به گزارش پارس به نقل از پایگاه خبری وزارت ورزش و جوانان، سید مناف هاشمی معاون مالی وزارت ورزش در خصوص واگذاری سرخابی ها با توضیحاتی در مورد سیاست های مجلس، دولت و تشریح مفاد ماده 88 و اصل 44 اظهار داشت: در حال حاضر وزارت ورزش و جوانان تمام توان خود را با توجه به ظرفیت های موجود برای اجرایی کردن این اصل به کار گرفته است.

وی در ادامه برای روشن کردن علل ضعف های موجود در روند واگذاری ها گفت: اقدامات سال گذشته با وجود اینکه تجربه جدیدی بود با عزمی راسخ از سوی وزارتخانه انجام گرفت. بدیهی است که هر تجربه نو و غیرآزموده ممکن است با خطاهایی همراه باشد. همچنین به دلیل عدم بهره گیری مناسب از از ظرفیت های قانونی در سنوات پیشین، انتخاب های ما در معرض پیامدهایی قرار گرفت که بازخورد عملکرد خود ما نبود.

هاشمی با بیان روش های مجاز واگذاری به توضیح علل انتخاب روش فعلی از سوی وزارتخانه پرداخت و اظهار داشت: قانون تنها سه روش واگذاری هیئت امنایی و مدیریت توسط حوزه های تخصصی (فدراسیون ها ،هیئت های ورزشی و استانداری ها)و واگذاری از طریق مزایده را برای دستگاه اجرایی مجاز دانسته است. 12 سال گذشته مسئولین وقت ساده ترین راه ممکن که همان برگزاری مزایده است را انتخاب و اجرا کردند در حالی که این روش ممکن است موجب شود یک سرمایه ملی به دست افراد غیر متخصص سپرده و تضعیف و تخریب شود.

هاشمی افزود: وزارت ورزش  و جوانان پس از بررسی وضعیت موجود و آسیب شناسی نقاط قوت وضعف عملکرد مسئولین پیشین و برای اجتناب از واگذاری سرمایه مردم به دست افراد غیر اصلح، از دستورالعمل ابلاغیه ماده 88 را برای استفاده از هر سه ظرفیت مجاز قانونی  استفاده کرد تا  ورزش را از نیاز به حمایت همه جانبه دولت فارغ کند.

* واگذاری سرخابی‌ها کاملا قانونی است

معاون توسعه منابع و پشتیبانی موضوع واگذاری استقلال و پرسپولیس توسط وزارت ورزش و جوانان را کاملا قانونی اعلام کرد و اظهار داشت: به این ترتیب با همراهی وزارت اقتصاد و دارایی و تشکیل کارگروهی با محوریت سازمان خصوصی سازی در چهار چوب قانون اقدامات اولیه انجام شد.

سید مناف هاشمی با بیان تا کنون تمام تلاش خود را کرده ایم تا عملکردمان در حوزه واگذاری سرخابی ها را کاملا  شفاف در معرض بررسی عموم قرار دهیم،گفت: عدم موفقیت چهار مزایده بزرگی که تا کنون برای واگذاری دو تیم پایتخت انجام شد باید دقیق بررسی شود. پیشنهاد می شود در کارگروهی مشکل ریشه یابی شود. البته روند انجام کار و پروسه واگذاری نباید متوقف شود بلکه باید با در نظر داشتن مسائل حائز اهمیت، با کمک متخصصان این حوزه این مهم را به ثمر بنشانیم.

سرخابی‌ها در بازه زمانی 3 ماهه توسط وزارت اداره می‌شوند

هاشمی با بیان این نکته که دولت و ملت نسبت به نگهداری، رشد و توسعه این سرمایه عظیم و محبوب سرخابی ها بی تفاوت نیستند، گفت: با توجه به اهمیت فصل نقل و انتقالات که تاثیری شگرف بر روی وضعیت تیم ها دارد قرار است در بازه زمانی سه ماهه این دوتیم به روش قبل توسط وزارت ورزش و جوانان مدیریت شود تا با محوریت کارگروه مذکور بهترین تصمیم برای آنها اخذ و اجرا شود.

