در ایستگاه هفتم لیگ برتر و زمانی که علی دایی در تهران مغلوب رسول خطیبی و تراکتورسازان شد، یک اتفاق کودتاگونه در هیئت مدیره رخ داد. همزمان مدیرعامل وقت (علیرضا رحیمی) و علی دایی از کار برکنار شدند.

به گزارش پارس به نقل از مشرق ، قرمزها تا آن مقطع با ثبت دو پیروزی مقابل ذوب‌آهن و صبا و دو تساوی برابر نفت و پدیده 8 امتیاز گرفته بودند و برخلاف نظر رحیمی، این نتایج سیاسی رئیس هیئت مدیره را راضی نمی‌کرد. سرانجام تیم نهم جدول در 24 ساعت به حمید درخشان سپرده شد؛ پیشکسوتی که فکر می‌کرد آب رفته را به جوی پرسپولیس بازمی‌گرداند.

اما روزگار بازی های عجیبی دارد. امروز مدیری که حمیدخان را آورد پشت میله‌های زندان گرفتار است و درخشان ناامید از بهبود اوضاع، استعفا کرده تا بلکه مثل شاهین بوشهر و داماش، شاهد سقوط تیم دیگری نباشد.

پرسپولیس سیاسی

پرسپولیس با علی دایی در گام اول لیگ جاری مقابل نفت یک بر یک متوقف شد. شاید آن روز (دهم مرداد ماه 93) توقف پای دیوار نفت علی‌منصور یک نتیجه بد از نگاه هواداران قرمز به شمار می‌رفت. اما زمان ثابت کرد صدرنشین لیگ، حریف کوچکی برای پرسپولیس نبود و تیم دایی شروع چندان بدی با ثبت آن تساوی نداشت.

ارتش سرخ در ایستگاه دوم راهی اهواز شد و مقابل فولاد اسکوچیچ قرار گرفت؛ تیمی که همین چند روز قبل استقلال را به قول امیر قلعه‌نویی با شریفات 160 سانتی‌متری 2 بر یک شکست داد. پرسپولیس هم مثل آبی‌ها در اهواز با دو گل مغلوب فولاد شد و این عرصه را بر دایی قرمزها تنگ کرد.

با تمام این اوصاف شهریار قرمزها ذوب‌آهنی را که برای همه مدعیان دردسرساز شد، شکست داد. پرسپولیس با دایی از صبا در قم هم سه امتیاز گرفت و البته پدیده سرحال آن هفته‌ها را در مشهد مقدس متوقف کرد. خلاصه ارتش سرخ آرام‌آرام راهش را پیدا می‌کرد که مغلوب تراکتورسازی و تیم باانگیزه‌اش شد.

آن روز (چهاردهم شهریور 93) پرسپولیس با گل دقیقه 57 هادی نوروزی که تعویض طلایی دایی به حساب می‌آمد، از تراکتور پیش افتاد. با این حال در دقیقه 69 دو اشتباه فردی ورق را برگرداند.

در این دقیقه محسن بنگر در دفع یک توپ نسبتا ساده آن را به تیر افقی دروازه خودی کوبید تا با تکمیل این اشتباه توسط گلر تیم، سوشا مکانی، حریف را به گل تساوی برساند. این اتفاق کمر پرسپولیس دایی را شکست. پرسپولیس که گرفتار احساسات شد ادینهوی برزیلی به زیبایی هرچه تمام‌تر برای دومین‌بار دروازه مکانی را باز کرد (86) و بعد نوبت به سامان نریمان‌جهان رسید که در وقت‌های تلف‌شده سند اخراج علی دایی را امضا کند. به‌واقع از این دقیقه به بعد پرسپولیس دایی به پرسپولیس سیاسی مبدل شد چون مرد شماره یک آن روزهای قرمزها تصمیمش را عملی کرد و حمید درخشان جای علی دایی را گرفت تا بلکه پرسپولیس از رتبه نهم جدا و به جمع مدعیان قهرمانی اضافه شود.

درخشان: با این تیم باید قهرمان شد

حمید درخشان قبل از حضور در پرسپولیس طی مصاحبه‌هایش عنوان کرده بود می‌توان تیم‌ دایی را با نفراتی که دارد قهرمان کرد. شاید این شعار تبلیغاتی قبل از حضور حمیدخان روی نیمکت میان برخی هواداران خوب جواب می‌داد؛ اما در عمل درخشان قرمزها که به نیمکت رسید، چیز دیگری نشان داد.

سرمربی جدید برخلاف آنچه گفته بود درخواست خریدهای جدید داد تا هفت، هشت بازیکن به لیست قبلی اضافه شوند. اضافه شدن مهدی جعفرپور، رضا خالقی‌فر، بابک حاتمی، خوزه تادو، گابریل، علی علیپور و مسعود همامی به اردوی قرمزها با نظر مستقیم درخشان انجام شد تا بلکه وعده‌های این سرمربی محقق شود که البته نشد.

