به گزارش پارس به نقل از مهر روح الله عباسپور با اشاره به اینکه وزیر صنعت برای اجبار خودروسازان به خرید سرخآبی‌ها احضار خواهد شد، گفت: ورود بخش خودروسازی به خرید باشگاه های فرهنگی-ورزشی توجیه اقتصادی ندارد .

روح الله عباسپور در نشست خبری، به موضوع واگذاری باشگاه های پرسپولیس و استقلال به خودروسازان‌ گفت: نگرانی مردم ایران در خصوص قیمت و کیفیت صنعت خودرو سالهاست که مطرح است.

نماینده مردم بوئین زهرا و آوج در مجلس شورای اسلامی در یادآوری این موضوع که سال ۸۹ مجلس به مسأله خودروسازی ورود پیدا کرد و تعرفه ها را کاهش داد،‌ عنوان کرد: به همین منوال کیفیت خودرو نیز از ۹۰ درصد به ۷۰ درصد رسید تا واردات خودرو به کشور افزایش یابد و بر همین اساس رقابت خودروهای داخلی با خارجی شکل بگیرد.

وی ادامه داد: اما با بازدیدی که مقام معظم رهبری از شرکت ایران خودرو به عمل آورده و دلایلی که در مخالفت با این موضوع آوردند مجلس از این تصمیم منصرف شد و قانونی را برای نظارت بر کیفیت خودروی داخلی تدوین کرد به این شکل که هر سه ماه یک بار گزارشی مبنی بر چگونگی کیفیت خودروهای داخلی به مجلس ارائه شود که متأسفانه تا کنون اتفاق خاصی در زمینه این افزایش کیفیت نیفتاده است.

عباسپور همچنین تصریح کرد: در حال حاضر نیز شرایط صنعت خودروسازی به گونه ای شده است که با افزایش قیمت ها،‌ کیفیت نیز کاهش پیدا کرده است و مردم در یک مقایسه با خودروهای وارداتی ترجیح می دهند،‌ خودروی خارجی را خریداری کنند.

این عضو هیأت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس نهم در ادامه با تأکید بر اینکه خودروسازی باید در خدمت خودروسازی باشد،‌ عنوان کرد: صنعت خودروسازی باید به دنبال تولید خودرو با قیمت کمتر و کیفیت بالاتر باشند.

وی همچنین با بیان اینکه اقتصاد در دنیای امروز مثل حوزه رسانه بدون مرز است،‌ یادآور شد: خودروسازان نباید در جهت تقویت  دیپلماسی کشور حرکت کنند و هرجا ضعف دیپلماسی صورت گرفت برای ارتقای دوستی با کشورها سایت خودرو در آن کشور تأسیس کنند همچنین خودروسازان نباید به علت فشارهای سیاسی داخلی در استان های مختلف به دنبال تأسیس سایت باشند که این موضوع به صنعت خودروسازی کشور ضربه خواهد زد.

عباسپور در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار خانه ملت مبنی بر اینکه آیا به گفته وزیر صنعت تضمینی برای عدم افزایش قیمت خودرو پس از واگذاری تیم استقلال به ایران خودرو (طبق نتیجه مزایده) وجود دارد یا خیر،‌ گفت: وزارت صنعت نباید از ابتدا برای خودروسازان تعیین تکلیف می کرد تا اقدام به خریداری باشگاه ها کنند چرا که هر کدام از باشگاه استقلال و پرسپولیس سالیانه ۱۰۰ هزار میلیارد تومان هزینه دارند و این در حالی است که خودروسازان با مشکلات مالی عدیده ای از جمله با بدهی به قطعه سازان مواجه هستند.

نماینده مردم بوئین زهرا در مجلس در ادامه تأکید کرد: ورود بخش خودروسازی به خرید باشگاه های فرهنگی-ورزشی توجیه اقتصادی ندارد و خود را قربانی مسائل فرهنگی و ورزشی می کند.

وی در ادامه در خصوص تصمیم مجلس در این رابطه گفت: در جلسه ای که هیأت رئیسه کمیسیون صنایع با هیأت رئیسه کمیسیون اصل ۴۴ قانون اساسی داشت،‌ نگرانی ها در این خصوص ابراز و عنوان شد صنایع خودروساز حتی نمی توانند با تبلیغاتی که از طریق استفاده از برند این دو باشگاه صورت می دهند هزینه های جاری باشگاه ها را تأمین کنند و صرفا منابع مالی خود را هدر می دهند.

عباسپور در ادامه تصریح کرد: از آنجایی که شبه دولتی ها در بحث واگذاری ورود کرده اند هدف اصل ۴۴ قانون اساسی نیز تأمین نمی شود و باعث ایجاد بحران هم در زمینه خودروسازی و هم در زمینه باشگاه داری خواهد شد و این در حالی است که صنایع خودروساز پیش از این تجربه باشگاه های سایپا و پیکان را بدون نتیجه داشته اند.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: کمیسیون صنایع با تصمیم هیأت رئیسه هفته آینده به این مسأله ورود پیدا خواهد کرد و قطعا وزیر صنعت و معاونان وی باید با حضور در مجلس در این زمینه پاسخگو باشند.