساله که از‌سال ٢٠٠٦ داور بین‌المللی است، ٧٠ بازی قاره‌ای اروپا ازجمله ٤ جدال لیگ‌قهرمانان (یکی از آنها جدال دوربرگشت یک‌هشتم‌نهایی فصل جاری لیگ‌قهرمانان بین چلسی و پاری‌سن‌ژرمن بود) و ٣ رقابت لیگ اروپا را سوت زده است. باهاتین دورهان و تاریک اونگون، کمک‌های هموطن او در پنجاهمین فینال لیگ‌قهرمانان و جام ‌باشگاه‌های اروپا خواهند بود.

خداحافظی‌ها
علاوه بر ژاوی، دنی‌آلوس برزیلی هم پس از‌فینال امشب از بارسا جدا می‌شود و در آن سمت هم هرچند هنوز به‌طور رسمی اعلام نشده اما شاید پیرلوی بزرگ برای همیشه پیراهن یوونتوس را از تن خارج کند. جی‌جی بوفون، سنگربان بانوی پیر هم حالا حالاها انگار قصد خداحافظی از فوتبال را ندارد! اگر مانند‌سال ٢٠٠٦ در فینال برلین بدرخشد، رویای اولین قهرمانی‌اش در لیگ‌قهرمانان تحقق می‌یابد.

سه‌گانه‌ها
برنده بازی امشب برای هشتمین بار برنده ٣ جام معتبر دریک فصل فوتبال اروپا را معرفی می‌کند. سلتیک در‌سال ١٩٦٧، آژاکس در‌سال ١٩٧٢، آیندهوون درسال ١٩٨٨، منچستریونایتد در‌سال ١٩٩٩، بارسلونا درسال ٢٠٠٩، اینتر درسال ٢٠١٠ و بایرن درسال ٢٠١٣ چنین کارمهمی را انجام دادند. با این تفاوت که بارسلونا درصورت قهرمانی به اولین برنده سه‌گانه در ٢ فصل تبدیل می‌شود. یوونتوس امسال برای سومین بار، فاتح هر ٢ جام داخلی شد و حالا بی‌تاب تبدیل شدن به دومین ایتالیایی برنده سه‌گانه است.

نبردهای اسپانیایی- ایتالیایی
برای هفتمین بار در تاریخ جام باشگاه‌های اروپا و لیگ ‌قهرمانان اروپا، فینالی با شرکت نمایندگان اسپانیا و ایتالیا انجام می‌شود. اولین بازی، فصل ١٩٥٧-١٩٥٦ با برتری ٢ بر صفر رئال‌مادرید مقابل فیورنتینا روی پرده رفت و آخری هم درفصل ١٩٩٨-١٩٩٧ بازهم به پیروزی یک بر صفر رئال‌مادرید انجامید. از جدال نمایندگان این ٢ کشور به‌عنوان نبرد کاتاناچیو مقابل کانتروپید (دفاع مقابل ضد حمله) نام می‌برند. باید دید، کدام خوشبخت در اولین ساعات روز یکشنبه، تاج برترین تیم اروپا را برسر می‌گذارد.