در ادامه وی با بیان اینکه حوزه کاری اش در وزارتخانه توسعه منابع و پشتیبانی و عمرانی است، گفت: ضمن اینکه سعی دارم در مباحث ورزشی کمتر ورود کنم لازم است به عنوان نماینده وزارت ورزش و جوانان توضیح دهم در بحث واگذاری ها وزارت ورزش و جوانان یک دستگاه اجرایی است که وظیفه اجرای وظیفه مصوبه مجلس شورای اسلامی را دارد و در تصمیم گیری ها دخالتی ندارد.

هاشمی بر لزوم اخذ تصمیماتی این چنینی با مشورت دستگاه اجرایی گفت: قانون ملاک عمل دستگاه های اجرایی دولت است. در مورد استقلال و پرسپولیس هم پس از ابلاغ مصوبات، ما مکلف به اجرایی کردن دستورات نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی بودیم در حالی که هم زمان با اجرا باید برنامه ریزی هم می کردم که این روش صحیح نیست. زیرا در اصول برنامه ریزی موفقیت، برنامه ریزی باید پیش از اجرا صورت پذیرد.

50 میلیارد برای اداره سرخابی‌ها پول لازم است

وی با تاکید بر روشن بودن این مهم که وزارت ورزش و جوانان با دستان خالی ملزم به اجرایی کردن واگذاری ها شد، گفت: حداقل 50 میلیارد تومان برای یک سال نیاز بود که این دو تیم را بتوان بی دغدغه هدایت کرد. از سویی خادم مشغول پیدا کردن حامیان مالی برای این دو تیم بود و از دیگر سو در تلاش و تکاپو برای برنامه ریزی و انجام امور محوله بود.

معاون وزیر ادامه داد: خادم در این راستا همه خرده گیری ها را به جان خرید تا بتواند تیم ها را حمایت کند و پروژه ای که بسیار پستی و بلندی داشت را به ثمر برساند. علاوه بر موارد یاد شده تحقیقات علمی خادم برای انتخاب بهترین شیوه واگذاری ستودنی است. به نظر من عملکرد خادم در مورد دو باشگاه استقلال و پرسپولیس قابل دفاع است.

وی همچنین در خصوص واگذاری پروژه های عمرانی نیمه تمام به بخش خصوصی گفت: اماکن ورزشی کشور تا پایان احکام برنامه چهارم توسعه باید به سرانه ی یک متر فضای ورزشی برای هر نفر می رسید؛اکنون در سال پایانی برنامه پنجم هستیم ولی با سرانه مزبور 30 سانتی متر فاصله داریم.  حتی با اجرای 288 پروژه در سال 93 فقط توانستیم 4 سانت بر سرانه ورزشی کشور بیافزاییم.

در طول 8 سال گذشته، 7 هزار پروژه کلنگ‌زنی شد

 معاون توسعه منابع و پشتیبانی گفت: در طول 8 سال گذشته 7 هزار پروژه ورزشی، بی توجه به آمایش علمی و حتی اهتمام به بودجه موجود؛ کلنگ زنی شد، البته گفتنی است حدود دو هزار پروژه از آنها به سرانجام رسیده است؛ اما برخی بی برنامه گی ها در سنوات گذشته کار امروز مسئولین اجرایی دشوار کرده است. در حال حاضر 4 هزار و 400 پروژه نیمه در سطح کل کشور وجود دارد که با بودجه فعلی دست کم 20 سال زمان نیاز است تا به بهره برداری برسند.

هاشمی وضعیت منابع مالی وزارت ورزش و جوانان گفت: در سال گذشته بودجه ما در حدود 389 میلیارد تومان بود که 179میلیارد تومان آن در بخش عمرانی و 210میلیارد تومان هم در بخش های جاری هزینه شد. که این رقم در کنار 118 میلیارد تومان اعتبار شرکت توسعه و نگهداری از اماکن ورزشی و 100 میلیارد تومان اعتبارات استانی به 500 میلیارد تومان می رسید.

 وی با ابراز خوش حالی از افزایش صد در صدی بودجه وزارت ورزش و جوانان در سال جاری گفت: بودجه ما به 1000 میلیارد تومان رسید در حالی که 300 میلیارد تومان هم ظرفیت واگذاری و فروش پروژه های نیمه کاره را داریم. اما عقب ماندگی های ما در ورزش به حدی است که ما باز هم تلاش کردیم 7 ظرفیت دیگر را نیز به نفع ورزش کشور به تصویب رسانده و به قانون تبدیل کنیم.