حمیدخان می‌گفت مشکل تیم دایی تاکتیکی بود؛ نه بازیکن

سرمربی مستعفی پرسپولیس وقتی علی دایی و قرمزها در مشهد مقدس برابر پدیده به تساوی یک بر یک دست پیدا کردند، در پاسخ به این پرسش که آیا مشکل نداشتن ستاره است؟ گفته بود: «در اینکه هواداران دوست دارند تیم‌شان قوی و پرمهره باشد شکی نیست. باید به این خواسته آنها احترام گذاشت. اما هستند تیم‌هایی که در رده بالاتر از پرسپولیس قرار دارند و همین نفرات را هم در اختیار ندارند با تمام این اوصاف تاکتیکی‌تر و عملکردی بهتر در لیگ‌برتر دارند.»

در واقع منتقد آن روزهای دایی اذعان داشت که تیم شهریار قرمزها مشکل نداشتن ستاره و بازیکن ندارد بلکه آنچه آزارش می‌دهد معضلات تاکتیکی است.

حمیدخان آن روزها که منتقد دایی و نحوه نمایش مردانش بود بعد از شکست قرمزها برابر تراکتور گفت: «معتقدم با این پرسپولیس هم می‌شود قهرمان شد؛ به شرطی که درست هدایت شود. پتانسیل بازیکنان بالاست و اگر از تاکتیک خوبی در این تیم استفاده شود، هواداران می‌توانند به آینده امیدوار باشند.»

جانشین علی دایی هرگز نتوانست به وعده‌ای که در مورد تاکتیکی‌تر شدن تیمش می‌داد عمل کند. در واقع درخشان به‌رغم خریدهای پرسروصدا از بابک حاتمی سایپا گرفته تا گابریل و تادوی برزیلی نه‌تنها بهتر از دایی نتیجه نگرفت که دقیقا این تیم را روی پله نهم جدول تحویل هواداران قرمز داد. شاید آنچه امروز دل حمیدخان را در دفاع از عملکردش قرص می‌کند نتایجی است که در لیگ قهرمانان آسیا کسب کرد و البته پیروزی در داربی79 پایتخت.

قهرمان آسیا می‌شویم/ تا سرحد مرگ ایستاده‌ام

پرسپولیس حمیدخان برخلاف انتظار در دور رفت لیگ قهرمانان درخشان ظاهر شد و حداقل شروعی توفانی داشت.

پرسپولیس ابتدا با سه گل صدرنشین لیگ ستارگان قطر را به توپ بست و سپس هوشمندانه در تاشکند از بنیادکار سه امتیاز گرفت. این دو پیروزی پی‌درپی سبب شد تا پرسپولیس و درخشان به صدر جدول گروه A برسند. حمیدخان هم که دید آسمان تیمش برخلاف لیگ‌برتر در آسیا آفتابی است، گفت: «اگر بدشانسی دست از سرمان بردارد و بازیکنانم با همین انگیزه ادامه دهند، حتی می‌توانیم قهرمان آسیا شویم. راستش خیلی وقت‌ها به قهرمانی در آسیا فکر می‌کنم و به آن امیدوارم.»

با این حال شکست سنگین برابر النصر در خاک عربستان (3 بر صفر) معادلات آسیایی پرسپولیس و حمیدخان را برهم زد. قرمزها به‌ گونه‌ای تسلیم حریف عربستانی شدند که ناامیدی اردوی قرمزها را فرا گرفت.

حمیدخان قرمزها دو ماه پیش در گفت‌وگویی مدعی شده بود: «عده‌ای از روزنامه‌ها که نمی‌دانم چه قصد و غرضی دارند هر روز صحبت از رفتن من می‌کنند. شاید با آمدن من منافع خیلی‌ها به خطر افتاده اما می‌گویم هیچ برنامه‌ای برای استعفا ندارم. یعنی تازه کارم را در پرسپولیس شروع کرده‌ام. مطمئن هستم به لطف خدا پرسپولیس را درست می‌کنم. برای درست کردن این تیم هم تا سرحد مرگ ایستاده‌ام و پا پس نمی‌کشم.»

و البته حمید درخشان که بحث مذاکره جدی مسئولان باشگاه و برانکو ایوانکوویچ را شنید تا سرحد مرگ نایستاد و استعفا کرد. آن‌هم در شرایطی که تیمش در لیگ‌برتر طی هر مسابقه به طور میانگین از سه امتیاز ممکن فقط 1.17 امتیاز به‌دست آورد و پایین‌تر از ذوب‌آهن، سایپا و صبا روی پله نهم جدول ایستاده است. قرمزها امروز در فاصله 6 هفته مانده به پایان لیگ‌چهاردهم با منطقه سقوط شش امتیاز اختلاف دارند و طبق آمار حمید درخشان با کسب 20 امتیاز از 17 بازی ضعیف ترین مربی تاریخ پرسپولیس در ادوار لیگ برتر لقب گرفت. (اینجا را بخوانید)

البته نباید از بی انضباطی های مکرر بازیکنان و بحران مدیریتی که دستپخت وزارت ورزش بود هم عبور کرد و این موارد با عدم نتیجه گیری پرسپولیس دست به دست هم داد و کارد را به استخوان درخشان رساند تا با جدی شدن مذاکرات با برانکو درخشان قبل از اینکه برکنار شود خودش استعفا دهد. گفتنی است برانکو ایوانکوویچ عصر امروز (دوشنبه 17 فروردین) با نژاد فلاح به توافق رسید و رسما سرمربی جدید پرسپولیس شد.