سید مناف هاشمی با بیان این که سال گذشته در سطح کشور 200 پروژه که از صفر تا پنجاه درصد رشد داشته اند به مرحله قرار گرفتن در فراخوان و آگهی عمومی قرار گرفت، گفت: برای واگذاری این پروژه ها، برای مسئولین کارگاه های علمی آموزشی تشکیل دادیم، زیرا پروژه های مزبور ابتدا باید بر اساس قانون تغییر کاربری داده شوند و پس از واگذاری هزینه های دریافتی به خزانه دولت واریز و در قالب موافقت نامه باز پس گرفته شود که انجام صحیح این مراحل نیازمند آگاهی و آموزش است.

 هاشمی با اشاره به این نکته که سال گذشته 6 پروژه با تلاش های ما واگذار شد از تغییر قانون اظهار تاسف کرد و گفت: تلاش های سال گذشته ما با حذف بندی از قانون به نوعی بی ثمر ماند. ما هم اکنون برای ادامه روند مذکور باید از ماده 27 قانون بهره مند شویم که باز هم نیاز است به مسئولین آموزش های لازم را بدهیم. از این روی طی 3هفته گذشته معاونین و مدیران کل استانی را در همایشی گرد هم آورده و آموزش دادیم.

هاشمی با اعلام اینکه وزارت ورزش و جوانان از تمام ظرفیت های خود برای افزایش سرانه ورزشی کشور بهره می گیرد گفت: ما برای فعالیت های عمرانی از اعتباراتی که در سفر های استانی مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری در اختیار استانها قرار می گیرد نیز برای اتمام پروژه ها استفاده می کنیم.

واگذاری نقش جهان انجام شده است

در ارتباط با پروژه نقش جهان اصفهان نیز معاون وزیر ورزش  و جوانان گفت: در کنار همه روش هایی که برای اتمام پروژه های نیمه کاره شرح دادم، ما توانستیم اتمام برخی پروژه های استانی را در اختیار استاندار محترم قرار دهیم تا واگذاری آن به جای سطح ملی در سطح استانی صورت گیرد. واگذاری نقش جهان نیز این چنین انجام شد و هم اکنون با ظرفیت های غنی استان اصفهان در حال اتمام است. سازمان مدیریت از این اقدام استقبال کردو بعد از واگذاری پروژه هایی در اهواز ، 12 پروژه دیگر به این روش واگذار می شوند.

معاون وزیر ورزش و جوانان با اشاره به اهمیت ورزش قهرمانی در کنار ورزش همگانی که ضامن سلامت جامعه است گفت: امروزه کشور های توسعه یافته ورزش قهرمانی را یکی از راه های رشد اقتصاد می دانند. چنان چه با اقداماتی که در دست داریم از سنگینی بار حواشی که بر دوش دولت است بکاهیم می توانیم با جدیت بیشتر به توسعه ورزش قهرمانی بپردازیم.

وزارت ورزش سیاسی‌کاری را نمی‌پذیرد

مناف هاشمی با تاکید بر پرهیز از سیاسی کاری در وزارت ورزش و جوانان با صراحت بیان کرد: شخص وزیر ورزش و جوانان و معاونین وی سیاسی کاری در هیچ مقوله ایی را نمی پذیرند و با تمام نیروی خود با این گونه مسائل مبارزه خواهند کرد و برای اثبات رویکرد خود تمام مراحل واگذاری استقلال و پرسپولیس را در معرض قضاوت مردم قرار داده و کاملا شفاف و مستند عمل کردند و حتی تشخیص اهلیت متقاضیان خرید این دو تیم را در دو مرحله اول به سازمان خصوصی سازی سپردند تا هر گونه شک و شبهه ای برطرف شود.

در پایان هاشمی با تاکید مجدد بر اهمیت تاثیر ورزش همگانی بر سلامت جامعه و اهمیت تاثیر ورزش قهرمانی بر رشد اقتصاد گفت: وزارت ورزش از همه منابع موجود برای انجام وظایفش، قانونی، مجاز و شفاف بهره گرفته و در پی یافتن منابع جدید است. به نحوی که قصد دارد سهم ورزش را در صنعت نیز افزایش دهد./کاپ